Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tog det inte alls så heller :).
Det är exakt den vägen jag går men när jag trycker på ”Ny provtagningsbeställning" (steg 3) så finns inte ”Covid-19 – Antikroppstest” att välja för mig :cautious:. Hel konstigt!

Har du nyligen testat positivt? Tänker om det finns en inbyggd spärr på x veckor innan man kan ta antikroppstest? Här ska det gått 5 v - men vet inte om man stoppas från att boka provet om man provar tidigare. Men en tanke bara om det kan vara något sånt?

Nästan två månader sedan är det väl? @Linn-Nora
Jag tror att FHM kan säga varken bu eller bä eftersom de inte vet hur viruset förändrar sig. Vad de kan säga något om är att om viruset inte förändrar sig så är det osannolikt att man återinsjuknar inom X antal månader. Vad de också borde kunna säga något om är att det knappast är uppseendeväckande att man kan återinsjukna i samma virussjukdom flera gånger. I fallet med kvinnan som jag refererade till så hade viruset ändrats på åtminstone tio punkter och då är det ju inte alls uppseendeväckande att hon kunde återinsjukna. Att det skedde efter just tre månader och inte efter två månader eller sex månader är nog mest slumpen.
Drygt två månader, ja! Jag tror som sagt att det är väldigt osannolikt att det är covid igen i mitt fall. Sen kan man inte veta men jag ser ingen anledning att testa mig igen när symptomen inte alls är som covid. Ingen feber, ingen hosta. Lukten kom tillbaka snabbt.
Försöker lite på fhm. Även om dom inte vet allt så har det snart gått ett år. Så helt clueless tror jag inte dom är 😉

Nästan två månader sedan är det väl? @Linn-Nora
Jag tror att FHM kan säga varken bu eller bä eftersom de inte vet hur viruset förändrar sig. Vad de kan säga något om är att om viruset inte förändrar sig så är det osannolikt att man återinsjuknar inom X antal månader. Vad de också borde kunna säga något om är att det knappast är uppseendeväckande att man kan återinsjukna i samma virussjukdom flera gånger. I fallet med kvinnan som jag refererade till så hade viruset ändrats på åtminstone tio punkter och då är det ju inte alls uppseendeväckande att hon kunde återinsjukna. Att det skedde efter just tre månader och inte efter två månader eller sex månader är nog mest slumpen.

Ändå står de envist fast vid ca 6 månaders skydd i någon form och mycket liten risk.

Jag har ingen aning om de har rätt eller fel. Men det var de jag baserade på att det "ju är liten risk".

Sen spelar det kanske i realiteten ingen större roll då det är precis samma råd och regler för bekräftad covid som att ha symptom utan att ta prov. Men det finns ju en psykologiska delen med.

Jag litar I brist på bättre källor på FHM. Vill man inte göra det är det helt okej för mig.

Ändå står de envist fast vid ca 6 månaders skydd i någon form och mycket liten risk.

Jag har ingen aning om de har rätt eller fel. Men det var de jag baserade på att det "ju är liten risk".

Sen spelar det kanske i realiteten ingen större roll då det är precis samma råd och regler för bekräftad covid som att ha symptom utan att ta prov. Men det finns ju en psykologiska delen med.

Jag litar I brist på bättre källor på FHM. Vill man inte göra det är det helt okej för mig.

Var står de envist fast med 6 månaders skydd??

Jag har bara hört att även om man haft covid-19 så ska man bete sig som om man inte haft pga att det är högst osäkert hur länge och effektivt antikropparna skyddar.

Jag tog det inte alls så heller :).
Det är exakt den vägen jag går men när jag trycker på ”Ny provtagningsbeställning" (steg 3) så finns inte ”Covid-19 – Antikroppstest” att välja för mig :cautious:. Hel konstigt!

Vad märkligt. Kanske det kan bero på att de inte släpper tider nu under helgen. Det står ju att de släpper tider efterhand som det finns lediga tider. Eller har du tagit prover för antikroppar tidigare och har gjort slut på dina två gånger?

Nä, man räknar med att testet kan ge ett falskt positivt svar upp till 6 månader efter covid-19 sjukdom.

Ok? Varför är det då onödigt att ta testet efter 5-6 dagar? Även om svaret är ”falskt” så hittar det ju inte på själv utan jag antar att det ”falska” är om det är nytt eller gammalt?

Fast det är väl generellt ändå - vad man vet utifrån liknande sjukdomar? Om Covid-19 vet man fortfarande väldigt lite. Just nu håller FHM på att undersöker ca. 150 fall av återinsjuknande och Karin Tegmark Wisell sade för någon månad sedan att återinfektion är förväntat men att man inte vet när de flesta kommer få det det. Hon pekade även ut hur pass sjuk man hade varit och hur pass starkt immunförsvar man har.

Drygt två månader, ja! Jag tror som sagt att det är väldigt osannolikt att det är covid igen i mitt fall. Sen kan man inte veta men jag ser ingen anledning att testa mig igen när symptomen inte alls är som covid. Ingen feber, ingen hosta. Lukten kom tillbaka snabbt.
Försöker lite på fhm. Även om dom inte vet allt så har det snart gått ett år. Så helt clueless tror jag inte dom är 😉

Jag har inte alls påstått att de är "clueless". Men du kan ju näppeligen lita på FHM vad som gäller dig eftersom de inte ju inte uttalar sig om dig - utan om vad som rimligen gäller generellt.

Jag har inte alls påstått att de är "clueless". Men du kan ju näppeligen lita på FHM vad som gäller dig eftersom de inte ju inte uttalar sig om dig - utan om vad som rimligen gäller generellt.

Det sa jag inte, det är min uppfattning att dom inte är clueless.
Och precis, så länge ingen uttalar sig om mig specifikt får jag hålla mig till det som gäller generellt.
Än så länge bedöms man ha ett skydd i ett halvårs tid. Hur det skyddet ser ut vet ingen.
Därav karantän, även om jag efter att lugnat ner mig lite ändå mest sannolikt tror att det är simpel förkylning.
Skulle det vara covid igen är jag inte orolig för egen del, men jag har ingen lust att smitta nån.

Har du nyligen testat positivt? Tänker om det finns en inbyggd spärr på x veckor innan man kan ta antikroppstest? Här ska det gått 5 v - men vet inte om man stoppas från att boka provet om man provar tidigare. Men en tanke bara om det kan vara något sånt?
Kanske är det av den anledningen. Jag testades positivt i mitten av november, lite drygt en månad sen. Läste någonstans att man behövde vänta 3 veckor men det kan då alltså vara längre. Får helt enkelt testa senare :).

Vad märkligt. Kanske det kan bero på att de inte släpper tider nu under helgen. Det står ju att de släpper tider efterhand som det finns lediga tider. Eller har du tagit prover för antikroppar tidigare och har gjort slut på dina två gånger?
Bara testat för antikroppar en gång tidigare men som @Alexandra_W skrev så kanske det är för nära inpå mitt positiva testsvar.

Hur "hanterar" ni människor i er närhet som inte tar panedemin pa allvar?

Vi har kommit i en svar situation, eller eg är den nog inte sa svar men det innebär att andra blir besvikna för att julen inte blir som vanligt iar. Personer som själva inte tar panedemin pa allvar och tycker att vi överdriver.

Vi har kommit i en svar situation, eller eg är den nog inte sa svar men det innebär att andra blir besvikna för att julen inte blir som vanligt iar. Personer som själva inte tar panedemin pa allvar och tycker att vi överdriver.

Jag säger bara vad vi bestämt och sen ger jag mig inte in i en diskussion om det. Vårt beslut är vårt beslut. Punkt.

Jag har blivit utslängd från en äldre när vi kom på besök och - som vanligt - satte oss ute (husägaren kunde sitta inne i hallen i värmen med öppen dörr). Det där med pandemin är bara trams, är devisen.

Jag har full respekt för att någon tycker att de levt klart och lika gärna kan dö av covid som något annat. MEN inte när sjukvården går på knäna och (senaste nytt idag) nästan halva personalstyrkan på infektionsavdelning i Malmö är frånvarande eftersom de testat positiva.

Sprid inte skiten, då blir ni sjuka och då belastar ni en redan kapsejsande sjukvård.

Sagda äldre får vara besviken, sur och osams med oss. Kan en inte respektera våra beslut och samhällets rekommendationer kan en ju sitta själv och uggla, tänker jag.

Det är de som är egoistiska och ni som tänker rätt, så det är inte så mycket att fundera över. Bara att meddela att ni tar ert ansvar och följer restriktioner och därmed går det inte att fira jul som vanligt, hur gärna ni än vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka