Covid-19 del 13

Jag vet inte om det är mina danska gener, men jag tror att virusvarianterna som ploppar upp nu av corona blir mildare och mildare och smittar lättare och lättare så att typ alla får det och så går det över. Kanske tänker danskarna att det är svårt att råda bot på, att hindra, att man kanske får ta att många faller bort från sina arbeten en tid nu (samtidigt som folk ändå inte verkar bli allvarligt sjuka) för att man sedan kan återgå så smått till livet utan att coronan har dem i så starkt grepp.

Jag tror nog att det kan bli så att corona är den nya förkylningen snart.
Fast man kanske inte ska släppa på PRECIS allt? Det är ju mindre kul om alla system kollapsar samtidigt...även om det "bara" blir under några veckor.

Du buntas väl inte ihop i nått? Du är ju vaccinerad. Att vara emot covid pass får man såklart vara. Jag tycker bara det är super bra med covidpass. Ser inget negativt alls med det. Man kan bära smittan utan symtom och är man då inte vaccinerad och rör dig bland människor så smittar man mkt mer aggressivt.
Vi har inte en chans att skydda oss 100% inne på Ica tex.
Har du någon källa på att omikron smittar mycket mer aggressivt när man inte är vaccinerad? Går det egentligen? Ja det kan vara en gradskillnad, åtminstone när man är nyvaccinerad, men anledningen till smittspridningen idag är inte att det finns ovaccinerade utan att smittspridningen är stor hos vaccinerad som ovaccinerade och alla sprider smittan. I dagsläget är vaccinpass ett skämt om syftet är att minska smittspridningen.

Ica är knappast där smittan sprids mest, varför det exemplet?

Men argumentet för att införa böter och fängelse om man inte vaccinerar sig är väl för att det är en extrem situation just nu, som ger alltför högt tryck på vården och som inte går att komma ur om inte alla vaccinerar sig...varför är då inte högrisksporter förbjudna i det läget?
Fängelse finns inte på straffskalan "bara" böter.
Resten är jag inte rätt person att fråga.

Hur gör ni andra för att undvika smitta nu? Det känns som att många blir smittade av bara en snabb handling i affären (tex min pappa som är sjuk för andra gången i corona). Och jag funderar nu på om jag vill åka och handla överhuvudtaget. Jag har en obemannad lifvs som är öppen dygnet runt så jag kan handla det jag måste där så länge, tills det blåser av lite. Men priserna är ju därefter såklart och även utbudet eftersom det är som en mindre container i storlek.

Jag vill verkligen inte bli sjuk, är trippelvaccinerad men det finns ju ingen anledning att utsätta sig om man inte måste.

Munskydd är givet om jag ska åka och handla. Men helst vill jag inte träffa andra människor alls just nu känner jag. Och på tal om det så måste jag åka och köpa hästfoder... Så den biten blir knepig utan att träffa en enda människa - eftersom jag ska till 3 olika ställen dessutom...

Fast man kanske inte ska släppa på PRECIS allt? Det är ju mindre kul om alla system kollapsar samtidigt...även om det "bara" blir under några veckor.
Jag vet inte... de tror kanske inte att det gör det? Eller att man kanske får acceptera att hålla sig hemma lite mer om det inte riktigt fungerar. Trots allt går inte världen under ändå, kanske tänker de så. Kan inte svara på det, frågan är om de ens själv kan svara på det, de kanske hoppar utan fallskärm och hoppas att det går bra.

Hur gör ni andra för att undvika smitta nu? Det känns som att många blir smittade av bara en snabb handling i affären (tex min pappa som är sjuk för andra gången i corona). Och jag funderar nu på om jag vill åka och handla överhuvudtaget. Jag har en obemannad lifvs som är öppen dygnet runt så jag kan handla det jag måste där så länge, tills det blåser av lite. Men priserna är ju därefter såklart och även utbudet eftersom det är som en mindre container i storlek.

Jag vill verkligen inte bli sjuk, är trippelvaccinerad men det finns ju ingen anledning att utsätta sig om man inte måste.

Munskydd är givet om jag ska åka och handla. Men helst vill jag inte träffa andra människor alls just nu känner jag. Och på tal om det så måste jag åka och köpa hästfoder... Så den biten blir knepig utan att träffa en enda människa - eftersom jag ska till 3 olika ställen dessutom...
Jag åker till jobbet, jobbar, handlar det jag behöver och så åker jag hem.

Det känns som om alla kommer bli smittade så det är bara att vänta att jag blir det någon gång. Så jag gör som jag gjort hela tiden. Umgås inte med folk, shoppar inte i onödan, använder munskydd på jobbet och på tåg och buss vid trängsel. Därefter är det bara att hoppas på att det snart är över.

Har du någon källa på att omikron smittar mycket mer aggressivt när man inte är vaccinerad? Går det egentligen? Ja det kan vara en gradskillnad, åtminstone när man är nyvaccinerad, men anledningen till smittspridningen idag är inte att det finns ovaccinerade utan att smittspridningen är stor hos vaccinerad som ovaccinerade och alla sprider smittan. I dagsläget är vaccinpass ett skämt om syftet är att minska smittspridningen.

Ica är knappast där smittan sprids mest, varför det exemplet?
Min syster jobbar på intensiven. Samtliga patienter som ligger inlagda med covid 19 nu är ovaccinetade. Säger iaf mig en del. Vet inte hur det ser ut på andra sjukhus.. men skulle gissa att läget är ungefär likvärdigt. Är man vaccinerad får man alltså en mildare form och vad jag hört och läst mig till så smittar man mindre aggressivt om man är vaccinerad.

Du menar alltså att vaccinet är helt onödigt??
Att vi alla skulle strunta i att vaccinera oss lika gärna? Ett mkt konstigt resonemang enligt mig.

Du buntas väl inte ihop i nått? Du är ju vaccinerad. Att vara emot covid pass får man såklart vara. Jag tycker bara det är super bra med covidpass. Ser inget negativt alls med det. Man kan bära smittan utan symtom och är man då inte vaccinerad och rör dig bland människor så smittar man mkt mer aggressivt.
Vi har inte en chans att skydda oss 100% inne på Ica tex.

När man skriver att motståndarna mot vaccinpass är egoistiska, osolidariska, trotsiga, hånar dem som foliehattar osv (inte specifikt du, utan exempel på sådant som skrivits under senaste året), och inte är mer specifik än just "motståndare mot vaccinpass, så blir det ju riktat även mot mig eftersom jag är en "sån" i tankevärlden att det bara finns två läger: för eller emot.

I min mening är inte "åtgärder för att begränsa smittades och ovvacinerades tillträde till samhället" en binär fråga, som man kan vara helt för eller emot. Det är ett spektrum av olika åtgärder, och som ser olika ut just nu i olika länder. Allt från uppmaning att stanna hemma vid symptom (Sverige), till att polisen spikar igen ytterdörren för dig (Kina), eller som i Österrike, Grekland m.fl. där man får böter om man inte vaccinerar sig. Statlig kontroll över befolkningen är inte binärt, det är en skala där olika människor tycker olika om var gränsen för acceptabel nivå av statligt tvång går. Men det kan aldrig vara en svart-vit fråga, och med tanke på historien tycker jag att det är oerhört viktigt att vara observant på när den allmänna normen i samhället förflyttas kraftigt.

Min syster jobbar på intensiven. Samtliga patienter som ligger inlagda med covid 19 nu är ovaccinetade. Säger iaf mig en del. Vet inte hur det ser ut på andra sjukhus.. men skulle gissa att läget är ungefär likvärdigt. Är man vaccinerad får man alltså en mildare form och vad jag hört och läst mig till så smittar man mindre aggressivt om man är vaccinerad.

Du menar alltså att vaccinet är helt onödigt??
Att vi alla skulle strunta i att vaccinera oss lika gärna? Ett mkt konstigt resonemang enligt mig.

Svarade du på mitt inlägg? Du påstod att ovaccinerade sprider smittan mycket mer aggressivt en ovaccinerade och jag frågar efter källa då det jag hört och läst knappast tyder på det. Alla smittade tycks sprida omikronsmittan hejvilt utom möjligen de som precis fått boosterdosen. Vaccinet skyddar mot alvarlig sjukdom, inte mot smitta.

Du producerar "källan" din syster som intygar att alla på IVA är ovaccinerade, vilket inte har ett dyft att göra med vem som smittat dem och någon verifierbar källa är det inte, och hittar på att jag påstått att vaccinet är onödigt. Och ja det är ett mycket konstigt resonemang att tilldela folk åsikter helt utan stöd i vad de skriver. Hur tänkte du här?

Senast ändrad:
När man skriver att motståndarna mot vaccinpass är egoistiska, osolidariska, trotsiga, hånar dem som foliehattar osv (inte specifikt du, utan exempel på sådant som skrivits under senaste året), och inte är mer specifik än just "motståndare mot vaccinpass, så blir det ju riktat även mot mig eftersom jag är en "sån" i tankevärlden att det bara finns två läger: för eller emot.

I min mening är inte "åtgärder för att begränsa smittades och ovvacinerades tillträde till samhället" en binär fråga, som man kan vara helt för eller emot. Det är ett spektrum av olika åtgärder, och som ser olika ut just nu i olika länder. Allt från uppmaning att stanna hemma vid symptom (Sverige), till att polisen spikar igen ytterdörren för dig (Kina), eller som i Österrike, Grekland m.fl. där man får böter om man inte vaccinerar sig. Statlig kontroll över befolkningen är inte binärt, det är en skala där olika människor tycker olika om var gränsen för acceptabel nivå av statligt tvång går. Men det kan aldrig vara en svart-vit fråga, och med tanke på historien tycker jag att det är oerhört viktigt att vara observant på när den allmänna normen i samhället förflyttas kraftigt.
Jo jag förstår absolut hur du menar men det jag skrev om foliehattar mm va ju till vaccinmotståndarna i första hand. Sen tycker jag att det är vettigt att man ska ha ett vaccinpass på tex en restaurang osv men nu är det ju ändå hårdare restriktioner så i det faller spelar det ju mindre roll i dagsläget...

