Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag inser att eftersom jag visste att jag skrev på Bukefalos borde jag använt ordet influensaliknande.
Det är bra att vara tydligt eftersom att det finns manga som inte kan skilja pa olika typer av virus.
Nyligen spred ett rykte om att influensavaccinering skulle kunna ge utslag pa coronatest, vilket är helt omöjligt.

Här kommer en fri fundering.

Spanska sjukan runt 1918 drabbade mestadels den yngre befolkningen.
Anledningen till det tror man vara influensavågen innan, den Ryska Snuvan 1890-1892, som anses ha gett den drabbade befolkningen en immunitet även mot 1918 års farsot.
Det var 27 år mellan, så det var nog ingen under 40 som hade nåt skydd att tala om i Spanskan.

Idag sköljer Covid-19 över Sverige, medan framför allt Norge och Finland har lyckats skydda hela sin befolkning bättre.

Betyder detta att nästa stora influensavåg kommer drabba Sverige mycket mildare?
Visserligen kommer alla tre länders befolkning också vaccineras, något som inte gjordes varken 1891 eller 1919 - men att ha haft en sjukdom på riktigt betyder oftast ett bättre skydd än konstgjort vaccin.
Oavsett så är ju Ryska snuvan ett betydligt roligare namn än covid-19 :P
Ryska snuvan låter som en omskrivning av Man cold :P

Är det ngn som har läst om tidigare genomgangna Coronainfektioner (SARS, MERS) ger ett skydd mot Covid-19? Det kan ju ge en liten hint om det finns chans att Covid-19 skulle kunna ge skydd mot ev. kommande Coronapanedemier/epemier.

Hur olika influensaepedemier/panedemier har pavarkat är ju tyvärr helt ointressant i sammanhanget och inget man kan grunda pa hur Coronavirus kommer bete sig.
Det finns ju fler (vanliga) coronavirus som orsakar helt vanliga förkylningar, men det har ju uppenbarligen inte gett något vidare skydd mot covid 19. Har inte sett något om att genomgången SARS eller MERS skulle skydda, misstänker att alla är helt olika varianter och därför som de slår så hårt.

Det finns ju fler (vanliga) coronavirus som orsakar helt vanliga förkylningar, men det har ju uppenbarligen inte gett något vidare skydd mot covid 19. Har inte sett något om att genomgången SARS eller MERS skulle skydda, misstänker att alla är helt olika varianter och därför som de slår så hårt.
Antagligen, det återstår att se om covid-19 ger skydd i framtiden, än vet man ju inte ens hur lång tid man har skydd ens mot covid-19 om man har haft sjukdomen.

Här kommer en fri fundering.

Spanska sjukan runt 1918 drabbade mestadels den yngre befolkningen.
Anledningen till det tror man vara influensavågen innan, den Ryska Snuvan 1890-1892, som anses ha gett den drabbade befolkningen en immunitet även mot 1918 års farsot.
Det var 27 år mellan, så det var nog ingen under 40 som hade nåt skydd att tala om i Spanskan.

Idag sköljer Covid-19 över Sverige, medan framför allt Norge och Finland har lyckats skydda hela sin befolkning bättre.

Betyder detta att nästa stora influensavåg kommer drabba Sverige mycket mildare?
Visserligen kommer alla tre länders befolkning också vaccineras, något som inte gjordes varken 1891 eller 1919 - men att ha haft en sjukdom på riktigt betyder oftast ett bättre skydd än konstgjort vaccin.

Spanska sjukan gjorde ju också så att ditt immunförsvar attackerade kroppen. Därför blev sjukdomen värre hos de som har starkare immunförsvar.

”Får” man gå till frissan?
Jag jobbar och går till affären men i övrigt gör jag inget mer.
Nästa lördag har jag en tid hos frissan klockan 7 på morgonen.
Jag vet att det inte finns förbud men hur resonerar man? Jag vill göra så mycket rätt som jag kan.

Jag vet att det inte finns förbud men hur resonerar man? Jag vill göra så mycket rätt som jag kan.

Det är ju inte nödvändigt, det är inte de du brukar umgås med. Jag hade varit eftertänksam. Jag gick till frissan i somras, när det var lite lugnare med smittspridningen. Däremot har jag sedan i januari avbokat all ansiktsbehandling, lashlift etc. Och jag hade absolut inte gått till frisören, om det inte varit ett besök som gått på under 15 minuter - möjligen.

Prata med frisören om hur de har coronaanpassat. Om det är en liten salong med bara en frisör och en kund åt gången så känns det ju rätt lugnt men om det är stor salong med många frisörer och kunder samtidigt känns det mer tveksamt.

Får och får, ja de får man väl. Vet att min mor klipper sig med jämna mellanrum men hennes frisörsalong har corona-anpassat.

Prata med frisören om hur de har coronaanpassat. Om det är en liten salong med bara en frisör och en kund åt gången så känns det ju rätt lugnt men om det är stor salong med många frisörer och kunder samtidigt känns det mer tveksamt.

Tycker du? Det varnas ju för just de situationerna, att sitta i samma rum som de du inte regelbundet med i mer än 15 minuter. Jag tycker absolut inte det är lugnt.

Det är en liten salong och det kommer bara vara jag där. Men man blir ju automatiskt nära frissan.

Är det verkligen utrett om exponering för andra coronavirus inte skulle ge skydd mot covid-19? Den teorin har jag annars sett framföras som möjlig orsak till att förskolepersonal har klarat sig så (relativt) bra i pandemin. Det vill säga att vi redan har utsatts för ett antal coronavirus.

Är det verkligen utrett om exponering för andra coronavirus inte skulle ge skydd mot covid-19? Den teorin har jag annars sett framföras som möjlig orsak till att förskolepersonal har klarat sig så (relativt) bra i pandemin. Det vill säga att vi redan har utsatts för ett antal coronavirus.
Jag har inte sett någon studie - det ska erkännas! Var helt enkelt en killgissning eftersom:
  • Övriga coronavirus (utom sars och mers) ska vara vanligt förekommande. Om något som många/de flesta har haft skulle ge bra immunitet så borde det ha märkts mer i smittspridningen.
  • Eftersom det inte är en stor fråga i information etc utan bara har nämnts i förbigående/marginellt så tolkar jag det som att det inte är något som har stor betydelse för risken att smittas av Covid19.
Skolpersonal har väl i huvudsak smittats av andra vuxna/kollegor, inte av (yngre) elever? Men kan ju finnas flera orsaker till att de inte blir smittade av barnen.

Jag har inte sett någon studie - det ska erkännas! Var helt enkelt en killgissning eftersom:
  • Övriga coronavirus (utom sars och mers) ska vara vanligt förekommande. Om något som många/de flesta har haft skulle ge bra immunitet så borde det ha märkts mer i smittspridningen.
  • Eftersom det inte är en stor fråga i information etc utan bara har nämnts i förbigående/marginellt så tolkar jag det som att det inte är något som har stor betydelse för risken att smittas av Covid19.
Skolpersonal har väl i huvudsak smittats av andra vuxna/kollegor, inte av (yngre) elever? Men kan ju finnas flera orsaker till att de inte blir smittade av barnen.
Det är väl bland annat sådant här som man kan hoppas på:
https://sverigesradio.se/artikel/7527650

För mig räknas frisör som onödigt och därav bör undvikas i min mening. Har själv struntat i att klippa mig trots att jag tänkt det sen i somras.
Tycker synd om frisörerna som säkert förlorar kunder, men ska man följa råden så är det för mig rätt självklart att strunta i att klippa sig hos frisör.

För mig räknas frisör som onödigt och därav bör undvikas i min mening. Har själv struntat i att klippa mig trots att jag tänkt det sen i somras.
Tycker synd om frisörerna som säkert förlorar kunder, men ska man följa råden så är det för mig rätt självklart att strunta i att klippa sig hos frisör.
Ja jag ser det så också egentligen. Tack för input.

Jag skulle säga att förskolepersonalen är den personalkategori utanför vård-och omsorg som har högst personalbortfall just nu, iallafall i mitt län. Kost och städ ligger också högt.

Det är personalbrist på dotterns skola också, så pass att de från måndag låter niorna ha distansstudier sista veckan eftersom så många lärare är sjuka. Hörde från dottern, som går i åttan, att de har vikarie på flera lektioner och vissa lektioner är helt inställda. Förstår verkligen att det är körigt att bedriva undervisning när många ur personalstyrkan antingen är hemma med covid, med förkylning eller i väntan på test osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka