Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, man baxnar! :banghead:
I kommunens centralort här har det sedan många år varit en tradition att skjuta upp ett stort fyrverkeri över den lilla centralt belägna sjön, något som brukar samla ett stort antal åskådare, förmodligen några tusen.
Det hade väl varit högst befogat att ställa in detta i år, med tanke på att man inte ska samlas fler än åtta personer.
Men nejdå, då slår vi på stort och kör igång ett ännu större fyrverkeri. Tanken är att de ska skjuta det ännu högre upp för att man inte ska behöva stå så nära för att se det. Men ärligt talat, hur i h**vete kan man ens tänka tanken att folk kommer låta bli att gå dit de brukar och ställa sig nära varandra för att vara säkra på att se??

Jag har med stor säkerhet Covid just nu. Sonen bekräftad (vi jobbar på samma ställe) men vi har varit hemma så länge vi misstänkt något så troligtvis kommer det iallafall inte från jobbet.

Troligen någon i butikerna som varit mer närgången än man vill, för det händer hela tiden. Man säger till men då kan det ju vara försent. Vi har ju trots allt varit mer försiktiga än vad som krävts.
Vi handlar på obskyra tider eller vår lilla butik med väldigt få besökare åt gången.

Jag har haft väldigt lätta symptom. Täppt och saknar smak- och luktsinne. Dock inte än bekräftat då testet inte kommit än. Jag beställde det i tisdags.

Jag skulle säga att förskolepersonalen är den personalkategori utanför vård-och omsorg som har högst personalbortfall just nu, iallafall i mitt län. Kost och städ ligger också högt.
Är det din upplevelse eller statistik?
Om det är vad man tror så överväger man förmodligen inte majoriteten av yrken som finns bara för man inte tänker på dem.

Läste lite om Ryska Snuvan och Spanska sjukan. Bada var influensa A men av olika stammar.
Spanska sjukan av samma typ som orsakade svininfluensan 2009 och om jag inte minns fel drabbade svininfuensan ocksa främst yngre personer. Den tredje vagen av Spanska sjukan drabbade Sverige 1920 sa riktigt gamla personer kan nog ha haft en skydd kvar men inte en sa stor grupp.
Var inte även Asiaten och Hongkong liknande influensa som gjorde att äldre klarade svininfluensan bättre?

Var inte även Asiaten och Hongkong liknande influensa som gjorde att äldre klarade svininfluensan bättre?

Asiaten och Hongkong var ocksa Influensa A men inte av samma typ som Spanska sjukan och Svininfluensan. Men bade Asiaten och Hongkong (som var nya da) är typer som kommer tillbaka relativt ofta som säsongsinfluensa. Men hur nära typerna maste vara för att ge skydd mot varandra vet jag inte.
Jag reagerade mest pa att Spanska sjukan och svininfluensan var av precis samma typ och bada drabbade unga värst.

I Sverige är ju en lockdown inte möjlig eftersom man inte kan "lasa in" befolkningen läser jag ofta. Men hur ser det egentligen ut med att stänga ner i övrigt? Alltsa kan regeringen stänga ner affärer, resturanger, teatrar osv ? Här har vi ju tex haft en lockdown där det mesta varit stängt men att "lasa in" folk är inte möjligt här heller enl lag.

I Sverige är ju en lockdown inte möjlig eftersom man inte kan "lasa in" befolkningen läser jag ofta. Men hur ser det egentligen ut med att stänga ner i övrigt? Alltsa kan regeringen stänga ner affärer, resturanger, teatrar osv ? Här har vi ju tex haft en lockdown där det mesta varit stängt men att "lasa in" folk är inte möjligt här heller enl lag.

Om jag förstått det rätt så är det bland annat det som den nya pandemilagen ska möjliggöra. Så jag antar att det inte är möjligt idag i tillräcklig utsträckning.

Nej, inte storskaligt med generella beslut.
Det måste vara en individuell bedömning baserad på en specifik lagstiftning. Ungefär som miljökontoret kan stänga en viss restaurang om det är för ostädat i köket och råttor i lokalen. Men man kan inte stänga alla restauranger i kvarteret för att det är råttor på innergården.
Smittskyddslagen är tänkt och skriven för stängning när det är något i den lokala miljön som utgör smittfaran. Den kan inte hantera stängning som medel att hindra verksamheter när det bara är kontakten mellan folk ur allmänheten som ska hindras.
Om jag inte har missuppfattat är det sådant som den nya pandemilagen de jobbar med att ta fram ska hantera. Att den ska tillåta inskränkningar i både näringsfriheten och rörelsefriheten och precisera vilka kriterier som ska gälla för när och hur det får ske, samt vem som kan besluta och på vilka grunder.

Någon som vet om ett test kommer att visa korrekt efter att man haft eventuell sjukdom i 1 vecka där man typ blivit frisk?

Tycker det tar alldeles för lång tid innan man får testet.

Här rekommenderar inte vården test senare än 5-6 dygn.

Men om du är frisk och det gått en vecka spelar ju testet ingen roll?

Nä, visst gör det inte men det hade ju varit bra att veta när det begav sig om man hade det då eller inte.

Men, man får väl ta ett antikroppstest sedan då. Snyggt att proven inte kommer förrän man är frisk. Känns som slöseri med pengar. Mannen har väntat 8 dagar, jag 6 idag. Han var lite förutseende och beställde före han blev sjuk medan jag väntade tills jag blivit sjuk (sonen blev sjuk före oss så vi antog att det skulle komma).

Jag tycker inte heller det är så tydligt. På 1177 står det att symptom är bla bla bla och man ska vara hemma så länge man har dem. Sedan står det lite senare att är man bara frisk så kan man jobba fast man har lite hosta, snuva och tappat luktsinne kvar vilket är de symptom man ska stanna hemma för.

Vad är frisk då? Jag känner mig helt frisk sedan igår men som sagt bara lukt- och smaksinnet kvar.

Inte måste väl jag vara hemma om mannen är sjuk nu när jag varit sjuk? Eller? Fasen vad jag tycker allt är otydligt Eller så läser jag som fan läser bibeln.

Nä, visst gör det inte men det hade ju varit bra att veta när det begav sig om man hade det då eller inte.

Men, man får väl ta ett antikroppstest sedan då. Snyggt att proven inte kommer förrän man är frisk. Känns som slöseri med pengar. Mannen har väntat 8 dagar, jag 6 idag. Han var lite förutseende och beställde före han blev sjuk medan jag väntade tills jag blivit sjuk (sonen blev sjuk före oss så vi antog att det skulle komma).

Jag tycker inte heller det är så tydligt. På 1177 står det att symptom är bla bla bla och man ska vara hemma så länge man har dem. Sedan står det lite senare att är man bara frisk så kan man jobba fast man har lite hosta, snuva och tappat luktsinne kvar vilket är de symptom man ska stanna hemma för.

Vad är frisk då? Jag känner mig helt frisk sedan igår men som sagt bara lukt- och smaksinnet kvar.

Inte måste väl jag vara hemma om mannen är sjuk nu när jag varit sjuk? Eller? Fasen vad jag tycker allt är otydligt Eller så läser jag som fan läser bibeln.

På mitt landsting står det väldigt bra och tydligt.

Bekräftad Covid så När samtliga nedan inträffar kan man jobba/röra sig i samhället osv igen

1. Det har gått minst 7 dygn sen första symptom
2. Feberfri I minst 48 h
3. Är markant bättre och känner sig bättre. Lätt hosta, lätt snuva samt nedsatt smak/lukt kan kvarstå

Enda skillnaden mot om man inte har Covid är de 7 dagarna. De behövs inte då utan då är det 2 dygn feberfri och må bättre.

Nyfiken ang hur ni beställer prov? Är det hembeställning? Här finns drive in, ombud hämtar på apotek eller hemleverans av prov. Tog mig två dagar få tid för drive in prov. Ett dygn till för svaret.

Så nu rullar jag tummarna och jagar de där två feberfria dygnen. Kom 1.5 men sen kom febern tillbaka så vi börjar om då..

Mår I övrigt bra, hostar lite, snorar lite och har noll luktsinne och enda smak jag känner är salt. Men ffa har jag brutalt tråkigt. Jag vill jooooobba. Men kan ju inte ens få hem min dator just nu. Eller hmm. Kanske om kollega ställer den utanför porten. Nu fick jag en idé!

Senast ändrad:
På mitt landsting står det väldigt bra och tydligt.

Bekräftad Covid så När samtliga nedan inträffar kan man jobba/röra sig i samhället osv igen

1. Det har gått minst 7 dygn sen första symptom
2. Feberfri I minst 48 h
3. Är markant bättre och känner sig bättre. Lätt hosta, lätt snuva samt nedsatt smak/lukt kan kvarstå

Bra! Det låter som jag.
Men jag är inte bekräftad Covid. Är det annorlunda om man inte är det? Jag har aldrig haft feber, tack och lov.

Hur är det om någon i familjen fortfarande är sjuk? Antar att man ska stanna hemma då?

Bra! Det låter som jag.
Men jag är inte bekräftad Covid. Är det annorlunda om man inte är det? Jag har aldrig haft feber, tack och lov.

Hur är det om någon i familjen fortfarande är sjuk? Antar att man ska stanna hemma då?

Jag la till om det. Kom på jag inte svarade på det. Då är det 2 dagar feberfri och må bättre osv.
Men kolla vad som gäller i din region.

Här ska man vara hemma om den man bor med har konstaterad covid. Annars behöver man inte vara hemma. Men det är väl närmast sunt förnuft att vara det. Är ju bara dumt vara ute och röra sig då och riskera att smitta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka