Covid-19 del 13

Det pågår en demonstration i Ottawa för närvarande. En (begränsad) konvoj av lastbilar har åkt för att protestera att transporter mellan USA och Kanada kräver vaccination, ca 15% av förarna är inte vaccinerade. En hel del demonstranter har slutit upp. Man måste beundra deras uthållighet. Det är -22 och har snöat en hel del, Ottawa har plogat begränsat pga lastbilarna.

Det verkar vara en salig blandning av chaufförer, alt-right quanon, vit makt rasister och diverse foliehattar, eg 5G och Bill Gates. Mest skrämmande är väl att de sökt på adresser till parlamentsledamöter, regeringen, Trudeau och deras familjer. En myckenhet alkohol har inhandlats lokalt. Efter attacken 1994 har säkerheten runt parlamentet skärpts och vakterna där kommer inte att tveka att använda våld om någon attackerar.

De kräver att drottningens representant Governor-General och parlamentet skriver under ett manifest som ska återkalla alla restriktioner + en del annat.

Obehagligt.
Här i Österrike blir det också ett allt tuffare samhälsklimat och det är oroande.

Om någon i familjen har bekräftad covid ska ju hela familjen hålla sig hemma (med några undantag), så åldern på den smittade spelar nog ingen roll.

Jag antar att barnet har förkylningssymptom eftersom det testats? I så fall är det ju symptomen som styr att hen ska vara hemma. Men oavsett det så är det väl egentligen inget snack, utan självklart ska en covid-positiv person stanna hemma oavsett ålder.
Ni förstod inte frågeställningen. Förskolebarn får enligt rekommendationerna gå tillbaka till förskolan efter 1 feberfri dag. Det innebär i mitt fall att vårt barn får gå till förskolan dag 4 efter insjuknande. Hade barnet varit ett halvår äldre och gått i förskoleklass så hade hen fått gå till skolan först dag 6 efter insjuknande. Känns ologiskt att skicka barnet till förskolan redan på dag 4 när vi vet att hen hen har covid, men så ser rekommendationerna ut.

Ni förstod inte frågeställningen. Förskolebarn får enligt rekommendationerna gå tillbaka till förskolan efter 1 feberfri dag. Det innebär i mitt fall att vårt barn får gå till förskolan dag 4 efter insjuknande. Hade barnet varit ett halvår äldre och gått i förskoleklass så hade hen fått gå till skolan först dag 6 efter insjuknande. Känns ologiskt att skicka barnet till förskolan redan på dag 4 när vi vet att hen hen har covid, men så ser rekommendationerna ut.
Jo, jag tror att jag förstod frågeställningen. Helt generellt testar man ju inte barn under 6 år, och rekommendationerna gäller ju för förskolebarn som inte är testade. Men OM man ändå väljer att testa, och OM provet då är positivt tycker jag att det är en självklarhet att man följer regler som gäller för hur länge man bör stanna hemma som coronasmittad!

Jo, jag tror att jag förstod frågeställningen. Helt generellt testar man ju inte barn under 6 år, och rekommendationerna gäller ju för förskolebarn som inte är testade. Men OM man ändå väljer att testa, och OM provet då är positivt tycker jag att det är en självklarhet att man följer regler som gäller för hur länge man bör stanna hemma som coronasmittad!

Jag håller helt med. Tänker låta barnet vara hemma 5 dagar även om vi inte "måste".

det var så jag tänkte också

Sambon har covid. Var rätt illa i början och jag var tvungen att ringa motsvarande 112 för honom. Pumpade honom full i droger och kramplösande men en timme senare kunde jag hämta hem honom.

Jag har inte covid. Vilket är märkligt? Vi bor ju ändå ihop, sover i samma säng, är intima, använder 1 litet badrum, dricker ibland ur samma vattenflaska (inte efter att han konstaterats covid positiv), håller rent hemma men inte pedantiskt osv...?

Sambon har covid. Var rätt illa i början och jag var tvungen att ringa motsvarande 112 för honom. Pumpade honom full i droger och kramplösande men en timme senare kunde jag hämta hem honom.

Jag har inte covid. Vilket är märkligt? Vi bor ju ändå ihop, sover i samma säng, är intima, använder 1 litet badrum, dricker ibland ur samma vattenflaska (inte efter att han konstaterats covid positiv), håller rent hemma men inte pedantiskt osv...?

Så har vi haft det här hemma också. För ett år sen hade jag det. Mannen och dottern klarade sig.nu i december hade dottern det. Jag och mannen klarade oss. Likadant hos svärföräldrarna. Svärfar fick det och svärmor klarade sig.

Hur lång tid har det gått? Inkubationstiden är väl mellan 2-14 dagar?

Visst hade ni inte vaccinerat er? Tänkte om det var därför det blev så tufft för sambon?

I vissa familjer får alla det, i andra blir det kanske bara en som smittas. I min kollegas familj (2 vuxna och 4 barn) var det bara äldsta dottern som blev sjuk. De andra klarade sig. Så det slår väldigt olika. Kan ju också vara så att man inte får det pga att man redan har varit smittad utan symtom.

Hur lång tid har det gått? Inkubationstiden är väl mellan 2-14 dagar?

Visst hade ni inte vaccinerat er? Tänkte om det var därför det blev så tufft för sambon?
Det har nu gått 7 dagar, 8?

Hans symptom började förra lördagen. Illa på natten. Något bättre söndag morgon. Söndag eftermiddag ringde jag emergency services och ambulansen kom och tog honom till öns lilla klinik där han testade positivt.

Det har gått en vecka nu. Jag testade negativt i morse och kan gå till jobbet i morgon igen om mina chefer tillåter det.

Sambon är fortfarande risig, feber, rinnig näsa, huvudvärk, diarré... men inte hög feber. Mildare men very much there.

Vi är inte vaccinerade

Jag vet att spridningen är stor nu.
Jag vet att många klarar sig bra.
Men jag känner mig ändå lite uppgiven och rädd.
Känner efter varje dag. Inga symptom. Vilken dag slår det till? Känner mig mentalt stressad.
Känner en del som blivit rejält sjuka trots 3 sprutor.
Vill egentligen inget särskilt med inlägget mer än konstatera att det är första gången som jag är lite rädd och känner mig rejält trött på pandemin.

Hans symptom började förra lördagen. Illa på natten. Något bättre söndag morgon. Söndag eftermiddag ringde jag emergency services och ambulansen kom och tog honom till öns lilla klinik där han testade positivt.

Det har gått en vecka nu. Jag testade negativt i morse och kan gå till jobbet i morgon igen om mina chefer tillåter det.

Sambon är fortfarande risig, feber, rinnig näsa, huvudvärk, diarré... men inte hög feber. Mildare men very much there.

Vi är inte vaccinerade
Hoppas du klarar dig, jag vet dock dom som det tagit upp mot två veckor innan de blivit sjuka, verkar inte speciellt ovanligt faktiskt.

Aha, det är säkert därför han blev så dålig! Jag och sambon blev sjuka i veckan. Sambon har en mancold och jag en rejäl förkylning, ungefär som vanligt när vi blir förkylda helt enkelt. Jag hade nog feber i några timmar första natten bara.

Känner efter varje dag. Inga symptom. Vilken dag slår det till? Känner mig mentalt stressad.
Vill egentligen inget särskilt med inlägget mer än konstatera att det är första gången som jag är lite rädd och känner mig rejält trött på pandemin.
Jag förstår dig, är ju lite av en mardröm vi lever i...Jag var mer rädd i början...Nu är ju viruset mildare än till en början åtminstone.

Det vart samma för oss, killen blev rätt sjuk men klarade sig undan sjukhus.
Jag fick inget, testate negativt med PCR två gånger.
Sover samma säng, han fixar mat, samma badrum etc etc.

Vi är inte vaccinerade
Olika. När min sambo fick covid testade jag negativt.

En barndomsvän som är ssk fick covid förra våren. Då fortfarande ovaccinerad. Ganska dålig men klarade sig utan sjukhus. De andra 4 i familjen var helt friska. Nu knappt ett år senare har hon vaccinerad fått covid igen och nu ligger hela familjen sjuk.

Jag känner precis tvärtom. Vet väldigt många som blir smittade nu. Jobbar i förskola/skola, och det är både yngre och äldre som smittas. Har dock inte hört talas om NÅGON på sistone som blivit mer sjuk än vad man blir av förkylning/influensa, så jag oroar mig inte speciellt mycket längre. Tar inga onödiga risker på fritiden, men det är som det är liksom. I jobbet går det inte att undvika att man kommer nära folk varje dag, många gånger om dagen.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 111
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • En blick…
  • Adventskalendertråden 2024