Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då är mitt andra förslag att prioritera alla yrkesgrupper som inte kan arbeta hemifrån före de som kan.
Som sagt, hur avgör du det? Och är det inte orättvist mot de som tillhör yrkesgrupperna i fråga men av andra skäl inte kan jobba hemifrån såsom brist på arbetsplats/arbetsro i hemmet. Och smittan är drivande i hemmet och på arbetsplatsen. Ska man inte då prioritera de som har stora familjer och bor trångt? Och överviktiga? När det bara de med mycket stor övervikt som prioriteras men övervikt är en stor faktor även när det gäller BMI på 30-35. Är det inte dessa lika viktigt? Alltså tanken är god men det hur man än gör kommer någon att tycka det är fel.

Tanken är god, bäst vore det om vi kunde göra en prioriteringslista där alla medborgare bedöms individuellt och får ett könummer utifrån deras individuella risk. Det är dock helt omöjligt att få det att fungera. Jag tror att bristen på de prioriteringar du önskar är att man ville göra det så enkelt som möjligt och så rättvist som möjligt på sitt vis. De med störst risk att bli alvarligt sjuka går före. Förhoppningsvis fortsätter man med åldersprioritering ner i åldrarna. Jag hoppas också att de som redan varit sjuka senaste halvåret själv prioriterar ner sig och väntar till det flesta fått en första dos så så många som möjligt blir skyddade så snabbt som möjligt.

När det gäller samhällsviktiga tjänster så spelar de mindre roll i en pandemi där risken att funktionen som sådan slåss ut. Det hade varit annorlunda om det varit en stor andel som dog eller blev allvarligt sjuka.

Varför skulle administration bli väldigt besvärlig? Jag tänker vaccinering ute på arbetsplatserna, som dessutom borde innebära minskad smittrisk. Eventuellt av privata aktörer.
Hur avgör man vilka arbetsplatser som ska besökas på det här viset? Har du koll på vilka resurser som det krävs för att åka ut och vaccinera 50 lärare på ett ställe, 5 dagispersonal på ett annat och 30 butiksanställda på ett tredje istället för att man tar sig till närmsta vaccinationsställe och får sin spruta. Och vaccinerna är extremt känsliga för transport. Administrationen blir enorm och det blir få vaccinerade per vaccinatör (man ska vara läkare eller sjuksköterska eller eventuellt fått arbetet delegerat av en sådan som står som ansvarig) och stor risk att vaccin går till spillo både genom doser som blir över och felaktig hantering.

Många kommer att vaccineras på vaccinationscentraler som kan ta 100-tals till 1000-tals om dagen, det är resurseffektivt, hanteringen av vaccinet mer hållbart och administrationen minimal då man bokar tid på internet.

Hur avgör man vilka arbetsplatser som ska besökas på det här viset? Har du koll på vilka resurser som det krävs för att åka ut och vaccinera 50 lärare på ett ställe, 5 dagispersonal på ett annat och 30 butiksanställda på ett tredje istället för att man tar sig till närmsta vaccinationsställe och får sin spruta. Och vaccinerna är extremt känsliga för transport. Administrationen blir enorm och det blir få vaccinerade per vaccinatör (man ska vara läkare eller sjuksköterska eller eventuellt fått arbetet delegerat av en sådan som står som ansvarig) och stor risk att vaccin går till spillo både genom doser som blir över och felaktig hantering.

Många kommer att vaccineras på vaccinationscentraler som kan ta 100-tals till 1000-tals om dagen, det är resurseffektivt, hanteringen av vaccinet mer hållbart och administrationen minimal då man bokar tid på internet.
Det beror ju på vilka resurser du tänker på som påverkas? Om någon kommer ut och vaccinerar på min arbetsplats behöver jag inte försvinna från mitt jobb mer än några minuter (ja, kanske plus de 15 min man ska sitta och vänta då). Om jag i stället ska ta mig till mitt vaccinationsställe blir jag sannolikt borta i närmare en timme. På vår skola arbetar ett stort antal lärare, förskollärare, städpersonal, kökspersonal, adminpersonal, vaktmästare, etc. Det är nog sisådär 150 personer. Vi har en skolsköterska. Hon vaccinerar eleverna. Varför inte delegera till henne? Det borde alla skolor kunna göra.

Det beror ju på vilka resurser du tänker på som påverkas? Om någon kommer ut och vaccinerar på min arbetsplats behöver jag inte försvinna från mitt jobb mer än några minuter (ja, kanske plus de 15 min man ska sitta och vänta då). Om jag i stället ska ta mig till mitt vaccinationsställe blir jag sannolikt borta i närmare en timme. På vår skola arbetar ett stort antal lärare, förskollärare, städpersonal, kökspersonal, adminpersonal, vaktmästare, etc. Det är nog sisådär 150 personer. Vi har en skolsköterska. Hon vaccinerar eleverna. Varför inte delegera till henne? Det borde alla skolor kunna göra.
@Lobelia var inte bekymrad över den vaccinerades tid.
Hon var bekymrad om hur effektivt personalen kring vaccineringen skulle användas, och hur logistiken därikring skulle fungera.

Fast så svårt är det inte att hitta folks om ville vaccinera sig, gå ut på gatan och ropa och du har en kö....de prioriterades i den meningen att de kontaktade dem och inte någon annan grupp de kunde ju kontaktat tandläkarmottagningen, dagiset eller tidningsredaktionen.

Med bara en liten aning framförhållning går det mycket lätt att få en lista med folk att ringa dygnet runt som vill ha vaccin.
Absolut, framförhållning är väldigt ofta bra.
Men samtidigt gäller fortfarande "det vore bättre att vaccinera vem-som-helst, inkluderande chefens sambo, kommunalordföranden och den lokala gatuhunden, framför att kasta vaccin som inte blir använt."

@Lobelia var inte bekymrad över den vaccinerades tid.
Hon var bekymrad om hur effektivt personalen kring vaccineringen, och logistiken därikring, skulle fungera.
Jo, fast jag funderade på samhället i stort, inte bara på min tid. Det påverkar rejält på min arbetsplats om folk måste försvinna en timme. Att jag ev förlorar en timmes lön är jag inte speciellt bekymrad över däremot, så det är inte det jag tänker på.

Jag tycker nog att man prioritera att de som ska utföra vaccineringarna ska få sin arbetstid så ostörd som möjligt och inte var och en som ska vaccineras.

Jag är fortsatt upprörd. Visst, de med tät sjukhuskontakt av riskgrupper kan få komma att vaccineras tidigare än allmänheten i fas fyra - men var går gränsen där? Jag själv har inte fått den vården jag normalt får regelbundet pga. pandemin, så det är ingen tät kontakt därför.

Sedan är jag helt med på att gå efter ålder med äldsta först i de olika faserna. Men vi som är riskgrupper i fas 3, som flyttats till fas 4 kommer få prioriteras efter åldern på alla i fas 4, skitsamma vilken riskgrupp du tillhör. Så jag får väl vaccin i slutet av sommaren. HATAR VGR.
Eldar på. Jag har alltså MS, vilket i sig räknas som riskgrupp om man inte har svår funktionsförlust (oftast andningsorganen). Men beroende på vilken behandling man står på, så kan man räknas till en riskgrupp. Svenska MS-sällskapet, som är yrkesverksamma som sammanställer, utvärderar och kommunicerar MS-relaterad information till "allmänheten, patienter, anhöriga, vårdaktiva och till myndigheter och beslutsfattare." De är alltså legit, och vårdverksamma hänvisar patienter dit och kollar själva vad som gäller på sidan. De har sedan pandemins start uppdaterat information, det senaste gjordes i januari. Där står det bla. :

"Anti-CD20 behandling med rituximab (Mabthera, Ritemvia, Rixathon, Truxima) och ocrelizumab (Ocrevus) har i flera nationella och internationella studier visat 2–3 gånger förhöjd risk för svår COVID-19 men trots detta var mortaliteten i dessa rapporter inte ökad."

Rituximab är en av de vanligaste MS-bromsmedicinerna i Sverige, och jag är en av dem som står på medicinen. Och de skriver vidare att "De nu tillgängliga rapporterna visar dock att patienter under anti-CD20 behandling också har ökad risk och bör därför prioriteras för vaccination." Sedan står det att man bör anpassa sina infusioner efter tänkt vaccin, något som vårdgivare uppmuntrat en att göra också. För grejen är att man också får minskat vaccinsvar om man står på behandlingen. "Vid anti-CD20 behandling med rituximab (Mabthera, Ritemvia, Rixathon, Truxima) och ocrelizumab (Ocrevus) rekommenderas vaccination minst 3 månader efter sista infusionen men helst 6 månader eller mer efter den senaste behandlingen. Efter genomförd vaccination 6 (ofta 2 injektioner som ges med 3–4 veckors intervall) kan ny anti-CD20 infusion ges tidigast 4–6 veckor efter att andra vaccinationen givits."

Det finns kanske en möjlighet att jag kommer bli uppringd av sjukhuset och prioriteras, men jag tror nästan inte det. Det har varit extremt dålig kontakt med vården senaste året, av förklarliga skäl, så är det för alla. Problemet för min del är väl att kontakten med någon fast neurolog, som många har, är undermålig i jämförelse med de flesta andras. Så risken finns att jag, som har 2-3 gånger högre risk för ett allvarligt sjukdomsförlopp (alltså inte att bli sjuk, utan att behöva vårdas på sjukhus) ska vaccineras samtidigt som jämnåriga, för att jag bor i en viss region - det SUGER. Det hade varit bättre att ta fas 3 med riskgrupper och kört efter ålder. Inte låtit riskgrupper kastas under bussen och få vaccin samtidigt som jämnåriga utan högre riskfaktorer. Fuck you, VGR.

MVH// Inte alls bitter

I min region har vaccinationscentralerna helgöppet tex. Tänker att det finns möjlighet till viss flexibilitet utifrån ens schema.

Jo, fast jag funderade på samhället i stort, inte bara på min tid. Det påverkar rejält på min arbetsplats om folk måste försvinna en timme. Att jag ev förlorar en timmes lön är jag inte speciellt bekymrad över däremot, så det är inte det jag tänker på.
Då förtydligar jag ytterligare;
Nu när det börjar komma mängder av vaccin kommer flaskhalsen flytta sig från själva vaccindoserna till de som vaccinerar. Samhället i sig vinner då mer på att vaccinatörerna vaccinerar så många som möjligt, per vaccinatör.

Om du (och alla andra) är borta en timme, tre timmar, en dag, från ert arbete för att vaccinera er är ändå bättre för samhället än att en tiondel är borta tio arbetsdagar för att ni får Covid, varav en hundradel hamnar i sjukhusvård.

Eldar på. Jag har alltså MS, vilket i sig räknas som riskgrupp om man inte har svår funktionsförlust (oftast andningsorganen). Men beroende på vilken behandling man står på, så kan man räknas till en riskgrupp. Svenska MS-sällskapet, som är yrkesverksamma som sammanställer, utvärderar och kommunicerar MS-relaterad information till "allmänheten, patienter, anhöriga, vårdaktiva och till myndigheter och beslutsfattare." De är alltså legit, och vårdverksamma hänvisar patienter dit och kollar själva vad som gäller på sidan. De har sedan pandemins start uppdaterat information, det senaste gjordes i januari. Där står det bla. :

"Anti-CD20 behandling med rituximab (Mabthera, Ritemvia, Rixathon, Truxima) och ocrelizumab (Ocrevus) har i flera nationella och internationella studier visat 2–3 gånger förhöjd risk för svår COVID-19 men trots detta var mortaliteten i dessa rapporter inte ökad."

Rituximab är en av de vanligaste MS-bromsmedicinerna i Sverige, och jag är en av dem som står på medicinen. Och de skriver vidare att "De nu tillgängliga rapporterna visar dock att patienter under anti-CD20 behandling också har ökad risk och bör därför prioriteras för vaccination." Sedan står det att man bör anpassa sina infusioner efter tänkt vaccin, något som vårdgivare uppmuntrat en att göra också. För grejen är att man också får minskat vaccinsvar om man står på behandlingen. "Vid anti-CD20 behandling med rituximab (Mabthera, Ritemvia, Rixathon, Truxima) och ocrelizumab (Ocrevus) rekommenderas vaccination minst 3 månader efter sista infusionen men helst 6 månader eller mer efter den senaste behandlingen. Efter genomförd vaccination 6 (ofta 2 injektioner som ges med 3–4 veckors intervall) kan ny anti-CD20 infusion ges tidigast 4–6 veckor efter att andra vaccinationen givits."

Det finns kanske en möjlighet att jag kommer bli uppringd av sjukhuset och prioriteras, men jag tror nästan inte det. Det har varit extremt dålig kontakt med vården senaste året, av förklarliga skäl, så är det för alla. Problemet för min del är väl att kontakten med någon fast neurolog, som många har, är undermålig i jämförelse med de flesta andras. Så risken finns att jag, som har 2-3 gånger högre risk för ett allvarligt sjukdomsförlopp (alltså inte att bli sjuk, utan att behöva vårdas på sjukhus) ska vaccineras samtidigt som jämnåriga, för att jag bor i en viss region - det SUGER. Det hade varit bättre att ta fas 3 med riskgrupper och kört efter ålder. Inte låtit riskgrupper kastas under bussen och få vaccin samtidigt som jämnåriga utan högre riskfaktorer. Fuck you, VGR.

MVH// Inte alls bitter
Kan du inte kontakta mottagningen och säga att du är orolig att du ska falla mellan stolarna eftersom vårdkontakten varit glesare än normalt under pandemin?

• Du kan vaccinera dig på din fritid, de flesta kommuner planerar vad jag vet för att vaccinera kvällar och helger vad jag vet. Det är väl knappast motiverat att gå ifrån jobb för att göra det om du nu inte kan ta igen det en annan dag.
  • Vi ställer in operationer pga brist på resurser, ska vi ställa ännu fler för att kunna vaccinera ute på arbetsplatser? Vems operation ska vi ställa in?
  • Alla skolor har inte 150 anställda och en skolsköterska, flertalet arbetsplatser som borde vara prioriterade om lärare är det har det inte. Har du verkligen tänkt igenom det ordentligt?
  • Om alla de yrkeskategorier du räknar upp ska räknas som prioriterade så är typ 50-75% av Sveriges vuxna befolkning prioriterad, är det rimligt menar du? Hur skulle det få dig att komma längre fram i vaccinkön? Du kanske rent utav frå vaccinet senare på det viset.
  • Och sen vaccinerar vi alla under 65 med vaccin som inte bör transporteras efter det tinats, i synnerhet inte pfizers, då det är känsligt och riskerar att bli overksamt. Hur tänker du det att det ska lösas?

Kan du inte kontakta mottagningen och säga att du är orolig att du ska falla mellan stolarna eftersom vårdkontakten varit glesare än normalt under pandemin?
Såklart kommer jag försöka kommunicera, men jag vet också hur underbemannade de är och hur många som kommer att höra av sig och fråga om samma sak - och det tar på resurserna. Jag har i skriftlig kontakt med dem häromveckan, och frågade om jag skulle få min årliga uppföljning detta år (för jag har inte fått någon sedan 2019) och det trodde de inte skulle vara möjligt. Min sjukdom har, såvitt jag vet, varit ganska lugn senaste året, som tur är. Så jag har varit ok trots minimal kontakt. Men ska röntgas snart, visar MR förändringar kan det komma att bli aktuellt att få en dos rituximab snart, då hoppas jag vid gud att jag kan få vaccin innan, för annars skulle det dröja ytterligare 3-6 månader innan jag kan vaccineras (men extra förhöjd risk).

MVH// Inte alls bitter
Jag är i samma situation som du men kommer att boka tid när bokningen för riskgrupper öppnas den 3:e maj i min region. Utifrån informationen på 1177 anser jag att jag tillhör riskgrupp så som de har formulerat det.

Bifogade filer

• Screenshot_20210424-122821_Chrome.webp
    Screenshot_20210424-122821_Chrome.webp
    89,3 KB · Visningar: 19
Jag är i samma situation som du men kommer att boka tid när bokningen för riskgrupper öppnas den 3:e maj i min region. Utifrån informationen på 1177 anser jag att jag tillhör riskgrupp så som de har formulerat det.
Jo, alltså det är ju rätt och riktigt utefter FHMs riktlinjer. Men VGR skiter i detta, och låter riskgrupper i ålder 60-64 vaccineras tidigare men sedan vaccinerar riskgrupper i åldersgruppen 18-59 enligt ålder med alla andra. Om man inte blir kallad från sjukhuset.

Jag kan inte jobba hemifrån och inte 80% av vår personal heller. Jag är i några riskgrupper men inte så pass att jag ska prioriteras och eventuellt har jag haft corona, testen kom inte.

Jag har verkligen inget att klaga på när det kommer till prioriteringen FHM har gjort. Jag kan bli irriterad på att några tränger sig före OM det tar vaccin från någon som SKA ha det. Annars är det väl alltid bättre att någon får, snarare än att kasta.

Men, ärligt talat......alla som vill kommer att få vaccinera sig. Mer än så är det faktiskt inte. Det är bara att vänta. Vad är problemet? Alla vill givetvis vaccinera sig så fort som möjligt men ibland undrar jag varför man inte kan vänta 2-5 månader till om det är nödvändigt?
Håller man sig till rekommendationer och regler så är risken mindre att få det.

Som sagt.....vem bestämmer att ett jobb är viktigare än vårat familjeföretag som har ett antal anställda som är beroende av att vi överlever och inte kan jobba hemifrån?

Jag vill förtydliga att detta gäller de som inte är sjuka eller i stor risk.

Jo, alltså det är ju rätt och riktigt utefter FHMs riktlinjer. Men VGR skiter i detta, och låter riskgrupper i ålder 60-64 vaccineras tidigare men sedan vaccinerar riskgrupper i åldersgruppen 18-59 enligt ålder med alla andra. Om man inte blir kallad från sjukhuset.
Detta har ändrats den senaste veckan här. Jag kontaktade neurologen för några veckor sen eftersom jag har planerad Mabthera behandling i juni och jag är inte vaccinerad än. Jag ville veta hur de tänkte med tanke på att jag redan fått skjuta på behandlingen i sex månader. Svaret var att de vill att jag tar vaccinet och att jag får min planerade behandling men de kan inte påverka när jag får vaccinet. Det är vårdcentralerna som hanterar det och neurologen lägger sig inte i prioriteringen :down:

• Du kan vaccinera dig på din fritid, de flesta kommuner planerar vad jag vet för att vaccinera kvällar och helger vad jag vet. Det är väl knappast motiverat att gå ifrån jobb för att göra det om du nu inte kan ta igen det en annan dag.
Vad härligt om det fungerar på det viset. Det är ingenting som jag har hört talas om här alls. Självklart kommer jag att vaccinera mig på kväll/helg om den möjligheten finns.

Edit: Var någonstans hittar du den infon? Det står ingenting om detta på Region Kronobergs 1177-sida.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 940
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar