Och jag hävdar bestämt att du antingen räknar fel eller har fler uppgifter än jag. Man kan inte bara plussa ihop lådor av olika storlek och låtsas att de har samma vikt.
Det handlar varken om matematik eller statistik, utan att jag saknar en variabel som du inte vill/kan ge mig. Du kan ju annars ge mig formeln du räknar med.
Egentligen saknar alla beräkningar betydelse i och för sig då det framförallt gäller delataversionen i båda äpplelådorna. Omikron började ta över helt vid årsskiftet och sjukhusinläggningar kommer några dagar senare. Majoriteten av fallen är delta och nu är det omikron som härjar. Siffrorna säger nästen inget om den.
Jag behöver inte låtsas och det är grundläggande matematisk statistik. Utan att ens behöva räkna och vikterna är bara intressant om man vill exakt veta hur mycket bättre vaccinerade hade det i andra perioden.
Om de uppdelade lådornas fördelning samtliga ligger till höger om den samlade lådans fördelning så vet jag att den samlade fördelningen av de uppdelade lådorna ligger till höger om den samlade lådans fördelning. Eftersom jag ser att de allra flesta sorterade lådorna ligger långt till höger om den samlade fördelningens (ingen till vänster) kan jag dra slutsatsen att den samlade fördelningen av de uppdelade lådorna ligger en bra bit till höger om den samlades. Matematik, men ingen räkning krävs.