Svarade du på mitt inlägg? Du påstod att ovaccinerade sprider smittan mycket mer aggressivt en ovaccinerade och jag frågar efter källa då det jag hört och läst knappast tyder på det. Alla smittade tycks sprida omikronsmittan hejvilt utom möjligen de som precis fått boosterdosen. Vaccinet skyddar mot alvarlig sjukdom, inte mot smitta.

Du producerar "källan" din syster som intygar att alla på IVA är ovaccinerade (vilket inte har ett dyft att göra med vem som smittat dem) och hittar på att jag påstått att vaccinet är onödigt. Och ja det är ett mycket konstigt resonemang att tilldela folk åsikter helt utan stöd i vad de skriver. Hur tänkte du här?
Fråga inte mej. Jag läser information utifrån det som står.

Bifogade filer

• Screenshot_20220125-223805_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20220125-223805_Samsung Internet.webp
    86,2 KB · Visningar: 37

Du producerar "källan" din syster som intygar att alla på IVA är ovaccinerade, vilket inte har ett dyft att göra med vem som smittat dem och någon verifierbar källa är det inte, och hittar på att jag påstått att vaccinet är onödigt. Och ja det är ett mycket konstigt resonemang att tilldela folk åsikter helt utan stöd i vad de skriver. Hur tänkte du här?

Bifogade filer

• Screenshot_20220125-223805_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20220125-223805_Samsung Internet.webp
    86,2 KB · Visningar: 36

Jag tycker mig höra ofta numera att man smittats när man handlat eller hastigt träffat en person som sedan visat sig smittad, men vet man att många faktiskt smittas i den situationen? I typ alla fall jag hört (men menar inte att det därför skulle vara så för din pappa förstås) så tycker jag det känns betydligt mer troligt att de blivit smittade av sambo eller barnen, eller någon annan de träffat en längre tid än gått förbi varandra, eller via jobbet. De själva är dock övertygade om att det var i just den situationen och jag har naturligtvis inga belägg för min tro. Tycker bara att när det är så stor smittspridning så kan det ju vara typ vem som helst som man blir smittad av...

Fråga inte mej. Jag läser information utifrån det som står.
Var står det att ovaccinerade sprider viruset mycket mer aggressivt, det var det som var ditt påstående. Det nämns inte vilken version (för delta skyddade vaccinet i viss mån mot spridning men inte så mycket man hoppades på) och jag kan inte se något datum. Du kanske ska läas en gång till och ha lite på fötterna innan du påstår asker.

Och jag undrar fortfarande varför du försökte sprida lögner om vad jag skrev. Var menar du att jag skrivit att vaccinet är onödigt?

Var står det att ovaccinerade sprider viruset mycket mer aggressivt, det var det som var ditt påstående. Det nämns inte vilken version (för delta skyddade vaccinet i viss mån mot spridning men inte så mycket man hoppades på) och jag kan inte se något datum. Du kanske ska läas en gång till och ha lite på fötterna innan du påstår asker.

Och jag undrar fortfarande varför du försökte sprida lögner om vad jag skrev. Var menar du att jag skrivit att vaccinet är onödigt?
Jag FRÅGDE om du tyckte vaccinet var onödigt??
Eftersom det verkar så... en fråga och du måste verkligen inte svara. Chilla!

Enda möjligheten för oss hade varit att isolera oss hemma. Våra kollegor sköter sig inte.
Det var även genom makens jobb vi blev smittade. Vi kom dock mycket lindrigt undan. Oklart om jag ens kunnat smitta andra tack vare mina tre doser - hittills negativ på alla tester. Väntar på nytt svar vilken dag som helst.

Affären hade jag inte varit rädd för. Munskydd, välja tid på dygnet, plockhjälp om möjligt. Betalat gärna lite extra för att nån annan plockar ihop varorna.

Butikerna med hästfoder här plockar gärna ihop åt en om man ringer dem. Där jag handlar kan man dessutom swisha från bilen och få ut varorna till bagageluckan.

Jag FRÅGDE om du tyckte vaccinet var onödigt??
Eftersom det verkar så... en fråga och du måste verkligen inte svara. Chilla!
Nej, du frågade inte utan kom med ett påstående "Du tycker alltså..." och slängde in ett frågetecken. Sen fortsatte du med att såga som om du utgick från att du hade rätt i påståendet.

Om man ställer en fråga så använder man formen "Tycker du.... ' sen är det lämpligt att vänta på svar och inte gissa svaret och såga den obekräftade versionen såsom om man fått det bekräftat.

Jag väntar fortfarande på en källa till att omikron smittar mycket mer aggressivt när det gäller ovaccinerade än vaccinerade. Och gärna en länk så att det går att läsa.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 111
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar