Såg just en lång konspirationsteori som börjar med att biologilaboratoriet i Wuhan ägs av Glaxo som i sin tur ägs av Pfizer. Osv osv. Nån som sett den?
Inte hört men jag far nog höra det nästa gang jag träffar grannen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg just en lång konspirationsteori som börjar med att biologilaboratoriet i Wuhan ägs av Glaxo som i sin tur ägs av Pfizer. Osv osv. Nån som sett den?
Du är inte ensam om att uppleva de där med när folk har munskydd att de faktiskt tror att de kan stå närmare en 2 meter .. Blir jätte irriterad, och är själv väldigt noggrann med att hålla avstånd till människor i butiker och liknande. Tyvärr suckar många och tycker att de är helt okej att bara tränga sig på. Kanske inte så konstigt att Covid skjutit i höjden här när folk är så respektlösa.Jag var på Lekia i dag, visste vad jag skulle ha så besöket skulle inte ta så lång tid, tänkte jag. Det gjorde det inte heller. Det var inte så många där heller så avstånd var inga problem. Enda som jag upplevde som ett problem var en kvinna med munskydd som kände det fritt fram att vara mer närgången än 2 meter... mer närgången än att hålla avstånd enligt tejpen på golvet också.
Inte första gången med liknande beteende från någon med munskydd, men inte kan väl munskyddsmaffian ha så svårt att förstå att man måste hålla avstånd trots munskydd?
Nåväl, nu är årets julklappar klara. Till två personer i dag och resten inhandlat på nätet. Det är många år sedan jag var helt färdig så tidigt med julklappshandlingen! Vad gäller maten har jag följt rådet om att handla och frysa in... eller vänta, jag har gjort som vanligt jag, och inte behövt följa det rådet! Har bara kvar julens färska mat nu.
Nej precis, jättemärkligt det där. Det är precis som om de tror att reglerna om avstånd och sånt inte gäller dem längre, bara för att de har munskydd på sig. Folk får mer än gärna använda munskydd om de vill, men håll för fan avstånd ändå!Du är inte ensam om att uppleva de där med när folk har munskydd att de faktiskt tror att de kan stå närmare en 2 meter .. Blir jätte irriterad, och är själv väldigt noggrann med att hålla avstånd till människor i butiker och liknande. Tyvärr suckar många och tycker att de är helt okej att bara tränga sig på. Kanske inte så konstigt att Covid skjutit i höjden här när folk är så respektlösa.
det är ju en av farhågorna som har lyfts från FHMs håll, att munskydden kan få folk att strunta i att hålla avstånd...Det är precis som om de tror att reglerna om avstånd och sånt inte gäller dem längre, bara för att de har munskydd på sig. Folk får mer än gärna använda munskydd om de vill, men håll för fan avstånd ändå!
Ni får ursäkta om jag upprepar något som diskuterats tidigare nu, jag har inte följt trådarna fullt ut. Men jag såg nu att Kommunal vill att bussförare ska prioriteras för vaccinet, och jag vet sedan tidigare att SL pratat om hur mycket intäkter de tappar nu när folk går på bak och inte blippar sina kort. Varför har man inte "bara" satt plexiglas runt förarnas hytter? Så ser det ju ut på många bussar i andra länder (gissningsvis på grund av skydd från våld, rån mm.) Kassor och receptioner har ju avskärmningsskydd, och inom vården bär de dem dessutom på huvudet (visir). En förarhytt borde ju i relation vara ganska enkel att bygga in tycker man?
Just dubbeldäckarna är det lite märkligt att man börjar med eftersom de har möjlighet att visera vid bakdörren.Därför att Arbetsmiljöverket krävde att få godkänna plexiglasskydden. De tidigare skydden är för arga resenärer, de är inte lika flyktiga som virus. Arbetsmiljöverket kräver att få godkänna skydden för varje bussmodell och arbetsgivare. Det finns massor av olika modeller och utformningar av förarplatser i Sverige. För några veckor sen, godkändes de första skydden och man har börjat installera. Först ut är dubbeldäckarna. Nu hoppas SL kunna sätta in i 350 bussar/v, men facket är inte nöjda med utformningen. Så vi får se. Första bussarna sattes i trafik i söndags, kommunal lade skyddstopp i lördags kväll som Arbetsmiljöverket hävde direkt. Förarna är nog generellt inte nöjda och jag fasar för ventilationen i sommar.
Skydden är inte heltäckande, tillägger jag.
Därför att Arbetsmiljöverket krävde att få godkänna plexiglasskydden. De tidigare skydden är för arga resenärer, de är inte lika flyktiga som virus. Arbetsmiljöverket kräver att få godkänna skydden för varje bussmodell och arbetsgivare. Det finns massor av olika modeller och utformningar av förarplatser i Sverige. För några veckor sen, godkändes de första skydden och man har börjat installera. Först ut är dubbeldäckarna. Nu hoppas SL kunna sätta in i 350 bussar/v, men facket är inte nöjda med utformningen. Så vi får se. Första bussarna sattes i trafik i söndags, kommunal lade skyddstopp i lördags kväll som Arbetsmiljöverket hävde direkt. Förarna är nog generellt inte nöjda och jag fasar för ventilationen i sommar.
Skydden är inte heltäckande, tillägger jag.
Just dubbeldäckarna är det lite märkligt att man börjar med eftersom de har möjlighet att visera vid bakdörren.
Jag står på bromsmedicin (antikropp som dödar b-celler), och generellt så tror jag att man brukar säga att den kan försvaga vaccin man tar, det gäller förmodligen nu också. Däremot tror jag inte att det ska vara några problem med att man kan ta vaccinet (levande vaccin funkar inte, men det rör det ju sig inte om nu) och det kommer säkert rekommenderas. Sedan noterade jag nyss att den även kan leda till att man inte utvecklar immunitet efter att ha haft Covid-19, även om det inte är helt klarlagt hur stor risken är för detta.Jag är väldigt tveksam till det hopp som sätts till vaccinet. Dels därför att det redan efter en dags vaccination visat sig ge vissa mottagare problem. Men kanske främst för att ingen kan säga hur länge vaccinet skyddar. Jag misstänker att vi även fortsättningsvis kommer att få leva med eftertanke, d v s hålla avstånd etc.
Jag tror inte att covid-19 kommer utrotas av vaccinet. Såvitt jag förstått tror inte myndigheterna det heller, utan vi (mänskligheten, hela världen) kommer nog få fortsätta leva med sjukdomen även framöver, kanske liknande säsongsinfluensa. Men jag tror att vaccinet kommer göra att det blir lättare att kontrollera sjukdomsutbrott.Jag är väldigt tveksam till det hopp som sätts till vaccinet. Dels därför att det redan efter en dags vaccination visat sig ge vissa mottagare problem. Men kanske främst för att ingen kan säga hur länge vaccinet skyddar. Jag misstänker att vi även fortsättningsvis kommer att få leva med eftertanke, d v s hålla avstånd etc.
Jag står på bromsmedicin (antikropp som dödar b-celler), och generellt så tror jag att man brukar säga att den kan försvaga vaccin man tar, det gäller förmodligen nu också. Däremot tror jag inte att det ska vara några problem med att man kan ta vaccinet (levande vaccin funkar inte, men det rör det ju sig inte om nu) och det kommer säkert rekommenderas. Sedan noterade jag nyss att den även kan leda till att man inte utvecklar immunitet efter att ha haft Covid-19, även om det inte är helt klarlagt hur stor risken är för detta.
Frågan är om det blir lika högt prioriterat om man räknar med mindre effekt av vaccinet? I ett första skede liksom. Annars är det är det väl positivt med det skydd man nu kan få, även om det inte blir lika starkt som för andra som inte står på immunmodulerande behandling.Jag är ju i ungefär samma sits som dig gällande medicinering och vi lär få vaccin och förmodligen rätt högt prioriterat.