Covid-19 del 13

Jo, det har varit mycket fokus på det också. I vissa länder, typ Kina, är det fortfarande extrem fokus på det. Däremot tycker jag den inhemska rapporteringen väldigt tidigt handlade mycket om hur belastad sjukvård vi klarar att ha med intensiv uppföljning av den belastningen och mindre fokus på test och smitta.

Då tycker vi olika 😊

Tolkar du det man skriver utifrån det du vill att man skriver? Läs det man skriver och anta inte vad man menar hela tiden.
Att de allra flesta som ligger på intensiven nu (iaf där jag bor) är ovaccinetade är fakta. Jag hade ett påstående men ställde påståendet som en fråga. Jag hävdade att vaccinet gör att man smittar mindre aggressivt. Inte mot omikron. Men med tanke på läget på många sjukhus så kan man ju tänka sig att det faktiskt har viss betydelse med vaccin. Vi får hoppas vaccinet är till viss skydd iaf. Men vi lär ju få veta mer om det närmare.
Ja jag läser och kommenterar det du skriver. Det är dock inte lätt att hänga med på vad du menar när du kommenterar i presens och inte menar aktuell covid version, och att du med att smitta aggressivt tydligen menar ett allvarligare sjukdomsförlopp. Jag är tyvärr inte tankeläsare.

Och ett tips, påstå inte saker om folk om du inte menar det.

Ja jag läser och kommenterar det du skriver. Det är dock inte lätt att hänga med på vad du menar när du kommenterar i presens och inte menar aktuell covid version, och att du med att smitta aggressivt tydligen menar ett allvarligare sjukdomsförlopp. Jag är tyvärr inte tankeläsare.

Och ett tips, påstå inte saker om folk om du inte menar det.
Ett påstående med ett frågetecken efter är en frågeställning. Inte en falsk anklagelse eller som själv skrev "sprida falska lögner".
Du tolkar allting på ditt sätt och nackdelen när man för debatt i text blir ofta lite galet. Ber såklart om ursäkt om du missuppfattade min fråga. Förstår att den kunde misstolkas i efterhand och tar till mig att jag formulerade mig dumt. Men det var en fråga inget påstående.

Ett påstående med ett frågetecken efter är en frågeställning. Inte en falsk anklagelse eller som själv skrev "sprida falska lögner".
Du tolkar allting på ditt sätt och nackdelen när man för debatt i text blir ofta lite galet. Ber såklart om ursäkt om du missuppfattade min fråga. Förstår att den kunde misstolkas i efterhand och tar till mig att jag formulerade mig dumt. Men det var en fråga inget påstående.
Alla tolkar inlägg på sitt vis, hur ska man annars tolka dem? Precis som du tolkar och skriver inlägg på ditt vis :heart

Jag förstår att du inte menade illa, men om du inte vill bli missuppfattad så är det bra att undvika att påstå att någon skrivit något som de inte gjort (och de upprepade gånger skrivit raka motsatsen) oavsett om du använder frågetecken eller inte. Jag har tvärt om upprepade gånger i tråden skrivit att jag vaccinerat mig och att jag tycker folk ska vaccinera sig.

Framför allt när man nu efter 2 år kan se att det fortfarande inte satsas ett dugg mer på vården, utan istället håller i detta med restriktioner - det gillar jag inte!
Utan att veta skulle jag tro att det finns flera svar på den frågan. Ett av svaren är nog att vården styrs av regionerna och restriktionerna bestäms av regeringen. Sen tror jag bestämt att jag har läst om ekonomiska tillskott till vården. Men jag tror att det är svårt att se skillnad där kortsiktigt. Annars håller jag med, man måste göra något åt vårdsituationen långsiktigt.

Det håller jag med om!

Jag har gillat restriktioner, men jag erkänner att jag börjar svänga i frågan.
Framför allt när man nu efter 2 år kan se att det fortfarande inte satsas ett dugg mer på vården, utan istället håller i detta med restriktioner - det gillar jag inte!
Och i förra veckan läste jag att region Stockholm gick med rekord vinst..
Och fler och fler sjukhus skär ner på personal för allt ska effektiviseras

Åtminstone fram till 2019 är det en klockren årlig stor ökning av satsningarna på hälso- och sjukvård.

Totala hälso- och sjukvårdsutgifter, mnkr efter hälso- och sjukvårdsändamål och år.

Från 131 miljarder år 2001 till 281 miljarder 2019. Jag har inte statistik för 2020 och 2021 men om jag gissar, så har vi rekordstora ökningar av sjukvårdskostnaderna och därmed satsningarna för dessa år.

(Sedan är en viss ökning nödvändig av de direkta skälen inflation i svenska kronan och en ökad befolkning, men vi erbjuder mycket mer vård för många fler och det får kosta mycket flis.)

2001200220032004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019
HC.1+HC.2 Botande och rehabiliterande sjukvårdstjänster131 065137 941147 009149 231153 986163 101172 508181 990190 364194 758202 632208 934214 861226 561237 540246 265255 471268 973281 197

Satsningen på sjukvården handlar ju tyvärr inte bara om pengar. Utan vad som händer med pengarna. Dvs, spenderar sjukhuset 10 miljarder på en ny röntgenapparat eller på att anställa 100 sköterskor?*

*Alltså, siffrorna behöver inte vara korrekta, men tanken.

Satsningen på sjukvården handlar ju tyvärr inte bara om pengar. Utan vad som händer med pengarna. Dvs, spenderar sjukhuset 10 miljarder på en ny röntgenapparat eller på att anställa 100 sköterskor?*

Det är såklart helt korrekt, men man får ofta uppfattningen att människor tror att vi satsar allt mindre av våra skattemedel på vård när det i verkligheten är helt tvärtom. Vården blir dyrare och mer avancerad - både i teknik och i läkemedel; det är lite av vad jag menar att vi ger alltmer vård åt alltfler på alltfler sätt. Och det kostar mycket.

Så förutsättningen att det satsas alltmer på vården finns där. Därefter måste det omsättas till bra vård; och om professionen har en kraftigt ökad mängd pengar till det, så borde det gå att få att fungera.

Precis.
Det är ngr ar sen men pappa var chef pa en avdelning pa ett av Sveriges större sjukhus. Han berättad att om en glödlampa gick sönder sa var det inte bara att byta den och sätta i en ny lampa för ngr kronor. Nej, man var tvugen att ringa det företag som genom upphandling fatt uppdraget att byta glödlampor, dom skulle sen komma (vilket kunde ta ngr dagar), byta den där enkla lampan och fakturan landade pa betydligt mer än vad en glödlampa kostade.

Om det fungerar sa för allt är det inte sa konstigt att pengarna rinner iväg.

När du skrev så verkade som du tog för givet av det bara var äldre och sjuka som dog. Visst det är många äldre som dött, men även en hel del yngre också. Och varför blandar du in kräksjuka och lunginflammation? Vi diskuterar covid 19.
Nej jag skrev att det var många äldre, jag skrev verkligen inte alla.

Många av de många äldre som dog hade -om covid inte funnits- dött av annat, inom snar tid, därav andra exempel som inte är ovanliga dödsorsaker , det verkar som många tycker det är hysteriskt hemskt med just covid som dödsorsak när livet ändå går mot sitt slut.

KL

Jag tror inte anställda i vården får något gott ut av detta. De har bevisat att de kan slita ont med svårt sjuka och överbeläggningar, iklädda i omständliga skyddskläder- då borde väl vardagen sedan inte vara några problem? tror jag beslutsfattare tänker när pengar ska fördelas.

Och tänker på min kompis som jobbade på äldreboende med 2 personer på 10 svårt sjuka, som när 1 fick covid,(isolerad då som alla andra) så skulle de ha full skyddsutrustning in på rummet. Hände det något annat på avdelningen så fick det vänta tills de var klara.

Ja, precis. Samtidigt som sjukvården får mer pengar så är ju mycket av det som syns utåt hur krisdrabbad sjukvården är. Folk som väntar i timmar (med ibland allvarliga konsekvenser som följd) på akuten, barnmorskor som säger upp sig i massprotester, förlossningskliniker i norra Sverige - med sina enorma avstånd - som läggs ned, hyrläkare som både kostar multum och ”drabbar” patienter såtillvida att man inte har en chans att få en fast läkare, vårdpersonal som inte får ut sin semester, primärvården som har svårt att rekrytera allmänläkare o.s.v. Detta både före och oaktat pandemin (som ju såklart dock har kommit att ha en stor påverkan).

Självklart är det inte hela eller kanske ens en särskilt nyanserad bild av sjukvården i stort, men det påvisar ju ändå något annat än bara att sjukvården tillförs mer och mer (ekonomiska) resurser - och enbart förbättras därav.

Nej, det behövs inte pcr-bekräftad sjukdom för PACS-diagnos, men ändå avfärdas folk av den anledningen.

I de stödgrupper jag finns i så verkar det droppa in nya som varit sjuka över ett år. Men vi tycker (obs anekdotiskt) det verkar som färre med riktigt allvarliga besvär, vilket även min covidläkare nämnt att de hoppas kunna undersöka. Av förklarliga skäl vet ju ingen hur många som har fortsatta besvär av omikron ett år efter infektion och för mig verkar det vanskligt att chansa då vi vet att långa besvär kan uppstå även efter mild eller asymtomatisk infektion.

En bidragande faktor, vad jag förstått är att i första vågen var inläggningskriterier något annorlunda och vården har utvecklats gällande måttligt/allvarligt sjuka. Många jag känner (ja, anekdot) har fått höra av sin läkare att de skulle varit inlagda under den akuta fasen om vården då vetat vad den vet nu.

Jag tror också att de som blivit långvarigt sjuka efter första vågen har kunnat dra nytta av våra erfarenheter, som bl.a. innebär en tidigare förståelse för ansträngningsutlösta bakslag (där ansträngningen kan vara en dusch, 2 min promenad eller ett läkarbesök), vilket gör vissa kunnat hindra långvarig försämring uppkommen av ansträngning genom att inte som brukligt efter sjukdom och som både vården och hela samtidsskildringen ofta uppmuntrar till; att aktivera sig fysiskt.

Tack för ditt svar! Det är ungefär samma bild som jag (också anekdotiskt) har sett till min omgivning. Speciellt delen med hur det såg ut i början och hur erfarenheter har byggts upp med tiden. Jag hoppas i alla fall att vården i hela landet numera (det öppnades väl hyfsat tidigt inriktade covid-avdelningar för långvariga besvär i en del regioner, medan andra avvaktade eller ansåg att dessa patienter kunde tas om hand inom andra, etablerade avdelningar) har en bra helhetssyn över vad en covidinfektion kan medföra även efter den akuta fasen och även att man tar höjd för som nu t.ex. att den breda allmänheten inte har möjlighet att ta PCR-prov och därigenom kunna påvisa en infektion svart på vitt.

Jag har bara noterat och finner lite märkligt hur tyst det har blivit runt detta i den allmänna debatten, när det trots allt är allmänt känt vid det här laget vilka påföljder sjukdomen kan leda till och hur många det är som faktiskt fått postcovid-diagnos med långvariga besvär.

Jag hoppas i alla fall att vården i hela landet numera (det öppnades väl hyfsat tidigt inriktade covid-avdelningar för långvariga besvär i en del regioner, medan andra avvaktade eller ansåg att dessa patienter kunde tas om hand inom andra, etablerade avdelningar) har en bra helhetssyn över vad en covidinfektion kan medföra även efter den akuta fasen
Tyvärr inte.

Alltså jag har nog fått den mest kompetenta vård som i nuläget funnits att uppbringa, men pga högt tryck och nedläggning (!) är min utredning inte klar trots att det var ett år sedan nybesök. Då mottagningen lagts ner står jag i kö tillsammans med 800 andra överflyttade patienter och 500 som remitterats direkt till den mottagningen. De träffar 30 nya patienter i veckan.

Kompetens och kunskapsbyggande motverkas på politiskt och strukturellt plan. Det har såklart sina förklaringar (tex att pengarna vi kostar i sjukskrivningar kommer från en annan påse än de som mottagningarna kostar), men att lita på att långtidssjuka får bra vård i nuläget är tyvärr bara naivt.

(Och personligen är jag så glad över min kardiolog, det är ändå den viktiga biten för mig.)

Nej, det behövs inte pcr-bekräftad sjukdom för PACS-diagnos, men ändå avfärdas folk av den anledningen.

I de stödgrupper jag finns i så verkar det droppa in nya som varit sjuka över ett år. Men vi tycker (obs anekdotiskt) det verkar som färre med riktigt allvarliga besvär, vilket även min covidläkare nämnt att de hoppas kunna undersöka. Av förklarliga skäl vet ju ingen hur många som har fortsatta besvär av omikron ett år efter infektion och för mig verkar det vanskligt att chansa då vi vet att långa besvär kan uppstå även efter mild eller asymtomatisk infektion.

En bidragande faktor, vad jag förstått är att i första vågen var inläggningskriterier något annorlunda och vården har utvecklats gällande måttligt/allvarligt sjuka. Många jag känner (ja, anekdot) har fått höra av sin läkare att de skulle varit inlagda under den akuta fasen om vården då vetat vad den vet nu.

Jag tror också att de som blivit långvarigt sjuka efter första vågen har kunnat dra nytta av våra erfarenheter, som bl.a. innebär en tidigare förståelse för ansträngningsutlösta bakslag (där ansträngningen kan vara en dusch, 2 min promenad eller ett läkarbesök), vilket gör vissa kunnat hindra långvarig försämring uppkommen av ansträngning genom att inte som brukligt efter sjukdom och som både vården och hela samtidsskildringen ofta uppmuntrar till; att aktivera sig fysiskt.

Det låter som väldigt tråkiga erfarenheter.

Jag såg precis att DN har några artiklar på ämnet just nu, där det bl.a. nämns om den begränsade testningen och att det kan leda till svårigheter med att fastställa en postcoviddiagnos (det, men även delvis t.ex. för att alla läkare inte har kunskapen) och hur det kan leda till problem för de patienter där diagnosen är relevant för adekvat vård men också för patienter som eventuellt får andra besvär klassade som postcovid.

Det låter som om det finns mycket kvar att utveckla på området, men bra att det uppmärksammas.

covidsjukhus.webp

Den här upprampningen ser inte så bra ut för allvarligt sjuka.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 111
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare