Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
UK har väl sina egna avtal? hade de varit med i Europas samarbete så hade de inte kunnat börja vaccinera än, inget vaccin är godkänt än.
👏 Man gör som man vill och behöver inte vänta på att nån annan ska bestämna över dom. Sen läste jag i Independent att man inte är främande att flyga in vaccin med RAF om det skulle strula i hamnar och gränsövergångar beroende på hur det nu går med brexit. Dom har ju varit med om krig så dom vet hur man snabbt organiserar sig

Hur menar du? Hade det spelat roll om någon annan varit först? En 91-åring eller en 86-åring och om det varit en man?

De drar upp det för att någon blivit vaccinerad, vem det är är totalt likgiltigt och likaså om någon lyckats bli vaccinerad 5 minuter tidigare. Det lär inte komma någon dementi, "ledsen, vi hade fel det var en 89-årig man som var först" även om så skulle vara fallet.

Men exakt. Det är väl lite som de där artiklarna typ "Pelle var den första bebisen att födas i Säffle på 2000-talet". Spelar väl ingen som helst roll om det var Pelle eller Kalle som föddes först men uppenbarligen är det en artikel som folk vill både skriva och läsa.

1) Sverige ska naturligtvis bara jämföras med länder som har liknande förhållanden, samma skatteuttag, liknande samhällssystem, klimat och befolkningstäthet, dvs de nordiska länderna, och där hamnar vi på en förfärande jumboplats.
Det är alltså därför du pratar om SYDKOREA?
"sensationellt mycket bättre dödstal (Sydkorea: 7 promille av Sveriges)."

👏 Man gör som man vill och behöver inte vänta på att nån annan ska bestämna över dom. Sen läste jag i Independent att man inte är främande att flyga in vaccin med RAF om det skulle strula i hamnar och gränsövergångar beroende på hur det nu går med brexit. Dom har ju varit med om krig så dom vet hur man snabbt organiserar sig
Jepp man gör som man vill på gott och ont. Klart att det blir mindre strul om man passerar färre gränsövergångar, det är annars en nackdel med Brexit, att det blir krångligare med import. Man kan inte skicka RAF efter allt som kan strula.

Jepp man gör som man vill på gott och ont. Klart att det blir mindre strul om man passerar färre gränsövergångar, det är annars en nackdel med Brexit, att det blir krångligare med import. Man kan inte skicka RAF efter allt som kan strula.
RAF funkar nog bra för att landa vaccin i Storbritannien,
men för att det ska bli nåt slags flöde måste planen först landa i något annat land, och där fyllas på med vaccin - och då vill det till att de har export/import-avtal för medicin med just det landet, förutom det militära avtal som behövs för att det andra landet inte ska se RAF's inflygning och landning som en fientlig handling.

Så det är inte direkt enkelt att plötsligt krascha ut ur EU utan några avtal för britterna - ur ett miljon olika aspekter. Ovan belyser bara två.

Så som svar på "Man kan inte skicka RAF efter allt som kan strula", så kan man inte ens använda RAF i detta exempel. Om man inte har avtal.

Vet ni vad jag tycker är konstigt?
Medan vi "vanliga" människor maste leva väldigt restriktivt sa aker elitidrottare jorden runt och tävlar som om det inte fanns en panedemi. Större delar av österrikes backhoppningslag är smittade sa det är tveksamt om dom kan skicka ett lag till VM (eller em eller vad det nu är). JuniorVM i hockey ska spelas i USA trots flertalet smittade i flera lag, världscuper i div sporter pagar som vanligt (ok, dom testas mkt och utan publik osv men ända).

Hur ser det ut i Sverige med reklam pa Tv? Här är mkt julreklam nu och manga reklamer visar hur familjer träffas och firar jul som en jul brukar vara men inte är nu. Tex i en reklam fran Merci, där aker folk langt och träffas hela släkten hemma hos ngn, gamla och unga. Det pussas och kramas. Sant som vi är vana vid och som manga saknar men som vi inte kommer fa den här julen.

Medan vi "vanliga" människor maste leva väldigt restriktivt sa aker elitidrottare jorden runt och tävlar som om det inte fanns en panedemi. Större delar av österrikes backhoppningslag är smittade sa det är tveksamt om dom kan skicka ett lag till VM (eller em eller vad det nu är). JuniorVM i hockey ska spelas i USA trots flertalet smittade i flera lag, världscuper i div sporter pagar som vanligt (ok, dom testas mkt och utan publik osv men ända).

Hur ser det ut i Sverige med reklam pa Tv? Här är mkt julreklam nu och manga reklamer visar hur familjer träffas och firar jul som en jul brukar vara men inte är nu. Tex i en reklam fran Merci, där aker folk langt och träffas hela släkten hemma hos ngn, gamla och unga. Det pussas och kramas. Sant som vi är vana vid och som manga saknar men som vi inte kommer fa den här julen.
Public Service får inte ha reklam. Det är som allt annat det sätts upp en massa rekommendationer men ingen ser till att dom följs. Skulle nån polis upplösa en samling så blir det ändå inga böter eller fängelse. Därför gör folk som dom vill och då ökar smittspridningen såklart.

Aftonbladets sportjournalist kommenterar just detta med JVM i hockey. Abrahamsson: JVM har utvecklats till en mardröm | Aftonbladet
Jag är böjd att hålla med - varför i hela fridens namn ska man skicka iväg ett juniorlandslag på VM i hockey mitt i en pandemi, som inte på något sätt verkar lugna sig??

Antar för att det räknas som arbete när det är på någon form av elitnivå?

Jag tycker att många reklamer på TV här är coronapåverkade och avspeglar att det är en märklig tid vi lever i. Att man inte kan träffas som vanligt osv. Inte alla såklart, men många.

Public Service får inte ha reklam. Det är som allt annat det sätts upp en massa rekommendationer men ingen ser till att dom följs. Skulle nån polis upplösa en samling så blir det ändå inga böter eller fängelse. Därför gör folk som dom vill och då ökar smittspridningen såklart.

Snälla du, kan du bara lata bli att svara när du iaf inte svarar pa min fraga utan hittar ytterligare en anledning att gnälla pa hur daliga Sverige är. Jag är ganska säker pa att en folksamling i en reklam pa Tv inte behöver upplösas av polis och det tror jag inte att polisen gör och delar ut böter i Spanien heller.

Påtal om hockey så har ju faktiskt SHL matcher både ställts in och flyttats om när lagen vart hårt drabbade av Covid. Kan också tycka att de är korkat att skicka iväg Juniorerna nu för att spela, märkligt helt enkelt.

Och hur tusan tycker du hockey spelarna ska kunna jobba hemifrån @Folri? Ska de spela hemma i vardagsrummet eller? De är nog jobbigt ändå för dem med en pandemi, de har vart permitterade precis som de flesta andra där man inte kunnat utföra sitt jobb pga av Covid. Och hur jag nu vet de? Ja har en anhörig som spelar hockey på elitnivå och vet där med att hen fått ställa in träningar, matcher osv under perioder de senaste året.

Jag tycker att många reklamer på TV här är coronapåverkade och avspeglar att det är en märklig tid vi lever i. Att man inte kan träffas som vanligt osv. Inte alla såklart, men många.

Skönt, här kommer da och da uppmaningar fran regeringen även i reklampauserna men den andra reklamen tar över och gör mig ledsen. Vi kommer ända kunna fira jul som vi brukar eftersom vi bara brukar fira vi i familjen men jag tänker pa alla som kommer sitta ensamma hemma och sa visas en san reklam pa Tv som visar hur en jul brukar vara.

Men varför tror du att en svensk myndighet efter en granskning riktar allvarlig kritik mot regionerna som ska sköta om vården, för att många äldre människor har dött i onödan pga brist på adekvat vård om det inte förhåller sig på det sättet? Vilken är din bortförklaring till att vi inte ska jämföra oss med de nordiska länderna eller för all del Sydkorea? Du svarar inte på någon fråga, utan slänger bara fram mater

Jag har läst lite av diskussionen och vill bara dela med mig av hur det är/var i Norge. Rent juridiskt kunde vi stänga ner landet snabbare än tex Sverige. Här skapades koronaloven som innebär att det kunde skapas nya lagar rörande Covid-19 mkt snabbare än vad som är normalt vilket i sin tur gör att en kan straffas för brott om du bryter någon av dessa nya lagar, då i form av böter. I Sverige har man väl smittskyddslagen, som i vissa fall kan tillämpas men inte på så mycket som kanske skulle behövas?

Menar då att smittspridningen är den största skillnaden mellan Sverige och Norge och att det kan kan ha att göra med hur man kunde "styra" sina invånare.

Sjukvården som sådan skulle jag tro är hyfsat lik i utbudet i Norge vs Sverige, upplevs iaf så av mig, men hur sjukvården styrs här vet jag inte. Med det sagt, en större smittspridning med väldigt många svårt sjuka samtidigt skulle vara en stor belastning för sjukvården även här. Att tro något annat är nog, tyvärr, att lura sig själv.

Jag kan också tycka det blir märkligt att jämföra länder, en granskning är ju till för att hitta fel och brister hos det du ganskar och för att kunna se var man kan förbättra det man granskar. Man kan såklart se på andras lösningar etc och se på hur det kan tillämpas hos en själv, men att jämföra när man gör en granskning blir kanske fel. En jämförelse kan man kanske bättre göra efter en granskning?

Jag har läst lite av diskussionen och vill bara dela med mig av hur det är/var i Norge. Rent juridiskt kunde vi stänga ner landet snabbare än tex Sverige. Här skapades koronaloven som innebär att det kunde skapas nya lagar rörande Covid-19 mkt snabbare än vad som är normalt vilket i sin tur gör att en kan straffas för brott om du bryter någon av dessa nya lagar, då i form av böter. I Sverige har man väl smittskyddslagen, som i vissa fall kan tillämpas men inte på så mycket som kanske skulle behövas?

Menar då att smittspridningen är den största skillnaden mellan Sverige och Norge och att det kan kan ha att göra med hur man kunde "styra" sina invånare.

Sjukvården som sådan skulle jag tro är hyfsat lik i utbudet i Norge vs Sverige, upplevs iaf så av mig, men hur sjukvården styrs här vet jag inte. Med det sagt, en större smittspridning med väldigt många svårt sjuka samtidigt skulle vara en stor belastning för sjukvården även här. Att tro något annat är nog, tyvärr, att lura sig själv.

Jag kan också tycka det blir märkligt att jämföra länder, en granskning är ju till för att hitta fel och brister hos det du ganskar och för att kunna se var man kan förbättra det man granskar. Man kan såklart se på andras lösningar etc och se på hur det kan tillämpas hos en själv, men att jämföra när man gör en granskning blir kanske fel. En jämförelse kan man kanske bättre göra efter en granskning?

Man får inte heller glömma, som jag skrev i ett inlägg för länge sedan, Norge har hälften av Sveriges befolkning. Vi hade 10% av våran befolkning utomlands på sportlovet vilket betyder närmare 1 miljon svenskar utomlands.
OM Norge skulle resa i samma utsträckning vilket jag betvivlar (jag har för mig att Svenskar reser mer än andra länder) betyder det ”bara” 500 000 resande vilket är betydligt mindre än antal svenskar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka