Covid-19 del 13

Jag känner precis tvärtom. Vet väldigt många som blir smittade nu. Jobbar i förskola/skola, och det är både yngre och äldre som smittas. Har dock inte hört talas om NÅGON på sistone som blivit mer sjuk än vad man blir av förkylning/influensa, så jag oroar mig inte speciellt mycket längre. Tar inga onödiga risker på fritiden, men det är som det är liksom. I jobbet går det inte att undvika att man kommer nära folk varje dag, många gånger om dagen.
Samma här, tycker alla runt mig har covid just nu. De vuxna har fått det milt, massa barn är dock borta länge från skolan med ihållande hosta och trötthet.

Varför kan de inte ha samma information överallt. På pappret som jag fick med när jag gjorde PCR testet så står det om man påvisat positiv.
"När det gått minst 7 dagar och du blivit allmänt förbättrad och varit feberfri under 2 dygn bedöms du inte längre vara smittsam. Det betyder att den kortaste tiden du bedöms vara smittsam är 7 dagar."

Det jag reagerar på är va de egentligen menar med allmänt förbättrad, tittar jag på mig själv så har jag blivit mycket bättre än hur det var i början. Har fortfarande kvar lindriga symtom (snuva) men är feberfri vet inte om det räknas till allmänt förbättrad.

Varför kan de inte ha samma information överallt. På pappret som jag fick med när jag gjorde PCR testet så står det om man påvisat positiv.
"När det gått minst 7 dagar och du blivit allmänt förbättrad och varit feberfri under 2 dygn bedöms du inte längre vara smittsam. Det betyder att den kortaste tiden du bedöms vara smittsam är 7 dagar."

Det jag reagerar på är va de egentligen menar med allmänt förbättrad, tittar jag på mig själv så har jag blivit mycket bättre än hur det var i början. Har fortfarande kvar lindriga symtom (snuva) men är feberfri vet inte om det räknas till allmänt förbättrad.
Ditt allmäntillstånd ska vara bra, är min tolkning. Du ska må okej, helt enkelt. Lite snuva och hosta som restsymtom kan du ha ändå när du återgår till jobbet.

Jag känner precis tvärtom. Vet väldigt många som blir smittade nu. Jobbar i förskola/skola, och det är både yngre och äldre som smittas. Har dock inte hört talas om NÅGON på sistone som blivit mer sjuk än vad man blir av förkylning/influensa, så jag oroar mig inte speciellt mycket längre. Tar inga onödiga risker på fritiden, men det är som det är liksom. I jobbet går det inte att undvika att man kommer nära folk varje dag, många gånger om dagen.

Känner likadant. Gör vad som går för att smittbegränsa, men de som jag vet (många) som får skiten är fullvaccinerade och drabbas av en rejäl förkylning. Andra har inga symtom alls utan hittas i smittspårning.

Jag har mina tre sprutor och är betydligt mer avslappnad nu, även om jag följer de rapporter som kommer om smittspridning, antal etc.

Jag gick samma information från min region på mail idag, där står det dock 6 dagar.
Screenshot_20220130-095758~2.jpg

Du ska inte känna dig sjuk. Om du känner dig helt frisk förutom att du tex får rethosta ibland eller att näsan rinner lite så räknas du som allmänförbättrad. Om du känner dig hängig, trött eller liknande så är du inte allmänförbättrad. Inte heller om du måste snyta dig hela tiden.

Läser jag på folkhälsomyndigheten pratar de om 5 dagar och 2 feberfria, vet inte om det är de sammanlagt 7 dagarna de menar, men tycker det är luddigt att det verkar va olika information beroende på vart man tittar. Borde va samma överallt.
Självklart kommer jag va hemma tills jag är frisk.
Det här med 5 och 7 dagar har ju alldeles precis ändrats. Inte helt omöjligt att informationen inte har hängt med på precis alla ställen ännu.

Känns som att folk har tappat respekten helt. Jag fick hoppa ur ett grupparbete eftersom jag var den enda som inte ville umgås med en person som hade ont i halsen för 3 dagar sedan och bara har tagit ett snabbtest som var negativt.

Alla andra i gruppen tycker att det är helt ok att träffas så jag gör en kompletteringsuppgift istället 🙃

Känns som att folk har tappat respekten helt. Jag fick hoppa ur ett grupparbete eftersom jag var den enda som inte ville umgås med en person som hade ont i halsen för 3 dagar sedan och bara har tagit ett snabbtest som var negativt.

Alla andra i gruppen tycker att det är helt ok att träffas så jag gör en kompletteringsuppgift istället 🙃
Jag valde att gilla ditt inlägg, inte för att folk är respektlösa och inte bryr sig utan för att du valde att hoppa ur och göra egen uppgift! :up: för det tycker jag!

Det måste du väl kunna lyfta med läraren?

Jag valde att gilla ditt inlägg, inte för att folk är respektlösa och inte bryr sig utan för att du valde att hoppa ur och göra egen uppgift! :up: för det tycker jag!
Ja det tycker jag med. Inte första gången i samma grupp så andra gången kändes det tungt så istället för att säga nej till alla så sa jag att ni får vara hos någon annan istället så gör jag kompletteringsuppgift. Jag fattar att man bara vill ha det gjort - vi har mycket att göra och det hjälper inte att skjuta upp det såklart.
Det måste du väl kunna lyfta med läraren?
Sent påtänkt, det bestämdes igår att vi skulle träffas idag. Nu är denna lärare rätt duktig på att svara på mail så hon skulle säkert kunna svara om jag skickade mail nu. Men jag är rätt nöjd med att göra kompletteringsuppgift och slippa diskussionen helt och hållet. Jag har varit "the bad guy" och fått riktiga utskällningar och känner att nej. Jag är trött på detta nu.

Du ska inte känna dig sjuk. Om du känner dig helt frisk förutom att du tex får rethosta ibland eller att näsan rinner lite så räknas du som allmänförbättrad. Om du känner dig hängig, trött eller liknande så är du inte allmänförbättrad. Inte heller om du måste snyta dig hela tiden.

Det var en bra förklaring av vad detta tolkningsbara ord "allmänförbättrad" innebär tycker jag!

Beror lite på, hur jag skulle göra. Hade personen ont i halsen för tre dagar sen, och sedan dess inte haft ont eller andra symptom?

• Gilla
Reactions: Sel
Beror lite på, hur jag skulle göra. Hade personen ont i halsen för tre dagar sen, och sedan dess inte haft ont eller andra symptom?
Ingen aning, jag tyckte inte att det var värt att gå in på detaljer kring så jag slängde in handduken direkt bara. Jag orkade inte mer utskällningar som jag inte förtjänade.

Är det inte 5 dagar varav två utan symptom man ska gå efter? Eftersom personen är otestad borde det ju hanteras som covid. Har för mig det är 5 dagar hemma och sedan träffa folk igen .

Ingen aning, jag tyckte inte att det var värt att gå in på detaljer kring så jag slängde in handduken direkt bara. Jag orkade inte mer utskällningar som jag inte förtjänade.

Du har all rätt att göra som du känner dig trygg med, men jag tycker inte att det är anmärkningsvärt att känna irritation i halsen 1 dag, inga symptom dag 2 och 3, negativt snabbtest och träffa andra dag 4. Hade personen ont i halsen eller andra symptom även dagarna emellan hade jag inte tyckt det varit lämpligt att träffas. Eller om jag själv varit i riskgrupp, då hade jag varit mer försiktig än de vanliga rekommendationerna.

Är det inte 5 dagar varav två utan symptom man ska gå efter? Eftersom personen är otestad borde det ju hanteras som covid. Har för mig det är 5 dagar hemma och sedan träffa folk igen .

Åtminstone tidigare var det så att om symptomen gick över på 24h så behöver man inte anta att man har covid, men det kanske har ändrats?

Jag har då och då ofta ont/irritation i halsen på morgonen, antagligen pga torr luft och att jag ibland snarkar. Men vet ju inte när jag vaknar om det är pga det eller vilken gång det är sjukdom. Vore helt orimligt om jag varje gång skulle anta att jag är förkyld eller har covid, när "symptomen" går över på några timmar.

Du har all rätt att göra som du känner dig trygg med, men jag tycker inte att det är anmärkningsvärt att känna irritation i halsen 1 dag, inga symptom dag 2 och 3, negativt snabbtest och träffa andra dag 4. Hade personen ont i halsen eller andra symptom även dagarna emellan hade jag inte tyckt det varit lämpligt att träffas. Eller om jag själv varit i riskgrupp, då hade jag varit mer försiktig än de vanliga rekommendationerna.
Rekommendationerna för om man inte är testad (med PCR, antigen räknas inte) är väl att behandla alla symptom som tänkbar covid och då gäller reglerna för hur länge man ska stanna hemma i karantän. Förut vart det 7 dagar varav de två sista skulle vara symptomfria, nu har jag för mig det är ändrat till 5 dagar varav de två sista ska vara symptomfria. Kan ha fel där med ändringen, minns inte riktigt alla turer.

Det gör ju att det rent faktiskt är fel att träffas dag 4.

Åtminstone tidigare var det så att om symptomen gick över på 24h så behöver man inte anta att man har covid, men det kanske har ändrats?

Jag har då och då ofta ont/irritation i halsen på morgonen, antagligen pga torr luft och att jag ibland snarkar. Men vet ju inte när jag vaknar om det är pga det eller vilken gång det är sjukdom. Vore helt orimligt om jag varje gång skulle anta att jag är förkyld eller har covid, när "symptomen" går över på några timmar.
Å andra sidan vet man nog om man har ont i halsen som ont i halsen eller pga snarkning/torr luft. Det vet jag. Kan också känna lite ont ibland och vet då också att jag andats med öppen mun eller torr luft. Det sitter inte alls i speciellt länge. Men det kallar inte jag heller för ont i halsen, för det känns ju inte som "förkylningsont".

Men visst, alla vet kanske inte så folk gör precis som de vill. Även de som ska ha grupparbete med dem, tänker jag. Eftersom folk helt uppenbart inte alltid vet.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 111
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• 07:or del 23