Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra! Det låter som jag.
Men jag är inte bekräftad Covid. Är det annorlunda om man inte är det? Jag har aldrig haft feber, tack och lov.

Hur är det om någon i familjen fortfarande är sjuk? Antar att man ska stanna hemma då?

Fhm säger att om du inte testats så gäller reglerna för om du vore positiv:
"Om du haft symtom i mer än ett dygn och inte testas behöver du stanna hemma i minst sju dygn (för barn i grundskolan inklusive förskoleklass, se även texten nedan). Du kan gå tillbaka till arbetet, skolan eller annan verksamhet när du blivit frisk och om minst sju dygn har gått sedan du blev sjuk. De två sista dygnen ska ha varit utan feber och att du i övrigt känner dig frisk. Detta gäller även om du har kvar lätta symtom som till exempel lätt hosta,snuva eller lukt- och smakbortfall. Det baseras på bedömningen att man vid ett normalt tillfrisknande inte smittar andra med covid-19 efter sju dygn."

En kompis hämtade ut test till mig igår. Jag fick provsvar nu nyss! Jag som ringde och sa att jag inte kunde jobba på måndag för att jag väntade på provsvar och nu kan jag (negativt test, inga symtom längre) 😅.

Trodde inte jag skulle få svar SÅ fort!

Jag tror de skruvat upp tempot? I våras tog det tre dygn för mig att få svar. Nu tog jag prov i torsdags och svar ett dygn senare.

Ni som gjort hemtest, vad har det varit för instruktioner?
Här ska man skruva i bägge hjärnhalvorna (som jag förstått många tycker det känns som) 20 sek vardera samt i svalget i 20 sekunder. Alltså, med tanke på kräkreflexen känns det typ omöjligt.
Sista momentet, att spotta i en kopp, känns mer överkomligt :p.

Ni som gjort hemtest, vad har det varit för instruktioner?
Här ska man skruva i bägge hjärnhalvorna (som jag förstått många tycker det känns som) 20 sek vardera samt i svalget i 20 sekunder. Alltså, med tanke på kräkreflexen känns det typ omöjligt.
Sista momentet, att spotta i en kopp, känns mer överkomligt :p.

Alla självtester är sådana som jag förstår det? Jag gjorde samma när jag åkte på drive in testning. Var väldigt väldigt mycket trevligare än när vården tog testet - de petade verkligen in i hjärnan. Nu var det ju bara 2-3 cm in i näsan. Även om det heller inte är behagligt...

Alla självtester är sådana som jag förstår det? Jag gjorde samma när jag åkte på drive in testning. Var väldigt väldigt mycket trevligare än när vården tog testet - de petade verkligen in i hjärnan. Nu var det ju bara 2-3 cm in i näsan. Även om det heller inte är behagligt...

Nu vet man i alla fall vad man ska göra om man behöver nysa men inte kan. Bara att köra upp en tops i näsan! :idea:

Alla självtester är sådana som jag förstår det?

Jag vet inte hur det är nu - det har ju varit diskussion om detta - men vad jag förstår finns det/har det funnits olika varianter av självtest. Det vill säga olika näsa/svalg/saliv - enstaka eller olika kombinationer. T.ex. Stockholm som har/hade bara svalgprov (inte tillräckligt enligt FHM) och jag vet andra regioner som t.ex. har/har haft kombination av näs- och salivprov men inget prov från svalget.

Jag vet inte hur det är nu - det har ju varit diskussion om detta - men vad jag förstår finns det/har det funnits olika varianter av självtest. Det vill säga olika näsa/svalg/saliv - enstaka eller olika kombinationer. T.ex. Stockholm som har/hade bara svalgprov (inte tillräckligt enligt FHM) och jag vet andra regioner som t.ex. har/har haft kombination av näs- och salivprov men inget prov från svalget.

Aha. Jag vet inget förr men fick uppfattningen att nu är alla lika. Men det kanske de inte alls är då? Kanske beror på varifrån testen kommer?

Gävleborgs län så de erbjuder bara egenprovtagning (om man inte ligger på sjukhus eller så såklart) och det är svalg, näsan och saliv.
Särbon väntar på att få testa sig så kan se vad han får, han hör till region Stockholm.

Aha. Jag vet inget förr men fick uppfattningen att nu är alla lika. Men det kanske de inte alls är då? Kanske beror på varifrån testen kommer?

Gävleborgs län så de erbjuder bara egenprovtagning (om man inte ligger på sjukhus eller så såklart) och det är svalg, näsan och saliv.
Särbon väntar på att få testa sig så kan se vad han får, han hör till region Stockholm.

Fortfarande olika. Jag har just nu haft tre jag vet som testat och några har både gjort i näsa och hals och andra bara i hals.

Jag vet som sagt inte hur det är nu och om det numera är lika över landet. Jag uppfattade t.ex. som att Stockholm skulle ändra direktiven för självtest efter diskussionen som var tidigare i höstas om att bara svalgprov - och inte en kombination av flera prover - inte ansågs nog tillförlitligt. I en annan region vet jag att instruktionen åtminstone så sent som i november innefattade näs- och salivprov. Inget svabbande i svalget.

Jag bor i Stockholm och när jag gjorde hemtest var det bara svalgprov medan när jag senare gjorde provet hos min vårdcentral så var det endast prov i näsan. Näsprovet var definitivt värst (gjordes av en läkare).

Själv skulle jag vilja ta antikroppstestet men det finns inte att välja när jag loggar in på 1177 trots att det ska finnas enligt 1177 Stockholm....

Nu har jag åkt på hösten första förkylning efter att jag hade covid i början av oktober.
Först var jag lugn med att det nog är förkylning, nu har jag tappat min lukt igen (var borta en månad när jag fick covid) så nu oroar jag mig att jag fått det igen.
Får dock inte testa mig igen 😔
Sorry för gnäll!
Har aldrig tappat lukten när jag varit förkyld tidigare men visst kan man det av förkylning också?

Ska självklart isolera mig oavsett!

Nu har jag åkt på hösten första förkylning efter att jag hade covid i början av oktober.
Först var jag lugn med att det nog är förkylning, nu har jag tappat min lukt igen (var borta en månad när jag fick covid) så nu oroar jag mig att jag fått det igen.
Får dock inte testa mig igen 😔
Sorry för gnäll!
Har aldrig tappat lukten när jag varit förkyld tidigare men visst kan man det av förkylning också?

Ska självklart isolera mig oavsett!
Att tappa lukten vid förkylning är ett vanligt symptom, jag kan tänka mig att du inte läkt ut riktigt sen covid och är mer känslig.

Att tappa lukten vid förkylning är ett vanligt symptom, jag kan tänka mig att du inte läkt ut riktigt sen covid och är mer känslig.

Min rationella del av hjärnan tänker så, men jag har aldrig tappat lukten förr av förkylning. Men som du säger kan den säkert vara mer känslig nu 😊 och kanske har jag tappat vid förkylning innan också men att det inte varit nån grej!
Tack för kloka ord!

Blir jag ordentligt förkyld i näsan (svullen i slemhinnorna och så. Kan kännas helt täppt men att snyta hjälper inte öht. ), så blir mitt luktsinne kraftigt nedsatt. Min särbo brukar kunna vara förkyld en rätt stor del av säsongen, och när det är värre så påverkas lukt/smak för honom också (inte så att de försvinner helt, men märkbart nedsatt).

Förstår att du blir orolig, dock, det är inte så konstigt. :heart

Jag bor i Stockholm och när jag gjorde hemtest var det bara svalgprov medan när jag senare gjorde provet hos min vårdcentral så var det endast prov i näsan. Näsprovet var definitivt värst (gjordes av en läkare).

Själv skulle jag vilja ta antikroppstestet men det finns inte att välja när jag loggar in på 1177 trots att det ska finnas enligt 1177 Stockholm....

Jag får upp det nu på morgonen iallafall. Man registrerar sig först och får sedan besked om vilka bokningsbara tider som finns.

Jag har dock bestämt mig för att inte ta något test nu trots att jag är nyfiken på om jag hade covid-19. Mitt svalgprov var nog inte riktigt tillförlitligt, men värdet för mig av veta om jag har antikroppar känns som lågt i relation till riskerna med att jag beblandar mig med folk.

@Linn-Nora
Jag har heller aldrig tappat lukt eller smak av förkylning, annat än om man varit väldigt täppt har det kunnat bli försämrat.

Nu med Covid så I princip samma ögonblick febern gick ner och jag mådde bättre så försvann luktsinnet helt. Som nån tryckte på en knapp.

Så jag förstår du är orolig, men du ska ju inte kunna få covid två ggr så tätt.

Men det låter väldigt rimligt med teorin att man kan vara känsligare sedan, och därför lättare tappa luktsinnet. Håller tummarna det snart är tillbaka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka