Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker du göra dig dum?

Eller tänker du dig att läkare anställda av regionerna, ska gå omkring och leta efter Covidsjuka på äldreboendena?

Äldreboendena ska ha "egna" läkare.

Dessa är inte anställda regionen, när de utför sina arbetsuppgifter på äldreboendet, utan av kommunen, eller den utförare som regionen upphandlat älrevård hos.

Varfrån tar du din information egentligen? Enskilda tyckare eller flöden på Twitter eller Facebook? Obskyra högersajter?

Äldreboendenas läkare är aldrig anställda av kommunen. Det finns i HSL ett förbud mot kommuner att anställa läkare. I samband med den reform som du själv nämner så tog kommunerna över ansvaret för hälso- och sjukvård upp till och med sjuksköterskenivå. Vård som kräver läkarinsatser är fortsatt regionernas ansvar.

1) Sverige ska naturligtvis bara jämföras med länder som har liknande förhållanden, samma skatteuttag, liknande samhällssystem, klimat och befolkningstäthet, dvs de nordiska länderna, och där hamnar vi på en förfärande jumboplats.
2) Jag kan ge dig rätt i att det kan vara felaktigt att kalla ingen vård alls eller hjälp att självdö för adekvat eller icke-adekvat sjukvård. Även icke-adekvat vård implicerar ju att någon slags vård har utförts, och många äldre covid-patienter har inte fått någon vård alls utan blev borttriagerade trots att det hela tiden fanns lediga IVA-platser. Det är svårt att hamna i vårdstatistiken om man inte får besöka sjukhuset.

Det anser jag vara ett felaktigt urval, eftersom du samtidigt vill anföra en tes om att det var bristande vårdhantering som skapade de stora dödstalen.

Elefanten i rummet du inte vill släppa in är att smittspridningen inte såg ett dyft lika ut i de hårt utvalda länder du vill sätta i jämförelse.

För mig, är för denna del av diskussionen, fortfarande Infection Fatality Rate per åldersgrupp den mest intressanta datapunkten, och den ger inte stöd för dina, i mitt tycke, extrema uttalanden om en icke-adekvat vård. Sedan är inte det heller en extremt enkel datapunkt att jämföra mellan länder.

1) Sverige ska naturligtvis bara jämföras med länder som har liknande förhållanden, samma skatteuttag, liknande samhällssystem, klimat och befolkningstäthet, dvs de nordiska länderna, och där hamnar vi på en förfärande jumboplats.
2) Jag kan ge dig rätt i att det kan vara felaktigt att kalla ingen vård alls eller hjälp att självdö för adekvat eller icke-adekvat sjukvård. Även icke-adekvat vård implicerar ju att någon slags vård har utförts, och många äldre covid-patienter har inte fått någon vård alls utan blev borttriagerade trots att det hela tiden fanns lediga IVA-platser. Det är svårt att hamna i vårdstatistiken om man inte får besöka sjukhuset.

Det är intressant att du gärna jämför Sverige med de andra nordiska länderna när Tegnell säger att Sverige är mer likt länder som Nederländerna och Belgien gällande befolkningstäthet och andra faktorer.

Det är intressant att du gärna jämför Sverige med de andra nordiska länderna när Tegnell säger att Sverige är mer likt länder som Nederländerna och Belgien gällande befolkningstäthet och andra faktorer.

Tegnell har nog aldrig jämfört Sverige med länder som Nederländerna och Belgien gällande befolkningstäthet. Det vore märkligt eftersom det inte ens är i närheten. (Nederländernas är typ 20 gånger så hög som Sveriges)

Däremot vad gäller smittspridningen är andra länder i Europa mer jämförbara än Norge och Finland. Norge, Finland och ett par baltiska stater är ju undantagen i ett europeiskt perspektiv.

Din tes, att vi ska jämföra oss med länder med liknande dödstal, vilka objektiva grunder bygger du den på? Tycker du verkligen att vi ska jämföra oss med länder vilkas sjukvård inte är skattefinansierad i samma höga grad som de nordiska ländernas?
Norden är inget unikt när det gäller skattefinansierad vård. Det är vanligt i Europa och nu under Cornaepidemin så har det gällt även i USA. Så nej jag tycker inte vi ska jämföra oss med länder utan skattefinansierad coronavård. Länder där alla inte har en sjukvårdsförsäkring?

Eller med länder som är hundratals gånger mer tättbefolkade än Sverige och där nästan hela befolkningen bor i städer?
Det är hur sjukvården hanterar pandemin vi diskuterar, inte spridningen av Corona. På vilket vis menar du att befolkningstätheten påverkar exempelvis intensivvården?

Mina vänner i Stockholmstrakten hade inte åkt på sportlov när Tegnell kom med sin famösa sportlovsrekommendation, och det var hans uttalanden som fick dem att ändå besluta sig för att åka.
Och? Det ändrar väl knappast att flertalet redan åkt eller befann sig på exempelvis Arlanda. Sen undrar jag hur detta påverkar sjukvården i Sverige. Påverkas sjukvården annat än belastningsmässigt av sportlovsresorna? Dan du förklara hur?

Din svepande avfärdanden av mina frågor tyder på att ditt faktaunderlag inte räcker till.
Klart det inte räcker till. Jag fakturerar ingen för jag skriver här, vem fakturerar du ditt underlag är väldigt spretigt och du verkar vilja fakturera sjukvården för sportlovsresor, och befolkningstäthet.

Mina vänner i Stockholmstrakten hade inte åkt på sportlov när Tegnell kom med sin famösa sportlovsrekommendation, och det var hans uttalanden som fick dem att ändå besluta sig för att åka.

Famös och famös. Av vad vi vet idag hade ju detta inte särskilt stor betydelse. Problemet var ju att det var ju inte så att smittan i första hand kom till Sverige från alperna utan med andra sportlovsresenärer från andra delar av världen, där man inte visste om att den fanns när de åkte iväg.

Dina frågor är rätt ointressanta i sammanhanget. Antingen så har de självklara svar eller så bygger de på antaganden som är konstiga felaktiga. Jag anser det exempelvis felaktigt att enbart jämföra oss med Norden, du ser det som så rimligt att du från början missade att nämna det.

Få hade chansen att avstå sportlovsresan av den enkla anledningen att flertalet var på väg eller hade rest när vi insåg faran. Smittan som kom till Sverige från Italien stoppades ganska bra, vi fick däremot in mycket smitta från länder med vid tidpunkten få rapporterade fall.

Vi borde stängt landet runt årsskiftet eller så för att ha haft en chans att stoppa smittan men då hade vi ingen aning om att smittspridning börjat både i Europa och USA.
Snart är det sportlov igen och då ska ju folk till alperna igen. Så drar dom hit smitta igen och så är vi igång igen med en ny våg. Men innan dess ska ju folk ut i jul o nyår och sprida smitta. Har folk hittils inte gjort som statsministern sagt (vilket ökad smittspridning bevisar) så kommer naturligtvis folket fortsättnigsvis inte att göra som han säger. Nu läste jag att hong kong räknar snart med en 4:e våg. Då vet ni vad som väntar oss...

Snart är det sportlov igen och då ska ju folk till alperna igen. Så drar dom hit smitta igen och så är vi igång igen med en ny våg. Men innan dess ska ju folk ut i jul o nyår och sprida smitta. Har folk hittils inte gjort som statsministern sagt (vilket ökad smittspridning bevisar) så kommer naturligtvis folket fortsättnigsvis inte att göra som han säger. Nu läste jag att hong kong räknar snart med en 4:e våg. Då vet ni vad som väntar oss...
Men om du är orolig för att folk ska "dra hit" smitta så borde du väl skriva om det i spanska medier för du sitter ju säkert inlåst i en husbil i Spanien.

Första patienten blev vaccinerad i England nu på morgonen. :) En kvinna, 90 år gammal.
Hur vet man att hon var först? Kan ju ha varit nån annan som fick före henne i nån annan stad i England. Eller var det så att i ingen fick utföra vaccinationer före ett visst klockslag så att man på så vis kunde med säkerhet fastslå att hon verkligen var det första som fick. För övrigt gick ju deras vaccinations program i stå direkt när det visade sig att man inte kunde leverera vaccin från tillverkaren som det var tänkt

Hur vet man att hon var först? Kan ju ha varit nån annan som fick före henne i nån annan stad i England. Eller var det så att i ingen fick utföra vaccinationer före ett visst klockslag så att man på så vis kunde med säkerhet fastslå att hon verkligen var det första som fick. För övrigt gick ju deras vaccinations program i stå direkt när det visade sig att man inte kunde leverera vaccin från tillverkaren som det var tänkt
🤷‍♀️

Jo kanske någon lyckas komma iväg till alperna, men det lär bli mycket få Svenskar åtminstone. Vart drar folk smittan egentligen, finns det något område i Europa som är helt utan smitta?

En fjärde våg? Europa håller på att kämpa med en 2:a och den lär inte försvinna förrän vaccinationerna drar igång om några veckor. Det kan inte bli en ny våg förrän vi bekämpat den nuvarande och inte en 4:de förrän vi haft en tredje. Men Spanien är ju några veckor före Sverige så där kanske den 3:e vågen hinner böra slå innan man vaccinerat nog med folk.

Spelar det någon roll om hon tekniskt sätt var den första eller inte, det är väl ändå mer symboliskt?

Det borde gå snabbt för England att vaccinera sin befolkning då 1/3 av britterna inte vill vaccinera sig. Nästa grej är ju brexit. Har dom inget avtal hur gör dom då med vaccin
UK har väl sina egna avtal? hade de varit med i Europas samarbete så hade de inte kunnat börja vaccinera än, inget vaccin är godkänt än.

Självklart spelar det roll. Varför tror du media blåser upp detta i sitt land?
Hur menar du? Hade det spelat roll om någon annan varit först? En 91-åring eller en 86-åring och om det varit en man?

De drar upp det för att någon blivit vaccinerad, vem det är är totalt likgiltigt och likaså om någon lyckats bli vaccinerad 5 minuter tidigare. Det lär inte komma någon dementi, "ledsen, vi hade fel det var en 89-årig man som var först" även om så skulle vara fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka