Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är precis därför jag ber om en källa för att backa upp det specifika påståendet. Allt jag har kunnat läsa mig till är nämligen att regeringen öppnat upp för att det en dag, om behov finns (läs: smittläget är tillräckligt illa) och det verkligen kan rättfärdigas, kan införas krav på vaccinpass för diverse ställen. Jag har dock inte lyckats hitta något som att detta vaccinationskrav faktiskt ska införas, som det stod i @vilde s inlägg.

Det känns som en väldigt relevant skillnad som är extremt viktig att belysa, tycker jag.
Håller med :) ! Kanske drar man slutsatser från rubriker, vad vet jag? Aftonbladet är ju ökända - enligt mig - för att skriva något i en rubrik som sedan är rätt annorlunda när man väl läser själva artikeln..... Lite click bait över det hela..... :meh:

Håller med :) ! Kanske drar man slutsatser från rubriker, vad vet jag? Aftonbladet är ju ökända - enligt mig - för att skriva något i en rubrik som sedan är rätt annorlunda när man väl läser själva artikeln..... Lite click bait över det hela..... :meh:
Ja verkligen! Jag la just till en mening om det i mitt inlägg, great minds think alike :D

Ja verkligen! Jag la just till en mening om det i mitt inlägg, great minds think alike :D
Jag frågade också efter källan till att vaccinet ska orsaka smitta.

Det enda jag kan tänka mig på minner om det är att vaccinerade kanske är mindre försiktiga, kan komma in med coronapass och därmed utsätta sig för mer smitta. Det borde vara tekniskt omöjligt att immunitet/skydd mot en version av sjukdomen skulle bidra till att man smittas av en annan.

Om vaccinet sen skyddar mot smitta av omikron alls eller i betydande utsträckning är väl lite tveksamt.

Alltså, både DN och SVD har under den här dagen rubriker om att det är över 900 på sjukhus idag, efter någon text på TT (som också finns i Aftonbladet och Expressen). Det är baserat på siffror som fanns igår, så jag vet inte om de alltid är så mycket bättre...

Det är precis därför jag ber om en källa för att backa upp det specifika påståendet. Allt jag har kunnat läsa mig till är nämligen att regeringen öppnat upp för att det en dag, om behov finns (läs: smittläget är tillräckligt illa) och det verkligen kan rättfärdigas, kan införas krav på vaccinpass för diverse ställen. Jag har dock inte lyckats hitta något som att detta vaccinationskrav faktiskt ska införas, som det stod i @vilde s inlägg.

Det känns som en väldigt relevant skillnad som är extremt viktig att belysa, tycker jag. Och jag är helt övertygad om att det finns en massa medier som försöker få det att låta värre än det är (jag tycker till viss del att Aftonbladet gör sig skyldig till det här) och därmed gör informationen svårare att tolka, så det vore inte konstigt om det handlade om ett missförstånd helt enkelt.

Tyvärr så tolkar inte all företag det så, utan krav på vaccinpass har redan införts för att delta i vissa utbildningar med praktiska moment, alltså andra utbildningar än sjukvårdsutbildning.

Så det här tolkas också att " Nu är det fritt fram att kräva vaccinpass om man så vill"

Alla företagare gör givetvis som de vill...

kan införas krav på vaccinpass
Ska man vara petig så kan de inte ens införa krav på vaccinpass.
De kan införa andra restriktioner och sedan kan de göra det tillåtet för de arrangörer/verksamhetsutövare som vill att använda vaccinpass som ett sätt att lätta på dessa andra restriktioner.
regeringens igen info

Tycker också att det skrivs på ett onödigt otydligt sätt av media som bäddar för att folk inte helt förstår hur användningen är tänkt. Har gjorts ända från början vad gäller vaccinpassen.

Ska man vara petig så kan de inte ens införa krav på vaccinpass.
De kan införa andra restriktioner och sedan kan de göra det tillåtet för de arrangörer/verksamhetsutövare som vill att använda vaccinpass som ett sätt att lätta på dessa andra restriktioner.
regeringens igen info

Tycker också att det skrivs på ett onödigt otydligt sätt av media som bäddar för att folk inte helt förstår hur användningen är tänkt. Har gjorts ända från början vad gäller vaccinpassen.
Media vill sälja, och att göra folk upprörda säljer bra.

FHM gick för en månad sedan ut med att om smittspridningen ökade kraftigt ville de införa krav på vaccinpass på restauranger, handelsplatser och i kollektivtrafiken och regeringen har precis beslutat att ge dem den möjligheten. Det vi ser nu är en mycket kraftigt ökad smittspridning.

Det jag skrev var att jag läste att vaccinpass skall införas på dessa platser vilket var det som initialt förmedlades i media innan det fanns ett konkret beslut, eller för att vara helt exakt användes planeras att införas. Det är fortfarande den rimligaste tolkningen om framtiden av den information vi har nu, särskilt mot bakgrund av vad vi ser hända i en del andra länder.

Studien i Danmark som visade att vaccinerade i betydligt större omfattning smittades av omicron jämfört med ovaccinerade har fått en hel del publicitet, den kan väl knappast någon ha missat? Den dessutom ligger fritt tillgänglig på nätet

Att en del har svårt med läs- och hörförståelse är inget jag kan läggas till last tycker jag och jag har faktiskt anpassat mitt skrivsätt genom att skriva extra enkelt och tydligt, mer kan jag inte göra. En bra regel en del borde ta till sig är att först kolla upp vad som är fakta innan man går full motvalls.

FHM gick för en månad sedan ut med att om smittspridningen ökade kraftigt ville de införa krav på vaccinpass på restauranger, handelsplatser och i kollektivtrafiken och regeringen har precis beslutat att ge dem den möjligheten. Det vi ser nu är en mycket kraftigt ökad smittspridning.

Det jag skrev var att jag läste att vaccinpass skall införas på dessa platser vilket var det som initialt förmedlades i media innan det fanns ett konkret beslut, eller för att vara helt exakt användes planeras att införas. Det är fortfarande den rimligaste tolkningen om framtiden av den information vi har nu, särskilt mot bakgrund av vad vi ser hända i en del andra länder.

Studien i Danmark som visade att vaccinerade i betydligt större omfattning smittades av omicron jämfört med ovaccinerade har fått en hel del publicitet, den kan väl knappast någon ha missat? Den dessutom ligger fritt tillgänglig på nätet

Jag tolkar inte och skriver är exakt, att en del har svårt med läs- och hörförståelse är inget jag kan läggas till last tycker jag och jag har faktiskt anpassat mitt skrivsätt genom att skriva extra enkelt och tydligt, mer kan jag inte göra. En bra regel en del borde ta till sig är att först kolla upp vad som är fakta innan man går full motvalls.
Va, jag har absolut missat den isf?

Jag tolkar inte och skriver är exakt, att en del har svårt med läs- och hörförståelse är inget jag kan läggas till last tycker jag och jag har faktiskt anpassat mitt skrivsätt genom att skriva extra enkelt och tydligt, mer kan jag inte göra. En bra regel en del borde ta till sig är att först kolla upp vad som är fakta innan man går full motvalls.

Då frågar jag dig mycket tydligt:
Menar du att vaccinet - i sig självt - ger större risk att smittas av omicron, jämfört för två personer, en vaccinerad och en ovvacinerad, som beter sig på samma sätt i samma miljöer?

Jag förstår ju att det här är mindre dödsfall än tidigare vågor, men det känns kanske som att man varit lite för ivriga att säga att Omikron varit mild i Sydafrika....? Blev lite förvånad när jag kollade nya dödsfall (per miljon invånare då), och det verkar ju inte direkt som att det stannat av.
https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~ZAF

Många smittfall ger många döda. Kulmen på smittan kom runt 16-18 december och nu verkar stigningen av dödsfall minska. Inläggningar sker 1-2 veckor efter konstaterad smitta och dödsfall ytterligare några veckor senare. Dessutom kan vi räkna med en fördröjning i rapporteringen, den lär vara större när det gäller dödsfall än bekräftad smitta.

Då frågar jag dig mycket tydligt:
Menar du att vaccinet - i sig självt - ger större risk att smittas av omicron, jämfört för två personer, en vaccinerad och en ovvacinerad, som beter sig på samma sätt i samma miljöer?
Har du ens läst vad jag skrivit? Jag skrev att det finns en betydande osäkerhet, hur skall jag då kunna uttala mig om det du frågar om? Studien i Danmark ger en indikation på att det kan vara så men för att kunna göra ett påstående eller mena att det faktiskt är så krävs ytterligare studier.

Har du ens läst vad jag skrivit? Jag skrev att det finns en betydande osäkerhet, hur skall jag då kunna uttala mig om det du frågar om? Studien i Danmark ger en indikation på att det kan vara så men för att kunna göra ett påstående eller mena att det faktiskt är så krävs ytterligare studier.
Jag förstår inte varför du inte länkar till studien, eftersom så många frågar efter den?

Många smittfall ger många döda. Kulmen på smittan kom runt 16-18 december och nu verkar stigningen av dödsfall minska. Inläggningar sker 1-2 veckor efter konstaterad smitta och dödsfall ytterligare några veckor senare. Dessutom kan vi räkna med en fördröjning i rapporteringen, den lär vara större när det gäller dödsfall än bekräftad smitta.
Det är för mig självklart, men rapporteringen i media har varit en annan (och vad Sydafrika kommunicerat).

Länka till studien i Danmark då! De har gjort fler, så jag är osäker på vilken du menar.

Att en del har svårt med läs- och hörförståelse är inget jag kan läggas till last tycker jag och jag har faktiskt anpassat mitt skrivsätt genom att skriva extra enkelt och tydligt, mer kan jag inte göra. En bra regel en del borde ta till sig är att först kolla upp vad som är fakta innan man går full motvalls.
Om många (majoriteten) missuppfattar dig så kanske det kan beror på hur du skriver.

Oavsett vilket så hittar jag inget om någon dansk studie som pekar på att " vaccinerade i betydligt större omfattning smittades av omicron jämfört med ovaccinerade ". Jag fick däremot en massa träffar på en dansk undersökning som hävdar att vaccinet skyddar sämre mot omikorn, är det månde den du syftar på? Här är en i högen av träffarna https://www.tv4.se/klipp/va/13738388/ny-studie-samre-vaccinskydd-mot-omikron-bakom-smittokning

Länka till studien i Danmark då! De har gjort fler, så jag är osäker på vilken du menar.
Om det finns fler studier från Danmark som behandlar hur effektivt vaccinet är mot omicron och som visar något annat så kan du gärna ge mer information så att jag kan söka upp dem. Det man såg i den studien jag läste var att Pfizer vaccin ökade risken för att smittas med hela 80 % 3-5 månader efter vaccination och 40 % ökad risk för Modernas.

Det är för mig självklart, men rapporteringen i media har varit en annan (och vad Sydafrika kommunicerat).
Jag har inte sett något om att de absoluta dödstalen varit lägre. Läkaren som upptäckte den hävdade i och för sig att hon inte sett några allvarliga fall. Båda kan stämma samtidigt, både lägre dödlighet och ökade dödstal, det har varit ordentligt många sjuka. 1,5 covid döda per miljon låter inte som direkt alarmerande mitt under värsta utbrottet. Uk hr 2,5 som jämförelse och Sverige 1,0 men vi är ju inte i samma skede.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 860
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka