Som sagt, hur avgör du det? Och är det inte orättvist mot de som tillhör yrkesgrupperna i fråga men av andra skäl inte kan jobba hemifrån såsom brist på arbetsplats/arbetsro i hemmet. Och smittan är drivande i hemmet och på arbetsplatsen. Ska man inte då prioritera de som har stora familjer och bor trångt? Och överviktiga? När det bara de med mycket stor övervikt som prioriteras men övervikt är en stor faktor även när det gäller BMI på 30-35. Är det inte dessa lika viktigt? Alltså tanken är god men det hur man än gör kommer någon att tycka det är fel.Då är mitt andra förslag att prioritera alla yrkesgrupper som inte kan arbeta hemifrån före de som kan.
Tanken är god, bäst vore det om vi kunde göra en prioriteringslista där alla medborgare bedöms individuellt och får ett könummer utifrån deras individuella risk. Det är dock helt omöjligt att få det att fungera. Jag tror att bristen på de prioriteringar du önskar är att man ville göra det så enkelt som möjligt och så rättvist som möjligt på sitt vis. De med störst risk att bli alvarligt sjuka går före. Förhoppningsvis fortsätter man med åldersprioritering ner i åldrarna. Jag hoppas också att de som redan varit sjuka senaste halvåret själv prioriterar ner sig och väntar till det flesta fått en första dos så så många som möjligt blir skyddade så snabbt som möjligt.
När det gäller samhällsviktiga tjänster så spelar de mindre roll i en pandemi där risken att funktionen som sådan slåss ut. Det hade varit annorlunda om det varit en stor andel som dog eller blev allvarligt sjuka.