Nej, det behövs inte pcr-bekräftad sjukdom för PACS-diagnos, men ändå avfärdas folk av den anledningen.
I de stödgrupper jag finns i så verkar det droppa in nya som varit sjuka över ett år. Men vi tycker (obs anekdotiskt) det verkar som färre med riktigt allvarliga besvär, vilket även min covidläkare nämnt att de hoppas kunna undersöka. Av förklarliga skäl vet ju ingen hur många som har fortsatta besvär av omikron ett år efter infektion och för mig verkar det vanskligt att chansa då vi vet att långa besvär kan uppstå även efter mild eller asymtomatisk infektion.
En bidragande faktor, vad jag förstått är att i första vågen var inläggningskriterier något annorlunda och vården har utvecklats gällande måttligt/allvarligt sjuka. Många jag känner (ja, anekdot) har fått höra av sin läkare att de skulle varit inlagda under den akuta fasen om vården då vetat vad den vet nu.
Jag tror också att de som blivit långvarigt sjuka efter första vågen har kunnat dra nytta av våra erfarenheter, som bl.a. innebär en tidigare förståelse för ansträngningsutlösta bakslag (där ansträngningen kan vara en dusch, 2 min promenad eller ett läkarbesök), vilket gör vissa kunnat hindra långvarig försämring uppkommen av ansträngning genom att inte som brukligt efter sjukdom och som både vården och hela samtidsskildringen ofta uppmuntrar till; att aktivera sig fysiskt.