Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjort antikroppstest och är lite förvirrad över svaret. Sköterskan sa att resultatet gav ett oklart svar, att det varken var positivt eller negativt. Försökte fråga om det går att säga någonting alls utifrån det resultatet, om det är troligt att man haft covid, vilket var min anledning till att göra testet. Men nej det går tydligen inte att säga något alls. Förstår inte hur man kan hamna i det läget, om resultatet ligger utanför det negativa men inte tillräckligt mycket för att ge positivt utslag så borde väl det icke- negativa resultatet peka åt att man haft covid?? (Vilket jag egentligen inte tror att jag haft, och blir därför ännu mer förvirrad...)

Ett svar på antikroppstest som inte är negativt, borde väl visa att man inte har 0 antikroppar även om det inte kommer upp i nivåer som säger "du har antikroppar" (som jag gissar de satt en gräns för utifrån att man då verkar ha en viss immunitet)? Eller kan man ha antikroppsspår utan att ha haft covid? Eller kan man ha andra antikroppar som grumlar resultatet så att det är därför resultatet varken ger positivt eller negativt utslag?

Eller vad är det jag inte förstår...? :confused:

Från DN idag om vaccinering på arbetsplatser (länk, men artikeln är förmodligen låst för icke-prenumeranter: https://www.dn.se/ekonomi/fack-och-...ng-av-vaccination-pa-arbetsplatser-har-varit/ ) och, ja, jag håller verkligen med:

Tanken är att förenkla så att de som behöver gå till jobbet inte behöver ta ledigt eller resa för att få vaccinet.

Peter Munck av Rosenschöld (vd för branschorganisationen Sveriges Företagshälsor) fortsätter:
Att tillåta vaccinering på arbetsplatsen har gjorts förut, till exempel vid vaccinationen mot svininfluensan. Parternas gemensamma arbetsmiljöorganisation Prevent har tillsammans med branschorganisationen Sveriges Företagshälsor nyligen tagit fram en vägledning för hur en vaccinering på arbetsplatserna kan gå till, som visar att det är görbart.

Man kan ju hoppas :) !

Senast ändrad:
Vet inte riktigt vart denna ska in, här eller saker jag stör mig på-tråden.. För det är egentligen inget jag stör mig på, utan mer något jag är orolig över... Det är hur vissa hyresbolag antingen tar saken (lagen) i egna händer eller uppmanar till något slags angiverisamhälle.
Och innan jag börjar skriva, nej jag anser inte att man ska ha hemmafester osv, självfallet.

Läste några artiklar om ett hyresbolag för studentlägenheter som skulle dela ut band och genom koll av dessa och legitimering skulle de boende få tillträde till sina egna lägenheter. Inga andra än de boende skulle släppas in. Vet inte om de faktiskt kommit vidare med detta, men bara att de planerat och skickat ut det till sina boende tycker jag är obehagligt! Lika så det hyresbolag som uppmanat sina boende att polisanmäla festande grannar.
Jag förstår att man vill minska smittspridningen, jag förstår rädslan inför valborgshelgen, men jag förstår inte hur man tänker när man gör sånt här?! Det är som att grundläggande lagstiftning bara kastas ut genom fönstret i skydd av "vi vill bara minska smittspridningen".

Vet inte riktigt vart denna ska in, här eller saker jag stör mig på-tråden.. För det är egentligen inget jag stör mig på, utan mer något jag är orolig över... Det är hur vissa hyresbolag antingen tar saken (lagen) i egna händer eller uppmanar till något slags angiverisamhälle.
Och innan jag börjar skriva, nej jag anser inte att man ska ha hemmafester osv, självfallet.

Läste några artiklar om ett hyresbolag för studentlägenheter som skulle dela ut band och genom koll av dessa och legitimering skulle de boende få tillträde till sina egna lägenheter. Inga andra än de boende skulle släppas in. Vet inte om de faktiskt kommit vidare med detta, men bara att de planerat och skickat ut det till sina boende tycker jag är obehagligt! Lika så det hyresbolag som uppmanat sina boende att polisanmäla festande grannar.
Jag förstår att man vill minska smittspridningen, jag förstår rädslan inför valborgshelgen, men jag förstår inte hur man tänker när man gör sånt här?! Det är som att grundläggande lagstiftning bara kastas ut genom fönstret i skydd av "vi vill bara minska smittspridningen".
Det här är en sak jag tycker är väldigt obehaglig.
Vi har fått en pandemilag som mer eller mindre sätter grundlagen ur spel, visst det är för ett gott ändamål men man flyttar gränserna för vad som är acceptabelt på samma sätt som man flyttade gränserna för vad som var acceptabelt efter 11/9
Vi ska införa Coronapass, alltså registrering av medborgarnas vaccinationer och skapa ett A och B samhälle utifrån det, visst det är för ett vällovligt ändamål men återigen flyttar man gränserna för vad som är acceptabelt.
Det finns fler exempel och kontrollen av medborgarna ökar för varje steg men det är så lätt att förklara alla de där små stegen samtidigt som det behövs så lite för att de här numera accepterade sakerna ska övergå i något helt annat.
Jag ser helt enkelt hela Coronasamhällets uppbyggnad av kontroll, framförallt med terroristsamhällets uppbyggnad av kontroll som bakgrund, som något som hotar demokratin oerhört mycket och vi PRATAR inte ens om det utan alla hetsar för att driva samhället ännu mer i den riktningen hel tutan reflektion över vart det leder i det långa loppet.

Det här är en sak jag tycker är väldigt obehaglig.
Vi har fått en pandemilag som mer eller mindre sätter grundlagen ur spel, visst det är för ett gott ändamål men man flyttar gränserna för vad som är acceptabelt på samma sätt som man flyttade gränserna för vad som var acceptabelt efter 11/9
Vi ska införa Coronapass, alltså registrering av medborgarnas vaccinationer och skapa ett A och B samhälle utifrån det, visst det är för ett vällovligt ändamål men återigen flyttar man gränserna för vad som är acceptabelt.
Det finns fler exempel och kontrollen av medborgarna ökar för varje steg men det är så lätt att förklara alla de där små stegen samtidigt som det behövs så lite för att de här numera accepterade sakerna ska övergå i något helt annat.
Jag ser helt enkelt hela Coronasamhällets uppbyggnad av kontroll, framförallt med terroristsamhällets uppbyggnad av kontroll som bakgrund, som något som hotar demokratin oerhört mycket och vi PRATAR inte ens om det utan alla hetsar för att driva samhället ännu mer i den riktningen hel tutan reflektion över vart det leder i det långa loppet.

Tycker också detta är väldigt obehagligt, hur lätt det är att sätta demokratiska rättigheter ur spel. I synnerhet med tanke på de "mörka krafter" som blivit alltmer framträdande runt om i världen de senaste åren.
Inskränkningar som görs nu visar att det är lika lätt för mindre välvilliga, högerpopulistiska krafter att dra nytta av det...

Intressant att läsa att det verkar som att självmordsantalen minskat i flera länder, inklusive Sverige, under pandemin. Tvärt emot vad många var oroliga för.

Jag tror att för en del så har pandemin inneburit en paus, ett andningshål, i en stressig vardag. Kraven på att vara social har minskat drastiskt. Och för de som inte orkar vara sociala så har pressen försvunnit då ingen får vara speciellt social just nu. Kraven på att hela tiden göra något har minskat och det har blivit mer ok att bara vara hemma och göra ingenting.

Sen har ju andra grupper (t.ex. sjukvårdspersonal) haft det otroligt jobbigt!

Jag tror inte att det varken är eller med nuvarande grundlag kan göras olagligt med privata fester och/eller att styra vem man släpper in i sitt privata hem! Men jag håller med dig om att tendensen är extremt oroande, och att den är det världen över. Jag tycker aldrig någonsin att det kan bli okej att låsa in människor i deras hem (eller någon annanstans), oavsett syfte!

Självmordet brukar öka när "faran är över". Tycker det pratats mycket om just det i media, när allt blir som vanligt så blir livet för jobbigt.

Ja, det tror jag att man (samhället) får ta höjd för. Att när "det vanliga" är tillbaka så ökar kraven på folk att göra saker, vara sociala. Det är då inte lika accepterat att bara vara hemma och ta det lugnt. Då ska alla ut och resa och sociala medier kommer fyllas med folk som skirver att äntligen är de i Grekland, Thailand, firar födelsedag med stor fest och många inbjudna. Och för de som inte orkar/mår så bra så finns det en risk att det blir jobbigare då än vad det är nu när allt är på paus och det är ok att ta det lugnt, sänka kraven och göra ingenting.

Jag tror att för en del så har pandemin inneburit en paus, ett andningshål, i en stressig vardag. Kraven på att vara social har minskat drastiskt. Och för de som inte orkar vara sociala så har pressen försvunnit då ingen får vara speciellt social just nu. Kraven på att hela tiden göra något har minskat och det har blivit mer ok att bara vara hemma och göra ingenting.

Sen har ju andra grupper (t.ex. sjukvårdspersonal) haft det otroligt jobbigt!
Ja, och som jag läste en psykiatriker uttala sig om så har restriktioner inneburit att vissa riskmoment minskat (som att man får gå hem från krogen senast 20.30). Det kan nog uppfattas som mer socialt accepterat att må dåligt nu dessutom, det är mer av en delad börda.

Jag tror inte att det varken är eller med nuvarande grundlag kan göras olagligt med privata fester och/eller att styra vem man släpper in i sitt privata hem! Men jag håller med dig om att tendensen är extremt oroande, och att den är det världen över. Jag tycker aldrig någonsin att det kan bli okej att låsa in människor i deras hem (eller någon annanstans), oavsett syfte!

Så fängelsestraff hemma/på institutioner är fel? 🤔

Så fängelsestraff hemma/på institutioner är fel? 🤔
Nej, det var inte det jag menade (och det förstod du nog). Rättsväsendet har (och ska ha, tycker jag) möjlighet att utdöma fängelsestraff (eller fotbojestraff). Men det som gjorts världen över i spåren av den här pandemin är att helt godtyckligt utan någon som helst prövning i någon instans bestämma sig för att låsa in invånare i sina egna hem och hota med bötesstraff om de bryter mot det. Och för mig är det inte förenligt med exempelvis FNs konvention om mänskliga rättigheter.

Självmordet brukar öka när "faran är över". Tycker det pratats mycket om just det i media, när allt blir som vanligt så blir livet för jobbigt.

Jag kan ju säga att jag som av olika anledningar inte kunnat resa de senaste åren mådde lite dåligt av det innan pandemin. Speciellt när folk runt mig reste hit och dit och upplevde en massa spännande nya platser. För mig har pandemin varit skön på det sättet för nu kan ingen resa nånstans och jag är inte ensam om det längre. Det har på nåt sätt känts skönt att det helt plötsligt är fullt accepterat att spendera sin semester hemma.

Jag kan ju säga att jag som av olika anledningar inte kunnat resa de senaste åren mådde lite dåligt av det innan pandemin. Speciellt när folk runt mig reste hit och dit och upplevde en massa spännande nya platser. För mig har pandemin varit skön på det sättet för nu kan ingen resa nånstans och jag är inte ensam om det längre. Det har på nåt sätt känts skönt att det helt plötsligt är fullt accepterat att spendera sin semester hemma.
På vilket sätt upplever du att det inte är accepterat att spendera sin semester hemma? Jag frågar för att jag uppriktigt undrar, eftersom jag själv inte upplevt något sådant, jag reser själv nästan aldrig och har inte varit utomlands sedan 2018. Och jag upplever noll förväntningar från omgivningen att jag borde resa eller borde vilja resa. Men det är kanske skillnad på hur vi upplever det, eftersom mitt minimala resande är självvalt?

Det jag kan tycka är lite skönt med pandemin är dels frånvaron av jobbresor och dels denna totala, underbara frånvaro av allt vad shopping och köpcentrum innebär. Så ljuvligt att ha ett perfekt alibi - jag har inte sett insidan av ett köpcentrum på över ett år och jag kommer nog aldrig att "hitta tillbaka" dit!

På vilket sätt upplever du att det inte är accepterat att spendera sin semester hemma? Jag frågar för att jag uppriktigt undrar, eftersom jag själv inte upplevt något sådant, jag reser själv nästan aldrig och har inte varit utomlands sedan 2018. Och jag upplever noll förväntningar från omgivningen att jag borde resa eller borde vilja resa. Men det är kanske skillnad på hur vi upplever det, eftersom mitt minimala resande är självvalt?

Jag har flera kollegor som anser att det är ingen mening för de att vara ledig om de bara ska vara hemma. Som tycker att ska de bara vara hemma så kan de lika gärna jobba. Speciellt kollegorna reser väldigt mycket och till exotiska och ovanliga resmål. Jag förstår själv inte den inställningen och hade blivit väldigt trött om jag hade spenderat hela semestern bortrest. Så jag vill ju inte resa som de gör men jag vill ju resa mer. Mitt minimala resande är inte självvalt. Jag vill verkligen resa mer och oftare!

Jag har flera kollegor som anser att det är ingen mening för de att vara ledig om de bara ska vara hemma. Som tycker att ska de bara vara hemma så kan de lika gärna jobba. Speciellt kollegorna reser väldigt mycket och till exotiska och ovanliga resmål. Jag förstår själv inte den inställningen och hade blivit väldigt trött om jag hade spenderat hela semestern bortrest. Så jag vill ju inte resa som de gör men jag vill ju resa mer. Mitt minimala resande är inte självvalt. Jag vill verkligen resa mer och oftare!
Ja, jag har också bekanta med den inställningen eller nästan i alla fall - att de måste resa om de är lediga. Men det känns inte som om de förväntar sig att jag ska ha samma inställning, så på det sättet upplever jag ju inget "tryck" från dem. Själv har jag hästar och vill gärna tillbringa tiden med dem när jag är ledig, vilket brukar mötas av förståelse även av inbitna resenärer :D

Ja, det tror jag att man (samhället) får ta höjd för. Att när "det vanliga" är tillbaka så ökar kraven på folk att göra saker, vara sociala. Det är då inte lika accepterat att bara vara hemma och ta det lugnt. Då ska alla ut och resa och sociala medier kommer fyllas med folk som skirver att äntligen är de i Grekland, Thailand, firar födelsedag med stor fest och många inbjudna. Och för de som inte orkar/mår så bra så finns det en risk att det blir jobbigare då än vad det är nu när allt är på paus och det är ok att ta det lugnt, sänka kraven och göra ingenting.
Inte så säker på att just det spelar in när det gäller självmord dock. Är lite mer komplext än så tänker jag.

För mig har just isoleringen under pandemin gjort att jag mått sämre. Vad andra gör spelar ingen roll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 941
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar