Jag har läst lite av diskussionen och vill bara dela med mig av hur det är/var i Norge. Rent juridiskt kunde vi stänga ner landet snabbare än tex Sverige. Här skapades koronaloven som innebär att det kunde skapas nya lagar rörande Covid-19 mkt snabbare än vad som är normalt vilket i sin tur gör att en kan straffas för brott om du bryter någon av dessa nya lagar, då i form av böter. I Sverige har man väl smittskyddslagen, som i vissa fall kan tillämpas men inte på så mycket som kanske skulle behövas?
Menar då att smittspridningen är den största skillnaden mellan Sverige och Norge och att det kan kan ha att göra med hur man kunde "styra" sina invånare.
Sjukvården som sådan skulle jag tro är hyfsat lik i utbudet i Norge vs Sverige, upplevs iaf så av mig, men hur sjukvården styrs här vet jag inte. Med det sagt, en större smittspridning med väldigt många svårt sjuka samtidigt skulle vara en stor belastning för sjukvården även här. Att tro något annat är nog, tyvärr, att lura sig själv.
Jag kan också tycka det blir märkligt att jämföra länder, en granskning är ju till för att hitta fel och brister hos det du ganskar och för att kunna se var man kan förbättra det man granskar. Man kan såklart se på andras lösningar etc och se på hur det kan tillämpas hos en själv, men att jämföra när man gör en granskning blir kanske fel. En jämförelse kan man kanske bättre göra efter en granskning?