När man skriver att motståndarna mot vaccinpass är egoistiska, osolidariska, trotsiga, hånar dem som foliehattar osv (inte specifikt du, utan exempel på sådant som skrivits under senaste året), och inte är mer specifik än just "motståndare mot vaccinpass, så blir det ju riktat även mot mig eftersom jag är en "sån" i tankevärlden att det bara finns två läger: för eller emot.
I min mening är inte "åtgärder för att begränsa smittades och ovvacinerades tillträde till samhället" en binär fråga, som man kan vara helt för eller emot. Det är ett spektrum av olika åtgärder, och som ser olika ut just nu i olika länder. Allt från uppmaning att stanna hemma vid symptom (Sverige), till att polisen spikar igen ytterdörren för dig (Kina), eller som i Österrike, Grekland m.fl. där man får böter om man inte vaccinerar sig. Statlig kontroll över befolkningen är inte binärt, det är en skala där olika människor tycker olika om var gränsen för acceptabel nivå av statligt tvång går. Men det kan aldrig vara en svart-vit fråga, och med tanke på historien tycker jag att det är oerhört viktigt att vara observant på när den allmänna normen i samhället förflyttas kraftigt.