Covid-19 del 13

Det här är ju intressant. Från sydsvenskan.se
---
Pfizer-Biontech inleder en studie av covidvaccin som uppdaterats för att bättre matcha den mycket smittsamma omikronvarianten, meddelar vaccintillverkaren.

Det är troligare att personer som har vaccinerats smittas av omikron än av tidigare coronavarianter. Det är dock fortfarande osäkert om en ny typ av vaccin kommer att behövas, då de tidigare vaccinerna fortfarande ger gott skydd mot allvarlig sjukdom och död.
---

Jag blir faktiskt en aning förbannad på att du verkar ta så lätt på de som dött. Jag känner ett antal inte varken gamla eller sjuka som dött i covid 19.
Det vet du inget om så dra inte de växlarna tack, men väldigt många verkar ha fått för sig att det är en väldigt dödlig sjukdom- det är det inte. Och många av de som dött, alltså många, var äldre som inte hade så lång tid kvar. Du kan väl inte på allvar mena att det är värre att dö i covid än kräksjuka eller lunginflammation som åldring ex?

Nej, du frågade inte utan kom med ett påstående "Du tycker alltså..." och slängde in ett frågetecken. Sen fortsatte du med att såga som om du utgick från att du hade rätt i påståendet.

Om man ställer en fråga så använder man formen "Tycker du.... ' sen är det lämpligt att vänta på svar och inte gissa svaret och såga den obekräftade versionen såsom om man fått det bekräftat.

Jag väntar fortfarande på en källa till att omikron smittar mycket mer aggressivt när det gäller ovaccinerade än vaccinerade. Och gärna en länk så att det går att läsa.
Jag har aldrig påstått något om omikron. Jag skrev att ovaccinerade smittar mer aggressivt.

Jag ber verkligen om ursäkt om du tolkade mig som att jag inte ställde det som en fråga.

Fast man kanske inte ska släppa på PRECIS allt? Det är ju mindre kul om alla system kollapsar samtidigt...även om det "bara" blir under några veckor.

Kaos på många skolor/förskolor i min omnejd. Dotterns skola är en ordinarie lärare på plats på lågstadiet.
Det vet du inget om så dra inte de växlarna tack, men väldigt många verkar ha fått för sig att det är en väldigt dödlig sjukdom- det är det inte. Och många av de som dött, alltså många, var äldre som inte hade så lång tid kvar. Du kan väl inte på allvar mena att det är värre att dö i covid än kräksjuka eller lunginflammation som åldring ex?

När du skrev så verkade som du tog för givet av det bara var äldre och sjuka som dog. Visst det är många äldre som dött, men även en hel del yngre också. Och varför blandar du in kräksjuka och lunginflammation? Vi diskuterar covid 19.

Hur gör ni andra för att undvika smitta nu? Det känns som att många blir smittade av bara en snabb handling i affären (tex min pappa som är sjuk för andra gången i corona). Och jag funderar nu på om jag vill åka och handla överhuvudtaget. Jag har en obemannad lifvs som är öppen dygnet runt så jag kan handla det jag måste där så länge, tills det blåser av lite. Men priserna är ju därefter såklart och även utbudet eftersom det är som en mindre container i storlek.

Jag vill verkligen inte bli sjuk, är trippelvaccinerad men det finns ju ingen anledning att utsätta sig om man inte måste.

Munskydd är givet om jag ska åka och handla. Men helst vill jag inte träffa andra människor alls just nu känner jag. Och på tal om det så måste jag åka och köpa hästfoder... Så den biten blir knepig utan att träffa en enda människa - eftersom jag ska till 3 olika ställen dessutom...

Jag gör inget extremt. Jag handlar som vanligt men försöker hålla avståndet till folk. Jag var på restaurang med en vän i måndags. Men jag kan säga att tiden var väl vald då det var dagen innan lön och en måndag. Det var mycket glest på restaurangen.

Jag tycker mig höra ofta numera att man smittats när man handlat eller hastigt träffat en person som sedan visat sig smittad, men vet man att många faktiskt smittas i den situationen? I typ alla fall jag hört (men menar inte att det därför skulle vara så för din pappa förstås) så tycker jag det känns betydligt mer troligt att de blivit smittade av sambo eller barnen, eller någon annan de träffat en längre tid än gått förbi varandra, eller via jobbet. De själva är dock övertygade om att det var i just den situationen och jag har naturligtvis inga belägg för min tro. Tycker bara att när det är så stor smittspridning så kan det ju vara typ vem som helst som man blir smittad av...
Min pappa bor ensam och har inte kontakt med andra utom just affären. Men ja, för mig är det svårare. Jag har lite kontakt med folk genom skolan.

Det här är ju intressant. Från sydsvenskan.se
---
Pfizer-Biontech inleder en studie av covidvaccin som uppdaterats för att bättre matcha den mycket smittsamma omikronvarianten, meddelar vaccintillverkaren.

Det är troligare att personer som har vaccinerats smittas av omikron än av tidigare coronavarianter. Det är dock fortfarande osäkert om en ny typ av vaccin kommer att behövas, då de tidigare vaccinerna fortfarande ger gott skydd mot allvarlig sjukdom och död.
---
Det menas väl, att om man är vaccinerad, så är risken lägre att smittas av den tidigare coronavarianten, då man har ett bättre skydd mot den. Samma vaccin skyddar inte lika bra mot omikron, så risken att smittas av omikron är därför jämförelsevis större. Det ska alltså inte tolkas som att man är mer mottaglig för omikron. Men jag vet att många tolkar uttalandet som att vaccinet på nåt vis gör att man löper större risk (än o-vaccinerade) att smittas av omikron.

Senast ändrad:
Det menas väl, att om man är vaccinerad, så är risken lägre att smittas av den tidigare coronavarianten, då man har ett bättre skydd mot den. Samma vaccin skyddar inte lika bra mot omikron, så risken att smittas av omikron är därför större. Det ska alltså inte tolkas som att man är mer mottaglig för omikron. Men jag vet att många tolkar uttalandet som att vaccinet på nåt vis gör att man löper större risk (än o-vaccinerade) att smittas av omikron.

Skönt att jag sluppit höra från någon som gjort den tolkningen! Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till.

Emma Frans på SVT morgon menar att det börjar bli intressant att titta på hur många som blir allvarligt sjuka, inte hur många som blir sjuka eller smittade över lag.
Sändes alldeles för en stund sen.

Det ska bli intressant att se hur Sverige agerar framöver.
Vad är skillnaden mot förut? Jag tycker det har varit mycket fokus på allvarligt sjuka hela pandemin, med dödsfall, IVA och sjukhusvårdade i oändliga statistikbearbetningar.

Lite mindre fokus har det varit på de som blivit allvarligt sjuka lång tid.

Är det testningen man vill spara in på?

Vad är skillnaden mot förut? Jag tycker det har varit mycket fokus på allvarligt sjuka hela pandemin, med dödsfall, IVA och sjukhusvårdade i oändliga statistikbearbetningar.

Rapporteringen har handlat om detta, men samtidigt har ju allt varit så intimt nära eftersom vi inte hade några åtgärder (vaccination) att ta till annat än restriktioner.

Om vi inte blir så sjuka längre (vilket verkar vara en följd av vaccination), kan ju en annan syn på covid som annat än dödlig. En förkylning kan vara dödlig för riskgrupp, så där förändras kanske inte så mycket. Men jag tycker nog ändå synen på covid = IVA har lättats upp väsentligt under december och januari.

Jag tycker det har varit och är jättemycket fokus på hur många som är smittade.
Om dessa inte blir särskilt sjuka vilket förhoppningen är så är det i längden inte intressant att veta att man ens har Covid

Jag har aldrig påstått något om omikron. Jag skrev att ovaccinerade smittar mer aggressivt.

Jag ber verkligen om ursäkt om du tolkade mig som att jag inte ställde det som en fråga.

Du ber om ursäkt för att jag tolkade ett påstående som ett påstående :rofl: .

Och du får nog vara lite tydligare när du påstår något om en icke definierad corona version som inte är den aktuella och använder presens. Grejen med omikron, som är den helt är just den att vaccin skyddar mycket måttligt mot att sprida smittan vidare, dessutom så är det många som bär omkring smittan och är symptomfria. Omikron smittar mycket aggressivt oavsett om man är vaccinerad eller inte.

Att då påstå att vaccinet skyddar mot mycket aggressiv smittspridning och propagera för vaccinpass känns mycket 2021. Då fanns det i vart fall lite fog för vaccinpass, men att använda det på event stoppade inte smittspridningen direkt ens då. Det är liksom ingen slump att vaccinpasset inte används i dagsläget.

Ok, i svenska nyheter har det sagts vid rapporteringen om lagen i Österrike att om man inte betalar sina böter så kan man få fängelse, men jag har inte dubbelkontrollerat det.

Det var mkt som var oklart ibörjan, och är väl delvis fortfarande, men det finns bara böter pa straffskalen som det ser ut just nu iaf.

Här har man ändrat fokus fran att titta pa antal pa IVA (som sjunker) till att titta pa belastningen pa normalstation (som stiger. men langtifran lika fort som vid tidigare höga smittal) och anpassa atgärder efter det.

Överdödligheten är hög i manga länder, det tycker jag att visar att Covid inte är "ofarlig".
Den har varit hög i många länder, men frågan är om den fortsätter att vara det med omikron. Om vi nu får behålla versionen. Det är vansinnigt många smittade och ändå ökar inte beläggningen på IVA. Problemet är att så många blir smittade samtidigt, inte att covid 2022 (omikron) är så värst dödlig. Covid hade låg dödlighet i början och den är inte större nu direkt.

Du ber om ursäkt för att jag tolkade ett påstående som ett påstående :rofl: .

Och du får nog vara lite tydligare när du påstår något om en icke definierad corona version som inte är den aktuella och använder presens. Grejen med omikron, som är den helt är just den att vaccin skyddar mycket måttligt mot att sprida smittan vidare, dessutom så är det många som bär omkring smittan och är symptomfria. Omikron smittar mycket aggressivt oavsett om man är vaccinerad eller inte.

Att då påstå att vaccinet skyddar mot mycket aggressiv smittspridning och propagera för vaccinpass känns mycket 2021. Då fanns det i vart fall lite fog för vaccinpass, men att använda det på event stoppade inte smittspridningen direkt ens då. Det är liksom ingen slump att vaccinpasset inte används i dagsläget.
Tolkar du det man skriver utifrån det du vill att man skriver? Läs det man skriver och anta inte vad man menar hela tiden.
Att de allra flesta som ligger på intensiven nu (iaf där jag bor) är ovaccinetade är fakta. Jag hade ett påstående men ställde påståendet som en fråga. Jag hävdade att vaccinet gör att man smittar mindre aggressivt. Inte mot omikron. Men med tanke på läget på många sjukhus så kan man ju tänka sig att det faktiskt har viss betydelse med vaccin. Vi får hoppas vaccinet är till viss skydd iaf. Men vi lär ju få veta mer om det närmare.

Jag tycker det har varit och är jättemycket fokus på hur många som är smittade.
Om dessa inte blir särskilt sjuka vilket förhoppningen är så är det i längden inte intressant att veta att man ens har Covid
Jo, det har varit mycket fokus på det också. I vissa länder, typ Kina, är det fortfarande extrem fokus på det. Däremot tycker jag den inhemska rapporteringen väldigt tidigt handlade mycket om hur belastad sjukvård vi klarar att ha med intensiv uppföljning av den belastningen och mindre fokus på test och smitta.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 111
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare