Cortison till eksemhäst?

Sv: Cortison till eksemhäst?

Inte kräm eller salva som bara är kletigt, utan försöka få recept på stark kortisonlösning grupp 3 eller 4 (betnovat eller elocon till exempel) och använda två gånger dagligen.

.

Måste protestera: De cutana lösningarna innehåller förhållandevis mkt alkohol. Det har en uttorkande, retande effekt på skör, eksemdrabbad hud. Ett väldigt torrt eksem bör ha en fet salvbas, ett fuktigare eksem en krämbas oberoende av vilken aktiv substans man häller i.

HH

Du har ju en point där ,men sen då... om hon drabbas av fång som KAN vara en biverkning av cortisonet. Då kan hon ju inte heller gå fritt med sin flock på bete:confused:
Men jag förstår hur du tänker.Funderar ju själv på att ge cortison eller inte.
En sak är iaf säker det är inte lätt att ha eksemhäst

Nej det är fasiken ingen lätt match med exem pålle.. vi har en shettis, har haft boett täcke, horsol, silversalva.. you name it! Hon får "regnat" hö & mustang musli, då är hon okej. Grönt gräs / bete klarar hon absolut inte, då bryter det ut ordentliga exem. :( och dessa jäddra mygg, alla hästarna är som tokiga! Går inte ha dem ute nattetid öht.

Nej det är fasiken ingen lätt match med exem pålle.. vi har en shettis, har haft boett täcke, horsol, silversalva.. you name it! Hon får "regnat" hö & mustang musli, då är hon okej. Grönt gräs / bete klarar hon absolut inte, då bryter det ut ordentliga exem. :( och dessa jäddra mygg, alla hästarna är som tokiga! Går inte ha dem ute nattetid öht.

Jag har förstått det som att det är knotten som de är allergiska mot och att dessa lever i gräset. Inte att de är allergiska mot gräset i sig.

Det är svidknotten (cluicoides) som är boven, och när de biter.

De trivs vattennära, så var du fått det att de är i gräset vet jag inte? Men dr gillar när det finns vatten i närheten, så strandängar, hagar nära vatten, närheten av myrar och träsk osv tycker de om. Sen vill de ha varmt och vindstilla med (de är himla kassa på att flyga i vind).

Så, du kan ha en grushage och ha massor av svidknott lika gärna. De lever inte i gräs så.

Kan man förhindra att de biter hästen så kan man förhindra eksemet. Det är dock rätt svårt skydda hela hästen mot bitning. Och det spelar ingen roll var knotten biter, reaktionen kommer i hela kroppen ändå

Jodå, knotten sätter sig gärna där. Men även om man skyddar just man och svansrot, men knotten biter på andra ställen, så den allergiska reaktionen kommer ändå. Den hänger ju samman med immunförsvaret.

Annars skulle ju täcke enbart hjälpa, då det skyddar mankam och svansrot. Men så länge knottjävlarna kommer åt att bita någonstans, så får du den allergiska reaktionen.

Att kortison hjälper är för att kortison dämpar/sätter ner immunförsvaret, och således blir den allergiska reaktionen mildare eller uteblir. Eksemet är ju en allergi och som alla allergier beror det på att immunförsvaret överreagerar på aktuellt ämne.

Men att svidknott kallas just svidknott är det ju en anledning till. Det gör ont när de jävlarna biter, och de 'kryper' gärna ner där det är lite 'mysigt'. Folk blir ju mer bitna i hårbottnen med. Därför häftigast klåda i man/svansrot, det bits mest där så det blir 'extraklåda' där. Kan ju ses på icke eksemhästar med sommartid, de kliar gärna just svansrot och mankam.

Svarar flera

Jodå de Culicoides som biter häst bor ofta i gräs. Andra sorter kan bo i träd eller träck. Det är därför den ”läran” som sätter eksemhästar i grushage och ger dem halm och dyra sockerpiller kan skörda anhängare. Frånvaro av gräs minskar knottmängden på köpet.

Precis som människor kan få allergiska böjveckseksem när de ätit nåt de inte tål sätter sig hästens eksem ofta först i man o svans. Men i svåra fall överallt. HH

Åh fan, då har jag lärt mig något nytt! Jag har bara lärt mig det att de gillar varmt, vindstilla och 'fuktigt'.

Och här är iofs lika mkt jävlar där det är gräs som inte gräs, men det är ju inga superavstånd mellan gräs/icke-gräs iofs.

Svarar flera

Precis som människor kan få allergiska böjveckseksem när de ätit nåt de inte tål sätter sig hästens eksem ofta först i man o svans. Men i svåra fall överallt. HH

Tack för svaret.
Jag förstår nu varför man ska smörja just man och svans, har aldrig förstått det, konstigt bara att man och svans är mest känsliga.

Ni som ger era eksemhästar linfröolja mot eksemet: Hur mycket ger ni? Min häst väger dryg 500kg hur mycket skulle han behöva?

Man och svans är ju vid 'närmare titt' eller hur man ska säga mer oskyddade, det är ju glesare strån där? Jag är mest fascinerad att inte skapet blir en enda eksemsårhärd jag, iom att det ju är helt 'oskyddat' i princip, och ju generellt blir mycket hårt bitet. Men tycks vara 'okliigt' även när HELA resten av hästen är så kliig att han inte vet var han ska ta vägen.

Jag ger min ponny ca 1/2 dl per dag. Han väger kanske ca 300 kg.

Det är ju tur att det inte är så.

Det med mer oskyddade får jag inte riktigt ihop med böjvecken som jag förstod är ngn sorts parallell. Men jag kanske tänker fel.

Min har nog klåda även på skapet. Men där blir ju inga sår på samma sätt som andra ställen. Men nog kliar det alltid... Han brukar "sitta" och klia sig för att komma åt där. Ser ganska komiskt ut.
Vi har förresten haft en helt underbar helg. Knottjävlarna har nämligen blåst bort:banana:

Nu har jag ingen större erfarenhet av eksemhästar, haft min i tre månader bara.
Men cortison känns som den sista lösningen om hästen lider fruktansvärt. Hade en hund som hade eksem och hon fick cortisonsprutor. Hon fick cancer, sen är det ju inte helt säkert pga cortisonet men man vet ju aldrig.

Jag har iaf den tron att eksemet och överkänsligheten beror på det inre. Alltså räcker det ju inte att behandla hästen utvändigt, utan även invändigt.
Så jag har läst och forskat en hel del.
Har förstått att Betfor inte skall ges till en häst med eksem.

Jag ger min häst en sort örter som skall hålla insekter borta, och en annan som ska va "vårdande" för huden.
Sen ger jag MSM pulver. Och något som jag verkligen tror är bra är Aloe vera juice.

Måste påpeka att man ser till att köpa MSM och Aloe vera som har ett stort procent antal av just det som den skall innehålla.

Sen finns det en olja som heter Neem, den blandar jag ut med en större del Jojobaolja och smetar på dom utsatta ställerna. Neemolja luktar vidrigt!!!
Jag lovar att insekterna drar! Och tydligen skall neemoljan va fortplantningshämmande för insekter.
Väldigt mjukgörande och vårdande. Kan säkert va bra för mugg också (har jag inte tänkt på förut faktiskt).
Kan även spädas ut me vatten och användas som flugspray.
När jag rider ut så ser jag till att spraya någon slags flugmedel överallt på hästen (rejält) så han inte blir utsatt då. Sen eksemtäcke på resten av tiden.

Så i hela drag så är det viktigast att sköta om hästens tarmflora, därifrån problemet kommer. (Fundera på VAD för kraftfoder ni ger... Det finns mkt skit enligt min åsikt).
Och ger man dom tex msm, linfröolja m.m så ge det ÅRET RUNT och inte bara i perioder. Det tar veckor innan sånt börjar verka ordentligt. Sen för att det ska ha sin effekt är det viktigt att fortsätta.

Jag håller tummarna för att MSM ska fungera på min iaf!
Dock inte billigt att ha en eksemhäst, men jag tycker att det helt klart är värt allt om det finns något som mildrar eller läker på ett skonsamt sätt.

Mvh Ann

Senast ändrad av en moderator:

Jag är också övertygad om att det är viktigt att hästen har en bra tarmflora.

När det gäller att inte ge betfor till eksemhästar så undrar jag varför du menar att man inte ska göra det?

(Jag har gett en hel del betfor till min och han har inte blivit sämre av det utan det senaste året betydligt bättre. Nu är ju bara en häst inte ett argument)
Det enda som jag tycker har varit lite dyrare än till en "vanlig" häst är linfröoljan och horsol. Men det är ju inga enorma summor precis jämfört med alla andra kostnader.

Senast ändrad:

Min har nog klåda även på skapet. Men där blir ju inga sår på samma sätt som andra ställen. Men nog kliar det alltid... Han brukar "sitta" och klia sig för att komma åt där. Ser ganska komiskt ut.
Vi har förresten haft en helt underbar helg. Knottjävlarna har nämligen blåst bort:banana:

Här fryser de ihjäl, minus igår, minus nu.. Heja.

Det är ju tur att det inte är så.

Det med mer oskyddade får jag inte riktigt ihop med böjvecken som jag förstod är ngn sorts parallell. Men jag kanske tänker fel.

Det var HH som jmf med böjveckseksem, inte jag =)

Allmänt: Ang tarmfloran så absolut att jag tror den kan spela in, men här har det märkts noll skillnad med magtarmbalans eller utan, om magen varit stabilare än stabilast eller lite störd. Har inte påverkat exsemet alls, tyvärr.

Men jag tror att som så mycket annat, så är det otroligt individuellt vad som hjälper just den specifika hästen.

KL För att svidknott skall kunna föröka sig behövs vatten, dock behöver de i motsats till "riktiga" knott inte rinnande vatten utan det räcker med en pöl.
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 209
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp