Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller alla tummar jag kan för att ni får tillbaka era luktsinnet så snabbt som möjligt!

Det är verkligen en lärdom jag gjort! Underskatta inte hur härligt det är att känna lukter. Även ohärliga faktiskt! Men känslan när det bara är puts väck är så konstig!
Jag testade att lukta på allt möjligt, kände ingenting. Tog nog ca en månad för mig att få tillbaka lukten. Och den är inte som innan men den första gången jag kände kanel och kaffe efter att den försvann var himmelskt!
Jamen verkligen och mitt luktsinne är annars riktigt bra också.

Haha. problemen jag kommer ha... Hur vet jag om mina kläder luktat svett? 😂 slängde min pyntade apelsin med nejlikor i för jag visste inte om den gått från mums till rutten än. Och yoghurten som är på gränsen till gammal- hur ska jag veta det? 😂

7 dagar från påbörjad infektion är väl? Och efter de dagarna 48 h symptomfrihet? Eller?

Det verkar vara också FHM:s gällande riktlinjer:
"Vid tillfälliga, lätta symtom som går över inom ett dygn behöver du oftast inte testa dig för covid-19, men du behöver stanna hemma och vara helt symtomfri i minst två dygn innan du går tillbaka till arbetet, skolan eller annan verksamhet. Detta för att vara säker på att symtomen verkligen var tillfälliga. Du behöver inte heller testa dig om symtomen har en tydlig orsak som du känner igen, till exempel migrän eller allergi."

Mycket! Hela julen handlar ju om lukt och smak. Jag var så uppgiven häromdagen att jag tyckte vi lika gärna kan ära sibylla i jul. Eller potatis bara.
Min jul blir ändå inte så mycket jul, så självaste julen är ju lugn. Men just allt runtom- hyacinterna jag köpt för att jag för en gång skull kommer vara hemma i Sverige... allt med saffran som sen försvinner från butikerna... pepparkakor med mögelost... glögg!

Beställde också grejer för att göra ett par favoriter från vårt amerikanska julbord. Men insåg sen att det kan jag ju göra, för det är för dyrt att slösa på sämre än halvdana smaklökar. 😂

Fast nu är det ju 22 miljoner UTÖVER det som vanligen rasslar runt...
Jo, jag fattar det, men det är ju lite skillnad om det dagligen skickas ca 20 miljoner sms, eller om den dagliga trafiken ligger närmare 20 miljarder.

Jag har som sagt ingen aning om hur stor extra belastning det blir på nätet idag :)

Jag förstår kritiken mot det svenska smset. Se här jämfört med det finska. Kunde de inte ens skicka med en länk eller hela webbplatsens namn... och varför inte skriva på kanske engelska och våra minoritetsspråk för att nå fler?
1A861946-D5A9-401C-9B31-B2579A7BEE39.webp

Jag förstår kritiken mot det svenska smset. Se här jämfört med det finska. Kunde de inte ens skicka med en länk eller hela webbplatsens namn... och varför inte skriva på kanske engelska och våra minoritetsspråk för att nå fler?Visa bifogad fil 61580
Tycker att det är mycket bra att ur ett säkerhetsperspektiv inte ha klickbara länkar i massutskick. Särskilt när det kommer från en otydlig avsändare som i det här fallet.

Hur är det bättre att man hänvisar till en webbsida utan att veta vad adressen är? Ska man googla fram? Vad hindrar någon att skapa en snarlik webbsida med falsk information som hamnar högre hos Google?

MSB har tydligt gått ut med att sms:et INTE kommer att innehålla några länkar samt anledningen till det.

De har även varnat för att risken är stor att likadana sms från liknande avsändare kan komma och skickas som innehåller länkar till ställen där man inte vill hamna. De har bedömt denna risk som betydligt större än fördelarna det kan innebära att han en länk man direkt kan klicka på.

Får man ett sms med en länk kan man med detta upplägg vara säker på att det INTE kommer från en myndighet.

MSB har tydligt gått ut med att sms:et INTE kommer att innehålla några länkar samt anledningen till det.

De har även varnat för att risken är stor att likadana sms från liknande avsändare kan komma och skickas som innehåller länkar till ställen där man inte vill hamna. De har bedömt denna risk som betydligt större än fördelarna det kan innebära att han en länk man direkt kan klicka på.

Får man ett sms med en länk kan man med detta upplägg vara säker på att det INTE kommer från en myndighet.
Men man kan ju skriva en länk utan att den blir klickbar......

Hur är det bättre att man hänvisar till en webbsida utan att veta vad adressen är? Ska man googla fram? Vad hindrar någon att skapa en snarlik webbsida med falsk information som hamnar högre hos Google?
sannolikheten att någon hamnar fel är väl betydligt större när de klickar på en felaktig direktlänk än om de aktivt själva måste gå in och skriva in en myndighets webbadress i sökfältet?

sannolikheten att någon hamnar fel är väl betydligt större när de klickar på en felaktig direktlänk än om de aktivt själva måste gå in och skriva in en myndighets webbadress i sökfältet?
Vad hindrar att någon skapar en liknande sida som kommer högre i Google eller andra sökmotorer. Har de slutat med att man kan betala sig upp till högre sökresultat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka