Covid-19 del 13

Och jag hävdar bestämt att du antingen räknar fel eller har fler uppgifter än jag. Man kan inte bara plussa ihop lådor av olika storlek och låtsas att de har samma vikt.

Det handlar varken om matematik eller statistik, utan att jag saknar en variabel som du inte vill/kan ge mig. Du kan ju annars ge mig formeln du räknar med.

Egentligen saknar alla beräkningar betydelse i och för sig då det framförallt gäller delataversionen i båda äpplelådorna. Omikron började ta över helt vid årsskiftet och sjukhusinläggningar kommer några dagar senare. Majoriteten av fallen är delta och nu är det omikron som härjar. Siffrorna säger nästen inget om den.

Jag behöver inte låtsas och det är grundläggande matematisk statistik. Utan att ens behöva räkna och vikterna är bara intressant om man vill exakt veta hur mycket bättre vaccinerade hade det i andra perioden.

Om de uppdelade lådornas fördelning samtliga ligger till höger om den samlade lådans fördelning så vet jag att den samlade fördelningen av de uppdelade lådorna ligger till höger om den samlade lådans fördelning. Eftersom jag ser att de allra flesta sorterade lådorna ligger långt till höger om den samlade fördelningens (ingen till vänster) kan jag dra slutsatsen att den samlade fördelningen av de uppdelade lådorna ligger en bra bit till höger om den samlades. Matematik, men ingen räkning krävs.

Jag behöver inte låtsas och det är grundläggande matematisk statistik. Utan att ens behöva räkna och vikterna är bara intressant om man vill exakt veta hur mycket bättre vaccinerade hade det i andra perioden.

Om de uppdelade lådornas fördelning samtliga ligger till höger om den samlade lådans fördelning så vet jag att den samlade fördelningen av de uppdelade lådorna ligger till höger om den samlade lådans fördelning. Eftersom jag ser att de allra flesta sorterade lådorna ligger långt till höger om den samlade fördelningens (ingen till vänster) kan jag dra slutsatsen att den samlade fördelningen av de uppdelade lådorna ligger en bra bit till höger om den samlades. Matematik, men ingen räkning krävs.
Tack för ditt tålamod :heart , du har rätt där.

Bara för att någon bär på ett virus så innebörd det inte att personen är sjuk. Såhär på vintern är det inte ovanligt att vi bär på olika förkylnings och influensavirus men vi blir inte sjuka av alla virus vi utsätts för i vardagen.

Så skulle inte vara orolig för att träna bara för att jag har virus i näsan som inte ger symtom.
Vill du inte jogga med virus i näsan så sluta jogga när förkylnings perioden börjar på hösten och börja igen när perioden slutar på våren.
Jag undrade mest om det påverkar lungorna i ”smyg”.

Jag undrade mest om det påverkar lungorna i ”smyg”.
Jag tror det egentliga problemet kan vara hjärtat. En biverkning är hjärtmuskelinflammation, både av vaccinet och covid. Jag antar att det kan vara svårt att avgöra säkert om man är bara lite påverkad. Å andra sidan så blir det inte mycket tränat om man ska vara 100% säker på att man inte har en mindre infektion.

Jag tror det egentliga problemet kan vara hjärtat. En biverkning är hjärtmuskelinflammation, både av vaccinet och covid. Jag antar att det kan vara svårt att avgöra säkert om man är bara lite påverkad. Å andra sidan så blir det inte mycket tränat om man ska vara 100% säker på att man inte har en mindre infektion.
Ja hjärtat också såklart.
Nej det är så jag känner, att då blir det inte mkt träning. Så så länge inte kroppen protesterar så kör jag.

En sak som är mycket positiv är att trots en galopperande smitta och kraftigt ökande inläggningar på sjukhus, så minskar samtidigt antal intensivvårdade.
Jag misstänker att pga den stora smittspridningen att det är därför de börjar nämna om att ev ta bort restriktioner helt, antar de räknar med att såpass många redan vart sjuka så de inte kan bli sjuka igen eller något.
Var väl om en vecka till två veckor bort i så fall om jag inte minns fel.

Så har jag också tolkat kritiken av snabbtester. Positivt är positivt, men däremot är det inte säkert att negativt är negativt.

Oavsett, så för vår del stänger vi in oss ett tag. Vi jobbar hemma ändå, så det är ingen större skillnad. Och avkomman ska ju vara hemma tills hen är frisk igen och lite till, i likhet med över hälften av eleverna på hens skola…
Här I Österrike är snabbtesten används snabbtesterna väldigt mkt (skolbarnen testar flera gånger i veckan i skolan).

Inte helt ovanligt att det visar falskt positivt, men räknat på % på antal tester är det nog inte så ofta det händer.

Här är nu två fullvaccinerade barn och en boostrad make insjuknade. Jag och dottern (boostrad resp. fullvaccinerad) är ännu negativa på snabbtest. Vi kan i princip bara få PCR om snabbtestet är positivt. På äldsta sonen (som insjukande först) var snabbtestet positivt ca två dagar efter att symptomen börjat. Make och barn 2 hade symptom igår med var negativa då. Dottern började snora igår och var negativ idag. Jag är karantänbefriad pga boostrad. Var i home office tors-fre men måste teoretiskt sett jobba på plats på måndag. Känns inte så stabilt...

Min pappa bor ensam och har inte kontakt med andra utom just affären. Men ja, för mig är det svårare. Jag har lite kontakt med folk genom skolan.

Förlåt, jag borde vara tydligare med att jag inte syftade på just dig och din pappa. Eller gjort ett helt separat inlägg helt enkelt, för jag kom att tänka på det via ditt inlägg men menade det som en allmän fråga i tråden om det är känt hur smittspridningen går till.

Det pågår en demonstration i Ottawa för närvarande. En (begränsad) konvoj av lastbilar har åkt för att protestera att transporter mellan USA och Kanada kräver vaccination, ca 15% av förarna är inte vaccinerade. En hel del demonstranter har slutit upp. Man måste beundra deras uthållighet. Det är -22 och har snöat en hel del, Ottawa har plogat begränsat pga lastbilarna.

Det verkar vara en salig blandning av chaufförer, alt-right quanon, vit makt rasister och diverse foliehattar, eg 5G och Bill Gates. Mest skrämmande är väl att de sökt på adresser till parlamentsledamöter, regeringen, Trudeau och deras familjer. En myckenhet alkohol har inhandlats lokalt. Efter attacken 1994 har säkerheten runt parlamentet skärpts och vakterna där kommer inte att tveka att använda våld om någon attackerar.

De kräver att drottningens representant Governor-General och parlamentet skriver under ett manifest som ska återkalla alla restriktioner + en del annat.

1643482445775.webp

Eftersom det inte finns några toaletter eftersom allt är stängt så bajsar/kissar demonstranterna på vägarna och trottoarerna.

Det är ju sagt att förskolebarn inte behöver testas och att dom kan gå tillbaka till förskolan efter 1 feberfri dag. Vilket innebär att barn i vissa fall bara behöver vara hemma 2 dagar fast dom har covid.

Men om man nu ändå testat barnet (t ex snabbtest hemma) och det visat positivt, är det då inte rimligt att ändå hålla barnet hemma 5 dagar precis som för äldre barn när man faktiskt vet att det är covid?
En 5-åring borde väl rimligtvis vara smittsam lika länge som en 6-åring så finns det någon logik i att göra skillnad när man faktiskt testat och vet att det är covid? Eller missar jag något?

Det är ju sagt att förskolebarn inte behöver testas och att dom kan gå tillbaka till förskolan efter 1 feberfri dag. Vilket innebär att barn i vissa fall bara behöver vara hemma 2 dagar fast dom har covid.

Men om man nu ändå testat barnet (t ex snabbtest hemma) och det visat positivt, är det då inte rimligt att ändå hålla barnet hemma 5 dagar precis som för äldre barn när man faktiskt vet att det är covid?
En 5-åring borde väl rimligtvis vara smittsam lika länge som en 6-åring så finns det någon logik i att göra skillnad när man faktiskt testat och vet att det är covid? Eller missar jag något?
Om någon i familjen har bekräftad covid ska ju hela familjen hålla sig hemma (med några undantag), så åldern på den smittade spelar nog ingen roll.

Jag antar att barnet har förkylningssymptom eftersom det testats? I så fall är det ju symptomen som styr att hen ska vara hemma. Men oavsett det så är det väl egentligen inget snack, utan självklart ska en covid-positiv person stanna hemma oavsett ålder.

Då är även jag konstaterad positiv. Sambon var positiv på snabbtest i tisdags, så jag var 99% säker. Dock var jag negativ både onsdag och torsdag så jag tog ett PCR på fredagen. Nattens mot fredag var jobbig, jag hade ont i höfterna och benen och feber. Nu är jag bara tät i bihålorna, känns som en vanlig förkylning.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 111
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • En blick…
  • Adventskalendertråden 2024