Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här i Skottland är det uppsluppen stämning idag eftersom att restauranger, caféer, barer och affärer får öppna igen för första gången sedan julafton. Tyvärr försvann det fina försommarvädret vi hade fredag-söndag, vilket är lite besvärligt eftersom det enbart är uteserveringar som gäller för alkoholservering, men något säger mig att lite kyligare temperaturer och en och annan regndroppe inte kommer att stoppa folk :D

Idag har mina föräldrar (60-61 år gamla, Skåne) fått bekräftat datum för sina första vaccindoser - 30 april resp. 4 maj! :bump: Jag har inte träffat dem på ett halvår, men med det här blir det i alla fall inga problem för deras del om jag och min sambo lyckas ta oss över till Sverige under sensommaren. Och kan inte vi ta oss dit kanske de kan komma hit, eftersom de beräknas få andra dosen i början av juli. :heart
Mina föräldrar (64 och 62) har också fått bekräftat datum för första sprutan, den 7 maj för båda. :)

Idag öppnades bokningen för riskgrupper i Region Jönköping. Samtidigt skickade min neurolog en remiss till vårdcentralen då jag behöver få min behandling så snart som möjligt. Jag bokade snabbt en tid och kommer att få min första spruta den 11 maj. Jag är så glad :) :bump:

Senast ändrad:
Här i Skottland är det uppsluppen stämning idag eftersom att restauranger, caféer, barer och affärer får öppna igen för första gången sedan julafton. Tyvärr försvann det fina försommarvädret vi hade fredag-söndag, vilket är lite besvärligt eftersom det enbart är uteserveringar som gäller för alkoholservering, men något säger mig att lite kyligare temperaturer och en och annan regndroppe inte kommer att stoppa folk :D
Jag drömmer om att resa dit, finns det planer för turism?

Vid lunch idag så skulle alla inom vården oavsett ålder få sin andra dos Astra om dom hade fått det innan.
Nu har dom tydligen ändrat sig och folk ska få välja?? Eller har jag fattat fel?

Jag drömmer om att resa dit, finns det planer för turism?
Nej, just den saken är tyvärr något de varit väldigt tysta om hittills (såvitt jag vet). Just nu gäller ju 10 dagars karantän på hotell när man kommer in i landet, men de ska se över det den 17 maj. Förmodligen kommer vi att gå tillbaka till 10 dagars karantän på valfri adress i stället, så som det var fram till februari i år, dock med kravet att man ska ha giltiga skäl att åka hit (och förmodligen till och med kunna bevisa att man är boende här, det har krävts rätt länge). Nästa steg efter det gissar jag blir att man öppnar upp även för de som inte bor här och som inte har giltiga skäl att komma hit, men med krav på någon slags vaccinationsintyg, och förhoppningsvis kan vi genom detta öppna upp för besök från utlandet inom några månader.

Jag känner mig mest lite grinig. Var ute med hundarna på kvällspromenad, gick förbi strax bortanför centrum och insåg att jag Inte Alls saknat ljudet av fylla på gatan. Kände mig som en sådan partypooper. 😅

Sverige har bland de högsta smittotalen i Europa just nu, ja - kanske världen!
Avgå någon!! Gärna Tegnell och Löfven!!!
(upprörda åsikter på sociala medier just nu...)

Samtidigt så ligger Sverige i botten på antal döda.
Hur hänger det här ihop? Hänger det ens ihop?

Här är en twittertråd där nån jämför Svenska och Tyska siffror, och kommer fram till hur det blivit så här. Och hur våra smittotal egentligen ser ut, jämfört med andra.
Mycket pedagogiskt gjort, för den som är intresserad av Covid-statistik:

Sverige har bland de högsta smittotalen i Europa just nu, ja - kanske världen!
Avgå någon!! Gärna Tegnell och Löfven!!!
(upprörda åsikter på sociala medier just nu...)

Samtidigt så ligger Sverige i botten på antal döda.
Hur hänger det här ihop? Hänger det ens ihop?

Här är en twittertråd där nån jämför Svenska och Tyska siffror, och kommer fram till hur det blivit så här. Och hur våra smittotal egentligen ser ut, jämfört med andra.
Mycket pedagogiskt gjort, för den som är intresserad av Covid-statistik:

Äh, de länder och forskare som pushat för lockdown, maskkrav och stängda skolor är nu livrädda för att det ska visa sig att de utsatt sina befolkningar för det i onödan. Det ligger i mångas intresse just nu att bevisa att Sverige gjorde fel för att bevisa att de själva gjorde rätt.

Min mamma är 75 år och vägrar vaccin. Hur ska vi andra agera som vill träffa henne. Min pappa har vaccinerat sig och vill börja träffa folk. Detta gör mig så ledsen.

Jag personligen, med min mamma, hade sagt att hon inte får träffa mig tills hon gjort det. Jag hade också umgåtts med min pappa och tyckt att han ska göra som han vill med att träffa folk. Hade min mamma sagt något om att min pappa inte får göra det hade jag ansett att det var ett maktmissbruk.

Men så är jag jäkligt krass när det kommer till mina föräldrar.

Det går fortfarande över mitt förstånd varför JAG ska ta hand om ovaccinerade när de uppenbarligen inte tar hand om sig själva. De har valt och de får stå för det (undantaget de som inte KAN vaccinera sig).

Hon har en del fysiska besvär. Mår dåligt. Det gör att hon inte behöver mer "gifter " i sin kropp säger hon. Jag tycker det är särskilt därför hon behöver vaccinet. 😪

Min mamma har tagit vaccin och hon har en hel del mediciner och "gift" i sin kropp och hon kände inte av den alls medan min pappa som är frisk var däckad i ett dygn, dock fick de olika märken också.

Det är absolut viktigt att man i det läget tar vaccin och det är inte ett gift (svårt att övertyga, jag vet).

Vid lunch idag så skulle alla inom vården oavsett ålder få sin andra dos Astra om dom hade fått det innan.
Nu har dom tydligen ändrat sig och folk ska få välja?? Eller har jag fattat fel?
Alltså, vi som fått första dosen blev pausade. Vi visste inget alls om fortsättning.
I förra veckan kom besked att vi skulle få annat vaccin som dos två istället.
Idag sades det på pressträffen att Folkhälsomyndigheten lyssnat på den respons som kommit från vårdpersonalen och därför går ut med att de som vill få Astra kan få det, men att de som haft starka reaktioner på första dosen ska få möjlighet att välja annat.

Det anses vara så att man reagerar starkare på första dosen jämfört med andra. Jag som blev mycket utslagen av första dosen känner mig ändå tveksam till om jag vågar ta en andra dos. Vet samtidigt inte heller om det blir bättre med nåt annat. Hoppas på mer information från arbetsgivaren inom kort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar