Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det behövs säkert omorganisering i flera led,
och utredningar och beslut om vad som funkat bra och som INTE behöver någon överstyrning, likväl vad som behöver göras på annat sätt gentemot idags regler och organisationer.
Det kommer inte vara klart på ett halvår. Men efter tio år kanske vi hamnat rätt. Och i bästa fall har det då inte hunnit inträffa nån annan "särskild samhällshändelse", som vi hade behövt att vara färdiga innan.
Och inte heller kommit någon ny våg av ideologi för hur offentlig verksamhet ska styras som okritiskt läggs över erfarenheterna om vad som fungerar och inte...

Jag såg på "min" regions hemsida, att man inrättat en slags "väntelista", där vem-som-helst som på kort varsel (60 min) kan ta sig till en vaccinationscentral, kan anmäla intresse för att bli vaccinerad, när det uppstår "vakanser" p.g.a. om/avbokningar eller på annat sätt "överblivna" doser av vaccin.

Ett mycket bra initiativ tycker jag!
Ja sålänge man är över 50 år! Om det är östergötland vi pratar om 😊
Min mamma fick sin första spruta idag genom den listan. Skönt att båda föräldrarna fått dos 1 nu👍

Ja sålänge man är över 50 år! Om det är östergötland vi pratar om 😊
Min mamma fick sin första spruta idag genom den listan. Skönt att båda föräldrarna fått dos 1 nu👍
Jag hoppas att åldersgränsen för sådan anmälan, ska sänkas, allteftersom fler och fler av de "ordinarie" i pågående faser/prioriteringsordning blivit vaccinerade.

Jag hoppas att åldersgränsen för sådan anmälan, ska sänkas, allteftersom fler och fler av de "ordinarie" i pågående faser/prioriteringsordning blivit vaccinerade.
Ja det skulle jag tro! De håller det säkert någorlunda nära den aktuella åldersgruppen, som nu 10 år 😊

Det stämmer inte. Många regioner överväger att vaccinera utifrån ålder, definitivt inte bestämt att det blir så i alla regioner.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gor-din-region-i-fas-4
Jaha. Det var i alla fall så de rapporterade på TV4-nyheterna igår. Men man har ju lärt sig att allting svänger på en femöring kring corona. I nuläget ser det - tack och lov - ut som om region Kronoberg kommer att följa åldersturordning, även utefter din lista. Och det är väl ändå fullt logiskt? Det borde rimligtvis vara större risk för allvarlig sjukdom för mig, som fyller 52 år i år, än för någon som är, säg, 22 år.....

"Kronoberg: Inbjudan kommer att gå ut till de som ska vaccineras. Turordning i tioårsintervaller med de äldsta först. Vaccinationsstart preliminärt i maj."

Jaha. Det var i alla fall så de rapporterade på TV4-nyheterna igår. Men man har ju lärt sig att allting svänger på en femöring kring corona. I nuläget ser det - tack och lov - ut som om region Kronoberg kommer att följa åldersturordning, även utefter din lista. Och det är väl ändå fullt logiskt? Det borde rimligtvis vara större risk för allvarlig sjukdom för mig, som fyller 52 år i år, än för någon som är, säg, 22 år.....

"Kronoberg: Inbjudan kommer att gå ut till de som ska vaccineras. Turordning i tioårsintervaller med de äldsta först. Vaccinationsstart preliminärt i maj."
Ytterligare ett exempel på hur mycket enklare allt varit om man gjorde på samma sätt i samtliga regioner.

Enklare för vem? Regionerna har olika förutsättningar.
Såklart är det så, och enklare var ett dåligt ordval. Jag har inte tänt särskilt mycket på det innan, men sedan jag blev kroniskt sjuk och satt mig in i hur den specifika vården ser ut i olika regioner så har jag känt en enorm hopplöshet över sakernas tillstånd. Och det färgar såklart den här upprördheten lite extra, för det är fan i mig inte roligt att vara i en utsatt grupp och veta att man får sämre vård där man bor.

För patienterna.
Vård ska inte vara olika för patienterna beroende på var de bor, den ska vara samma i hela landet, det BORDE den vara i alla fall och det borde man sträva efter i all form av vård.
Det är dock inte så och jag förstår att man blir upprörd om man är en av dem som det blir orättvist för.
Då handlar det om rättvisa och vad som är rättvisa i detta kan man vända ut och in på ett antal gånger utan att nå konsensus. Jämlik vård ska självklart eftersträvas och det är i vissa avseende bedrövligt långt från jämlik vård idag, men att göra exakt lika när förutsättningarna är olika är inte nödvändigtvis det mest rättvisa.

Såklart är det så, och enklare var ett dåligt ordval. Jag har inte tänt särskilt mycket på det innan, men sedan jag blev kroniskt sjuk och satt mig in i hur den specifika vården ser ut i olika regioner så har jag känt en enorm hopplöshet över sakernas tillstånd. Och det färgar såklart den här upprördheten lite extra, för det är fan i mig inte roligt att vara i en utsatt grupp och veta att man får sämre vård där man bor.

Det har jag full förståelse för. :heart

Det har jag full förståelse för. :heart
Men sedan blir det såklart tokigt när man mest bara har ett patientperspektiv, det är ju mer komplext om man ser till befolkningen i sagda regioner, hur de bor, vilken ålder majoriteten är i etc. Antal vaccindoser delas väl ut till regionerna baserat på detta, det förstår jag. Och att saker kan ta längre tid därför, eller gå snabbare för den sakens skull men det känns lite värre när man gör ändringar i stil med de som VGR gjort.

Blir så konfunderad ibland över hur folk agerar. Om man har feber, är tokförkyld och dålig men testat negativt för covid, kan man strunta i att isolera sig då (så länge ens "lilla bubbla" är ok med att träffa en sjuk person), eller gäller karantän oavsett tills man är feberfri och mår bra igen?

Blir så konfunderad ibland över hur folk agerar. Om man har feber, är tokförkyld och dålig men testat negativt för covid, kan man strunta i att isolera sig då (så länge ens "lilla bubbla" är ok med att träffa en sjuk person), eller gäller karantän oavsett tills man är feberfri och mår bra igen?
Man är feberfri och mår bra igen innan man träffar nån.
I min värld.
Varje man smittar med sin förkylning måste ju covidtesta sej och det blir ju en onödig belastning i sej liksom.

Våra förskolor har fö nu 7 dagar karantän(eftersom man inte provtar under 6 år) det är strikt,sen ska de oavsett vara symtomfria 48h innan de får komma tillbaka.
Är man frisk sen dag 5 är det ju ok att komma dag 8... hm.. blir det väl, men annars gäller 48 timmar.
Men som sagt då är det ju otestade små personer. Vi föräldrar som blivit smittade av barnen testar oss ju, negativt i våra fall, men det kvittar ju, man vet aldrig.

Vad gäller förskola så är det där vi bor så att efter sju dagar hemma så får barnen komma tillbaka om dom är feberfria men har kvar milda symptom, så det verkar vara olika
Är det innan inom sju dagar måste 48 h vara helt symptomfria.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar