Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet ni vad jag tycker är konstigt?
Medan vi "vanliga" människor maste leva väldigt restriktivt sa aker elitidrottare jorden runt och tävlar som om det inte fanns en panedemi. Större delar av österrikes backhoppningslag är smittade sa det är tveksamt om dom kan skicka ett lag till VM (eller em eller vad det nu är). JuniorVM i hockey ska spelas i USA trots flertalet smittade i flera lag, världscuper i div sporter pagar som vanligt (ok, dom testas mkt och utan publik osv men ända).

Hur ser det ut i Sverige med reklam pa Tv? Här är mkt julreklam nu och manga reklamer visar hur familjer träffas och firar jul som en jul brukar vara men inte är nu. Tex i en reklam fran Merci, där aker folk langt och träffas hela släkten hemma hos ngn, gamla och unga. Det pussas och kramas. Sant som vi är vana vid och som manga saknar men som vi inte kommer fa den här julen.
Gällande just reklam så tycker jag många reklamer har med just att denna jul är annorlunda, dvs att man inte kan träffa folk som vanligt, tex IKEAs reklam och något telecombolag, möjligen Telenors reklam.

Vet ni vad jag tycker är konstigt?
Medan vi "vanliga" människor maste leva väldigt restriktivt sa aker elitidrottare jorden runt och tävlar som om det inte fanns en panedemi. Större delar av österrikes backhoppningslag är smittade sa det är tveksamt om dom kan skicka ett lag till VM (eller em eller vad det nu är). JuniorVM i hockey ska spelas i USA trots flertalet smittade i flera lag, världscuper i div sporter pagar som vanligt (ok, dom testas mkt och utan publik osv men ända).
Inte riktigt som vanligt, proffsidrottare är visserligen undantagna men det finns skillnader, förutom att det inte är publik. Michele Coleman skrev dagbok från simtävlingarna i Budapest tidigare i höstas. Alla var isolerade på Margaretaön, testades regelbundet (även hon som hade antikroppar) och höll distans i matsal mm. De nordiska skilnadslagen har fått kritik för att de hoppat av "touren" (vet inte vad den heter). Både landslag och ligalag testas ofta, reser enskilt/i mindre grupper etc.
Men jag kan ändå hålla med dig. Sannolikt har respektive organisation presenterat lösningar för att inte sprida ev smitta (som har hittats) utanför gruppen och därför har (viss delar av) elitidrotten fått tillåtelse att (i viss mån) fortsätta.
https://www.dn.se/sport/livet-i-bubblan-kanske-slutar-det-med-att-jag-grater-av-frustation/

Public Service får inte ha reklam. Det är som allt annat det sätts upp en massa rekommendationer men ingen ser till att dom följs. Skulle nån polis upplösa en samling så blir det ändå inga böter eller fängelse. Därför gör folk som dom vill och då ökar smittspridningen såklart.
Nej det finns ingen laglig möjlighet att utfärda böter till privat person som bryter mot rekommendationerna. Men en samling med folk kan falla under ordningslagen och då riskerar de som har organiserat eller uppmanat till samlingen brott mot ordningslagen, vilket kan ge blöter eller fängelse.

Mina vänner i Stockholmstrakten hade inte åkt på sportlov när Tegnell kom med sin famösa sportlovsrekommendation, och det var hans uttalanden som fick dem att ändå besluta sig för att åka.
Vet inte vilket uttalande som du avser. Men, sportlovet i Stockholm är i vecka 9. Vecka 8 hade WHO en stor konferens i Stockholm som inklusive kringarrangemang samlade över 2000 personer från ca 170 länder. "Alla" utom fastlandskineserna var där. Ett stort antal ministrar och även kungen närvarade. Ungefär samtidigt som de utländska deltagarna reste hem, fortfarande ovetande om riskerna, reste många Stockholmare, även de omedvetna om riskerna, på sportlov. I samma veva kom de första rappporterna från Italien. Det skulle dröja ytterligare en tid innan vi visste att t ex Österrike och Storbrittannien hade en smittspridning redan i vecka 9.
Det är alltid lätt att vara efterklok.

Vad gäller att RAF är beredda på att flyga in vaccin är det främst pga Brexit. Så fort den träder i kraft så stänger EU gränsen till Storbritannien och det kommer vara långa väntetider vid gränsen mot EU när vaccintransporterna ska igenom tullen.

Jag måste bara skriva av mig lite frustration över folk som sprider skrämselpropaganda och annan desinformation på nätet. Råkade följa en "hälsomänniska" på facebook som slänger sig med vetenskapliga halvsanningar, rena osanningar och antydningar för att skrämma folk från att vaccinera sig och driva tesen att pandemin typ inte finns (PCR-metoden för att testa är är fejk) och jag blir tokig över att folk blir lurade. Helt OK att var rädd för biverkningar, att ha åsikter om rätt satt att hantera smittspridningennosv men på saklig grund inte på rena osanningar och halvsanningar. Senaste citatet jag går i spinn över är
"Och nu ska vi, med berått mod, vara försökskaniner för att spruta in mRNA i våra kroppar?
Jag tror inte någon som funderar på detta har en susning om vad RNA är för något. Vi går med på att genetiskt manipulera oss för en sjukdom som inte skapat överdödlighet."
Utan någon mer förklaring. I sak har hon rätt, de flesta vet inte vad RNA är, men det betyder ju inte att det är farligt, ändrar vår arvsmassa mm som hon ju utan att säga det antyder. Naturligtvis kan man bara gilla inläggen, inte kommentera om man inte är vän och vänförfrågan får ingen respons. Ville bara kräkas lite så att jag förhoppningsvis kan släppa det. Har för mitt eget bästa avföljt men vetskapen om vad som skrivs gör mig nära på galen.

Jag måste bara skriva av mig lite frustration över folk som sprider skrämselpropaganda och annan desinformation på nätet. Råkade följa en "hälsomänniska" på facebook som slänger sig med vetenskapliga halvsanningar, rena osanningar och antydningar för att skrämma folk från att vaccinera sig och driva tesen att pandemin typ inte finns (PCR-metoden för att testa är är fejk) och jag blir tokig över att folk blir lurade. Helt OK att var rädd för biverkningar, att ha åsikter om rätt satt att hantera smittspridningennosv men på saklig grund inte på rena osanningar och halvsanningar. Senaste citatet jag går i spinn över är
"Och nu ska vi, med berått mod, vara försökskaniner för att spruta in mRNA i våra kroppar?
Jag tror inte någon som funderar på detta har en susning om vad RNA är för något. Vi går med på att genetiskt manipulera oss för en sjukdom som inte skapat överdödlighet."
Utan någon mer förklaring. I sak har hon rätt, de flesta vet inte vad RNA är, men det betyder ju inte att det är farligt, ändrar vår arvsmassa mm som hon ju utan att säga det antyder. Naturligtvis kan man bara gilla inläggen, inte kommentera om man inte är vän och vänförfrågan får ingen respons. Ville bara kräkas lite så att jag förhoppningsvis kan släppa det. Har för mitt eget bästa avföljt men vetskapen om vad som skrivs gör mig nära på galen.
RNA........folk har väl gått grundskola. Dont kill the messenger mRNA

RNA........folk har väl gått grundskola. Dont kill the messenger mRNA
Sant, de allra flesta bör ha hört tala som det. Fast många har nog inte riktigt koll på vad det är och dess egenskaper. Dvs att det inte finns någon möjlighet att i mänskliga celler bygga in den kod som finns i mRNA i vårt DNA och att "kill the messenger RNA" däremot är något vi är experter på. Dvs vi har gott om enzymer som bryter ner mRNA och att det alltså inte blir kvar nån längre tid i våra celler. RNA är generellt ganska dåligt stabilitet, det är därför dessa typer av vaccin måste förvaras så kallt vilket ju kan bli ett problem när det ska användas. Alla har inte tillgång till så effektiva frysar.

Senast ändrad:
Nu får ni kontakta stjärnekonomen och tala om för honom att han har räknat fel när han klankar ner på Sveriges strategi i media. Visa hur han ska räkna och ge honom dom rätta siffrorna

Sant, de allra flesta bör ha hört tala som det. Fast många har nog inte riktigt koll på vad det är och dess egenskaper. Dvs att det inte finns någon möjlighet att i mänskliga celler bygga in den kod som finns i mRNA i vårt DNA och att "kill the messenger RNA" däremot är något vi är experter på. Dvs vi har gott om enzymer som bryter ner mRNA och att det alltså inte blir kvar nån längre tid i våra celler. RNA är generellt ganska dåligt stabilitet, det är därför dessa typer av vaccin måste förvaras så kallt vilket ju kan bli ett problem när det ska användas. Alla har inte tillgång till så effektiva frysar.
Och mRNA har väl ännu sämre stabilitet?

Alltså visst att man inte ska spruta in random RNA i sig, allt beror ju på vad det är. Men som jag har fattat det så är det mRNA för ytproteinet som man sprutar in, inte hela virusets mRNA. Kan vara att jag tänker på ett annat vaccin såklart med.

Kontentan blir väl alltså att cellen producerar BARA ytproteinet tills dess att immunförsvaret reagerar och tar död på cellen och har producerat antikroppar mot ytproteinet.
Det är, om jag har förstått rätt, bara själva "piggarna" på viruset som produceras, och inget mer.

Ta nu inte mina ord för fakta här. Jag har totalt 4 HP i virologi och immunologi så min kunskap är MYCKET begränsad.

Och mRNA har väl ännu sämre stabilitet?

Alltså visst att man inte ska spruta in random RNA i sig, allt beror ju på vad det är. Men som jag har fattat det så är det mRNA för ytproteinet som man sprutar in, inte hela virusets mRNA. Kan vara att jag tänker på ett annat vaccin såklart med.

Kontentan blir väl alltså att cellen producerar BARA ytproteinet tills dess att immunförsvaret reagerar och tar död på cellen och har producerat antikroppar mot ytproteinet.
Det är, om jag har förstått rätt, bara själva "piggarna" på viruset som produceras, och inget mer.

Ta nu inte mina ord för fakta här. Jag har totalt 4 HP i virologi och immunologi så min kunskap är MYCKET begränsad.

Det är precis så jag förstått det också! De hade en rätt bra förklaring på Nyhetsmorgon på TV4 för några dagar sen.

Såg just en lång konspirationsteori som börjar med att biologilaboratoriet i Wuhan ägs av Glaxo som i sin tur ägs av Pfizer. Osv osv. Nån som sett den?

Jag är tyvärr en sån som gillar att sticka hål på dessa människors tro på konspirationsteorier 🙈

Ett sant Sisyfosarbete.
1607545102091.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar