Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan är om det blir lika högt prioriterat om man räknar med mindre effekt av vaccinet? I ett första skede liksom. Annars är det är det väl positivt med det skydd man nu kan få, även om det inte blir lika starkt som för andra som inte står på immunmodulerande behandling.
jag skulle tro att ni som medicineras på detta sätt kommer få den typ av vaccin som tros ha bäst effekt för er

jag skulle tro att ni som medicineras på detta sätt kommer få den typ av vaccin som tros ha bäst effekt för er
Tänker att det bergis är lite knepigare än så, det tog ganska lång tid innan det började råda nåt slags konsensus gällande om man skulle vaccinera mot vanlig säsongsinfluensa eller inte (tror rent av att det var först ifjol det kom upp riktlinjer). En annan faktor är när det är mest gynnsamt att vaccinera efter (eller innan) infusion etc. Så med det i åtanke antar jag att det inte kommer vara så enkelt att vi skulle vara bland de främsta i kön till vaccin, iaf inte i början.

Enklast är det ju att följa FHMs råd att hålla sig hemma så slipper man närkontakt med andra människor...
Japp. Och så kan ju folk följa råden och hålla det jävla avståndet också, speciellt när man faktiskt har ofantligt gott om plats att göra så också. Man behöver inte trängas liksom.

@sjoberga Helt rätt, ett besök på lekia är inte nödvändigt. Jag funderade på att avstå, men tyckte ändå att jag kunde ge det en chans och få brukar vara där vid den tiden ens utan corona. Jag var där en vardag mitt i veckan, mitt på dagen efter jag slutat på jobbet. Hade jag sett att det var mycket folk hade jag vänt och gått ut, men nu var det lätt att hålla 8-10, tom 15-20 meter till nästa person, det var alltså bara några få där, inklusive personalen. Problemet kom när jag stod i kassan. Och där var fortfarande heller inga problem att hålla avstånd egentligen. Så jag tycker bara att det är löjligt att bära munskydd och gå nära folk.

Tänker att det bergis är lite knepigare än så, det tog ganska lång tid innan det började råda nåt slags konsensus gällande om man skulle vaccinera mot vanlig säsongsinfluensa eller inte (tror rent av att det var först ifjol det kom upp riktlinjer). En annan faktor är när det är mest gynnsamt att vaccinera efter (eller innan) infusion etc. Så med det i åtanke antar jag att det inte kommer vara så enkelt att vi skulle vara bland de främsta i kön till vaccin, iaf inte i början.

Jag har varit rekommenderad att ta säsongsinfluensavaccin från början men vi har ju inte samma medicin. Enligt min läkare är det bättre med ett något sämre skydd än inget alls. Jag fick vaccination mot lunginflammation nu också på rekommendation (gratis).

jag tänker att just den konsensus som finns om säsongsinfluensan kan hjälpa till även i det här fallet
Och jag tänker också att hur ni prioriteras för vaccin beror mer på vilken riskgrupp ni tillhör än om ni generellt ska vaccineras.

jag tänker att just den konsensus som finns om säsongsinfluensan kan hjälpa till även i det här fallet
Och jag tänker också att hur ni prioriteras för vaccin beror mer på vilken riskgrupp ni tillhör än om ni generellt ska vaccineras.
Det är medicinen i fråga som gör risken högre, men det klassas nog inte som en given riskgrupp. Men det är en ökad risk, som verkar ha dokumenterats globalt, även om materialet är för litet för att kunna dra för stora slutsatser om. Men det ska återfinnas en 2-3 gånger större risk för ett allvarligare förlopp etc. Sedan uppmanas man, lite beroende på vilket sjukhus man tillhör, att försöka planera behandlingen utifrån potentiellt vaccin (för överlag tycks det som att det kan ha stört effekt 6-10 månader efter senaste infusion) och eventuellt kanske man bör kolla b-cellnivåer innan vaccinationen, för att se om det är någon idé.

Sedan har behandlingen hanterats lite olika på olika ställen i landet sen innan, några rekommenderade att byta till "motsvarande" som istället dödar t-celler, några rekommenderade att glesa ut behandlingstillfällena (och i bla. Stockholm sköt man upp de flesta i ett år om jag minns rätt). Själv fick jag ett brev om se över möjlighet att arbeta hemma eller sjukskrivas i våras, men så har långt ifrån alla sjukhus gjort.

Sitter och läser lite "allmän fakta" som facebook lägger upp från WHO för att försöka mota bort alla felaktiga rykten som sprids på nätet om Corona/covid-19.

Några exempel:

- Förtäring av desinfektionsmedel eller klorbaserade rengöringsmedel är farligt och har ingen förebyggande effekt på sjukdomen.

- Det är farligt att dricka metanol eller etanol, och det verken förebygger eller botar covid-19.

- Mobilnätverk med 5G sprider inte sjukdomen.

- När andningsmasker för medicinskt bruk används på rätt sätt medför de inte att du andas in för lite syre eller för mycket koldioxid.

Måste säga att det är nästan skrämmande att denna typen av myter ska behöva motbevisas hos en så pass stor del av världens befolkning som sitter där med sina foliehattar och tror att vetenskapen är en enda stor konspiration.

Japp. Och så kan ju folk följa råden och hålla det jävla avståndet också, speciellt när man faktiskt har ofantligt gott om plats att göra så också. Man behöver inte trängas liksom.

@sjoberga Helt rätt, ett besök på lekia är inte nödvändigt. Jag funderade på att avstå, men tyckte ändå att jag kunde ge det en chans och få brukar vara där vid den tiden ens utan corona. Jag var där en vardag mitt i veckan, mitt på dagen efter jag slutat på jobbet. Hade jag sett att det var mycket folk hade jag vänt och gått ut, men nu var det lätt att hålla 8-10, tom 15-20 meter till nästa person, det var alltså bara några få där, inklusive personalen. Problemet kom när jag stod i kassan. Och där var fortfarande heller inga problem att hålla avstånd egentligen. Så jag tycker bara att det är löjligt att bära munskydd och gå nära folk.

Jag ser inte att man behöver avstå Lekia mer än någon annan butik om det kan göras på ett säkert sätt. Det var mest bara en observation kring att aktiviteter där man inte kan hålla avstånd och därför använder munskydd, bara ska genomföras om det är absolut nödvändigt!

Här kommer en fri fundering.

Spanska sjukan runt 1918 drabbade mestadels den yngre befolkningen.
Anledningen till det tror man vara influensavågen innan, den Ryska Snuvan 1890-1892, som anses ha gett den drabbade befolkningen en immunitet även mot 1918 års farsot.
Det var 27 år mellan, så det var nog ingen under 40 som hade nåt skydd att tala om i Spanskan.

Idag sköljer Covid-19 över Sverige, medan framför allt Norge och Finland har lyckats skydda hela sin befolkning bättre.

Betyder detta att nästa stora influensavåg kommer drabba Sverige mycket mildare?
Visserligen kommer alla tre länders befolkning också vaccineras, något som inte gjordes varken 1891 eller 1919 - men att ha haft en sjukdom på riktigt betyder oftast ett bättre skydd än konstgjort vaccin.

Anledningen till det tror man vara influensavågen innan, den Ryska Snuvan 1890-1892, som anses ha gett den drabbade befolkningen en immunitet även mot 1918 års farsot.
Det var 27 år mellan, så det var nog ingen under 40 som hade nåt skydd att tala om i Spanskan.

Idag sköljer Covid-19 över Sverige, medan framför allt Norge och Finland har lyckats skydda hela sin befolkning bättre.

Betyder detta att nästa stora influensavåg kommer drabba Sverige mycket mildare?
Visserligen kommer alla tre länders befolkning också vaccineras, något som inte gjordes varken 1891 eller 1919 - men att ha haft en sjukdom på riktigt betyder oftast ett bättre skydd än konstgjort vaccin.

Bara om nästa pandemi/influensa är tillräckligt lik covid-19 och bara om vaccinet ger ett sämre skydd än att ha haft sjukdomen. Det är nog inget vi ska lita på.

Jag läste om det häromdagen. Österrrike har haft en kraftig överdödlighet i november och det är till största delen äldre och redan svaga människor som avlidit, människor som hade haft stor risk att dö även av influensan i vinter. Den läkare som skrev den artikeln menade att vi troligvis kommer ha färre dödsfall av influensa denna influensasäsong men inte enbart därför utan även för dom starkare hygenrestriktionerna osv även kommer att paverka infuensans framfart.

Sen far man komma ihag att influensavirus och sarsvirus är olika virus och det ena inte ger skydd mot det andra i form av antikroppar.

Oavsett så är ju Ryska snuvan ett betydligt roligare namn än covid-19 :P

Covid 19 har inget med influensan att göra och om du menar Covid så lär vaccinationen i slutändan påverka mer än hur många som haft sjukdomen.

Jag funderade pa ett "roligare" namn än Covid-19 men kom inte pa ngt. Trumps alternativ "kinesiska viruset" känns inte helt ok.

Nä jag vet, och om det ska leta till polarisering mellan länder finns det ju ingen anledning alls att kalla sjukdomar för olika länders namn. Jag tyckte mest att just "snuvan" var lite roligt :D

Sen far man komma ihag att influensavirus och sarsvirus är olika virus och det ena inte ger skydd mot det andra i form av antikroppar.

Läste lite om Ryska Snuvan och Spanska sjukan. Bada var influensa A men av olika stammar.
Spanska sjukan av samma typ som orsakade svininfluensan 2009 och om jag inte minns fel drabbade svininfuensan ocksa främst yngre personer. Den tredje vagen av Spanska sjukan drabbade Sverige 1920 sa riktigt gamla personer kan nog ha haft en skydd kvar men inte en sa stor grupp.
A

Är det ngn som har läst om tidigare genomgangna Coronainfektioner (SARS, MERS) ger ett skydd mot Covid-19? Det kan ju ge en liten hint om det finns chans att Covid-19 skulle kunna ge skydd mot ev. kommande Coronapanedemier/epemier.

Hur olika influensaepedemier/panedemier har pavarkat är ju tyvärr helt ointressant i sammanhanget och inget man kan grunda pa hur Coronavirus kommer bete sig.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka