Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur "hanterar" ni människor i er närhet som inte tar panedemin pa allvar?

Vi har kommit i en svar situation, eller eg är den nog inte sa svar men det innebär att andra blir besvikna för att julen inte blir som vanligt iar. Personer som själva inte tar panedemin pa allvar och tycker att vi överdriver.

Nu har jag tack och lov inga sådana i min närhet. Men jag skulle då göra som övriga sagt, bara tydligt informera och stå på mig.

Personerna det handlar om är min svärfar och hans särbo. Vi bor i svärfars hus (men olika lägenheter) så att hålla en bra relation är viktig.
Vi brukar träffas svärfar+särbon, min svägerska med man och barn + vi den 26te. Svärfar och särbon träffar hela hennes släkt den 24 och 25, ingen av dom tar det pa allvar utan det pussas och kramas.

Först var rekomendationerna att det över julen var ok att träffas 10 personer (max 6 vuxna), vi skulle isf ha varit 2 barn för mkt men kände att det var en ok kompromiss om vi träffades hemma hos oss där vi har mkt plats. Men nu har regeringen ändrat sa det gäller bara 24de och 25te och sen är det "som vanligt" igen med max 2 hushall och med folk som man träffar annars ocksa. Vi blir isf 4 hushall och det är bara svärfar som vi träffar regelbundet annars.

Men svärfar menar att vi inte behöver vara oroliga, han och särbo har redan haft Covid. Dom fick lättare symtom efter att ha haft kontakt med ngr som sen testades positivt (men inte var ärliga vid myndighetskontakt och svärfar+särbo var inte i karantän men visste om det). Iaf sa testades dom sig inte utan menade att dom träffade iaf ingen men dom var pa semester i Wien och var pa resturanger, museum osv och träffade oss när dom kom hem.

Blir sa trött pa folk som inte tar panedemin pa allvar utan upprepade ganger utsätter andra för fara. Det känns sa hopplöst och trakigt när man själv haller sig till och "offrar" massor och sa tar det aldrig slut för att sa bara struntar i det.

Men jag pratade precis med min svägerska. Hon var inte heller sa sugen pa ngt stort. Hon jobbar pa sjukhus med högriskpatienter och vill inte riskera att fa med sig ngt till sina patienter.
Hennes förslag var att vi träffas ute om vädret är ok pa en kort fika och det känns som en rimlig kompromiss.

Men jag pratade precis med min svägerska. Hon var inte heller sa sugen pa ngt stort. Hon jobbar pa sjukhus med högriskpatienter och vill inte riskera att fa med sig ngt till sina patienter.
Hennes förslag var att vi träffas ute om vädret är ok pa en kort fika och det känns som en rimlig kompromiss.

Vi har föreslagit utomhusträff (hemma hos men på altanen, nära till kaffebryggaren) med färdig jultallrik. Firar inte jul ändå, så för egen del är det mest "för att" men förstår att det kan vara trevligt för äldre.

Det är vad som erbjuds, take it or leave it.

Jag är glad åt att min närmaste omgivning verkar ta detta på allvar.
Min ena dotter med sambo träffade några symtomfria förra helgen som sedan testades positiva senare i veckan, de har självisolerat sig och kommer vara i karantän tills på lördag då det gått 2 veckor sen den kontakten. De har hittills inga symtom så vi hoppas att de är osmittade.

Själv jobbar jag på hemmakontoret de allra flesta dagar. Endast i nödfall åker jag till det fysiska kontoret och vi är få där med stora lokaler så jag hoppas vi kan hålla oss friska. En kollega gick hem i förra veckan med symtom och väntar nu på provsvar - hans symtom har klinigat av och sambon har varit symtomfri hela tiden så även där hålls tummar att han är frisk

Jag har nyss varit o testat mig. Troligtvis fått det från min pojkvän men inte träffat någon annan än honom i alla fall.

Eller ja, har ju inga provsvar än men i lördags, efter några dagars förkylning, på kvällen sa mitt luktsinne hejdå. Smaken är nästan borta.

Jag kommer nog bli knäpp utan luktsinne. Hjälp vad mycket jag använder det till! Och att bli näst intill av med smaken under saffransgottistider. 😭😭😭

Jag har nyss varit o testat mig. Troligtvis fått det från min pojkvän men inte träffat någon annan än honom i alla fall.

Eller ja, har ju inga provsvar än men i lördags, efter några dagars förkylning, på kvällen sa mitt luktsinne hejdå. Smaken är nästan borta.

Jag kommer nog bli knäpp utan luktsinne. Hjälp vad mycket jag använder det till! Och att bli näst intill av med smaken under saffransgottistider. 😭😭😭

Du har mitt fulla medlidande. Jag är bitter bortom ord att bli av med lukt och smak inför jul....

Är hemma och jobbar idag sedan jag fick feberpåslag i lördags natt (48h symptomfrihet krävs). Känner mig alldeles frisk, men i dessa tider är det inte läge att tumma på protokollen.

Får inte testa mig även om jag skulle haft kvardröjande Covid-19 symptom, i vilket fall.

Du har mitt fulla medlidande. Jag är bitter bortom ord att bli av med lukt och smak inför jul....

Håller alla tummar jag kan för att ni får tillbaka era luktsinnet så snabbt som möjligt!

Det är verkligen en lärdom jag gjort! Underskatta inte hur härligt det är att känna lukter. Även ohärliga faktiskt! Men känslan när det bara är puts väck är så konstig!
Jag testade att lukta på allt möjligt, kände ingenting. Tog nog ca en månad för mig att få tillbaka lukten. Och den är inte som innan men den första gången jag kände kanel och kaffe efter att den försvann var himmelskt!

Är hemma och jobbar idag sedan jag fick feberpåslag i lördags natt (48h symptomfrihet krävs). Känner mig alldeles frisk, men i dessa tider är det inte läge att tumma på protokollen.

Får inte testa mig även om jag skulle haft kvardröjande Covid-19 symptom, i vilket fall.
7 dagar från påbörjad infektion är väl? Och efter de dagarna 48 h symptomfrihet? Eller?

Har ni fått sms idag?
Varken maken eller jag har fått, men till ”nödtelefonen” som det sitter ett gammalt kontantkort i kom det.

Har ni fått sms idag?
Varken maken eller jag har fått, men till ”nödtelefonen” som det sitter ett gammalt kontantkort i kom det.
Jag har fått men det kommer säkert så småningom. Är ju lite dumt att överlasta systemet för det SMSet. Det är ju trots allt 22 miljoner SMS som ska skickas ut

Jag har fått men det kommer säkert så småningom. Är ju lite dumt att överlasta systemet för det SMSet. Det är ju trots allt 22 miljoner SMS som ska skickas ut
Bra poäng, samtidigt, är 22 miljoner sms mycket? Hur många sms rasslar det runt i Sverige en vanlig måndag?

Bra poäng, samtidigt, är 22 miljoner sms mycket? Hur många sms rasslar det runt i Sverige en vanlig måndag?
Jag vet inte men jag vet att för några år sedan försökte jag få kontakt med en person på nyårsafton men det gick inte för nätet var överlastat. Tänk på att det här kommer ovanpå den vanliga trafiken och kapaciteten är säkert större än man beräknar det vanliga bruket till men att släng apå sådana mängder SMS i en stöt kan garanterat ge åtminstone lokala problem och det är ju väldigt onödigt. Är ju inget livsviktigt att det kommer fram nu nu nu

7 dagar från påbörjad infektion är väl? Och efter de dagarna 48 h symptomfrihet? Eller?

Policyn här är 48h total symptomfrihet innan återgång till jobb. Någon påbörjad infektion är ganska oklart, enda observationen är lätt feber i lördags natt, vilket är ett slags symptom. Skulle man ha konstaterad covid-19 eller annan sjukdom är det såklart annorlunda.

Håller alla tummar jag kan för att ni får tillbaka era luktsinnet så snabbt som möjligt!

Det är verkligen en lärdom jag gjort! Underskatta inte hur härligt det är att känna lukter. Även ohärliga faktiskt! Men känslan när det bara är puts väck är så konstig!
Jag testade att lukta på allt möjligt, kände ingenting. Tog nog ca en månad för mig att få tillbaka lukten. Och den är inte som innan men den första gången jag kände kanel och kaffe efter att den försvann var himmelskt!

Ja man inser inte hur stor roll luktsinnet spelar förrän det poff är helt borta.

Jag sniffar fortfarande på allt mögligt för att se om jag kanske kan känna nåt men nix. Ingenting.

Om sjuk mindre än ett dygn - stanna hem 48 h symptomfria timmar.

Om bekräftad Covid. Hemma minst 7 dygn varav minst 48 h feberfri. Men det är inte ovanpå de 7. Utan har man feber tre dagar och sen är feberfri kan man gå tillbaka efter 7 dygn

Ej Corona - 48 h symptom och feberfri

Ingen provtagning och sjuk mer än 24 h = gå efter regler för bekräftad corona

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar