bettysmatte
Trådstartare
För att rädda liv. Extremt få i skolvärlden riskerar att dö av covid i förhållande till de äldre. Om vi sen skulle prioritera skolpersonal så varför inte personal i livsmedelsbutiker och på apotek som är i en liknande situation och sen all vårdpersonal, det är många som inte prioriterats än där och de inom förskolor och så har vi kollektivtrafiken.
Skulle vi prioriterat alla hade många äldre och sköra fått betala med sitt liv.
Aha. Jag kanske borde förtydliga att jag inte menar att skolpersonal skulle ha gått före gamla och vårdpersonal. Däremot tycker jag att gruppen ska prioriteras före "fritt-för-alla"-gruppen. Det är jätteviktigt att vi kan hålla förskolor och skolor öppna. Om dessa måste stänga blir det väldigt svårt för andra att sköta sina arbeten.I sverige prioriteras ju bara sjukvårdspersonal och dylikt som antingen jobbar på de mest belastade sjukvårdsavdelningarna och sjukvårdspersonal och dyl som jobbar nära de som riskerar att dö vid smitta. Jättemånga inom vården tex prioriteras inte utan den stora massan av sjukvårdspersonalen kommer vaccineras först när det är deras tur utifrån ålder.
Det är jättemånga yrkesgrupper som är viktiga i samhället och som måste vara på plats på jobbet, om vi skulle prioritera alla dem så skulle vi inte ha vaccin till de som riskerar att dö av covid.