Cortison till eksemhäst?

Sv: Cortison till eksemhäst?

Jodå han står inne de flesta kvällar pga knotten.
Alltså jag har verkligen gjort ALLT för att han ska må bra, det är därför jag mår så dåligt då han mår dåligt nu:cry:
Men jag känner ändå att jag inte vill ge honom cortison nu.
Jag hoppas innerligt att det ska bli vinter och kallt snart.......

Senast ändrad av en moderator:

Tack ,jo jag ska prova horsol. Månne det kan funka nu elr ska jag satsa på det till nästa säsong?

KL

Ang kortisontabletter så när min vuxna, normalhullade valack vintertid fick opticorten fick jag STRÄNGA order om att ta bort allt kraftfoder och vara observant på fångrisken. Min veterinär (annan än i opticortenfallet) har dessutom mer än en gång tyckt när vi sprutat tuppkam i.v. och 'normalt' skulle backat upp det med kortison i.m. att 'kortison vill jag inte spruta, inte när de går på gräs'.

Dvs iaf från veterinärhåll tycks fångrisken ses som långt från obetydlig. Sen behöver det inte vara sant, men jag törs iaf inte 'säga emot'.

Min ungponny har ju eksem. han är ABSOLUT INTE en kandidat för kortison alls. Dels är han ung och då vill man ju än mindre ge kortison, men sen är han överviktig med, och har haft en fångvarning. Hursom, min hemmavet tyckte att vi kunde prova blanda till en in tempera (tror jag det hette? Nåt sånt) lösning med kortison att använda utvärtes till honom nästa sommar. Dvs vet blandar till lösning, och så provar man sig fram till styrka och proportioner etc som passar just den hästen. Vet ville jag skulle prova hydrokortisonsalva först dock. Hjälpte under 'lågsäsong', men sen nu när det blev höstkanten och insektshelvetet tog om så var effekten noll. Så nästa år blir det nog 'veterinärhemkokt' faktiskt. Men kanske ngt att prova, så slipper man kortison invärtes iaf?

I övrigt letar jag fortf efter ngt som fungerar. Har täcke etc, men det hjälper ju inte fullt ut. Men provat Horsol, Nylanders, Prob etc, men tyvärr ingen effekt =/

Samma här alltså. det känns som att jag provat allt,men inget hjälper. SUCK.
Då är iaf Prob produkterna klart bäst enligt mig. Horsol har jag inte provat, men ska väl göra det.
Har en bekant som berättade om nåt hopkok av nässlor m.m som hade hjälpt en ponny med gravt eksem. Borde kanske höra sig för om exaktare recept.
Man tycker ju att det borde finnas alternativa behandlingar.

Min klinikvet rek Ökozon. Men jag är tveksam. Det är grymt mycket pengar. OM det fungerar så givetvis värt varenda krona, men jag har ju blivit lite luttrad så att säga, och det är väldigt mkt pengar att slänga i sjön.

Kommer dock prova Horsol och/eller Prob igen nästa år, men börja TIDIGT. Det är det som gett lite effekt iaf, och kanske om det + täcke kommer på tiiidigt.

För stunden har jag 'gett upp'. Han går till och med otäckad nu. Är skorvig ovanför svansroten och - knasigt nog - mitt upp på korset? Manen är sönderkliad och avrakad, men inga skorv eller sår. Svansen ser ut som en toaborste i svansroten, men inte värsta sorten. Och han kliar eg inte mer nu än med täcket när det var som värst, så sålänge han inte kliar sönder sig så..

Men nästa år..

Jag vågar inte ens tänka på hur vår ponny skulle se ut otäckad:eek:
Men det är ju verkligen inte den lindrigaste eksemen han har. Tvärtom,han har nog det väldigt jobbigt.
Manen är ok för tillfället,svansen ser också ut som en använd gammal toaborste,skorvig och tjock men tur nog inga sår för tillfället. Men sen ansikte,mellan benen både fram och bak..ojojoj illa illa:cry:
Ska se om jag lyckas ta en bild idag före flickorna rider, det är endast då han är utan huva. Så får ni se att jag verkligen inte överdriver.
Så ni har inte mycket knott där du bor då?

Det vore intressant att läsa undersökningen. Kommer du ihåg vilken typ av kortison det var som gavs i depåform?

.

Jag är 90 % säker på att substansen som gav minimalt med beverkningar vid eksembehandling i den franska studien var triamcinolon. Men peket har försvunnit både från rymden och min dator! Till människor ger man ffa metylprednisolon i depåberedning vid allergi.

French, K., Pollitt, C. C., Pass, M. A. Pharmacokinetics and metabolic effects of
triamcinolone acetonide and their possible relationships to glucocorticoid-induced
laminitis in horses J. vet. Pharmacol. Therap. 23, 287–292

skriver så här:

”The effects on glucose metabolism persisted for
3–4 days after triamcinolone was given i.m. at 0.05 mg:kg, the upper limit of
the recommended dose range, and for 8 days when given at 0.2 mg:kg. These
observations, together with recent evidence implicating inhibition of glucose
metabolism in the pathogenesis of equine laminitis, indicated that triamcinolone-
induced laminitis may be associated with the long duration of action
of the glucocorticoid when higher than recommended doses or when repeated
doses are given.”

Så här refereras den australiska studien om triamcinolone (TA) i http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=7705

"An Australian study (in 2003) reviewed cases that had been injected with TA and followed up with regards to developing laminitis," says Frisbie. "A single horse in 205 cases (about 0.5%) developed laminitis when given a dose that was two to four times greater than that used by most practitioners in the USA. My clinical experience is that laminitis is rarely induced at a standard dose or frequency in a horse that does not have other metabolic problems or a history of laminitis”
HH

Min klinikvet rek Ökozon. .

! Fråga efter referenser till effekten. Det finns inga studier mig veterligt som visar bättre effekt än sockerpiller av Ökozon. Många tycker sig se en effekt av salvan. Nu är det ju så att i stort sett vilken mjukgörande salva som helst lindrar något vid eksem och salvor innehållande cortisonliknande ämnen lindrar mkt. Åtminstone så sent som förra året var innehållet i Ökozons salva anonymt. HH

Tack för referenserna.
Jag förstår varför dessa läkemedel används en del (ganska mkt antar jag) även om man måste vara försiktig med dem. Jag har alltid trott att det var ganska vanligt att hästar fick fång av kortison men då är det uppenbarligen inte så om de inte redan är i ngn riskzon för fång före behandlingen.

Senast ändrad:

! Fråga efter referenser till effekten. Det finns inga studier mig veterligt som visar bättre effekt än sockerpiller av Ökozon. Många tycker sig se en effekt av salvan. Nu är det ju så att i stort sett vilken mjukgörande salva som helst lindrar något vid eksem och salvor innehållande cortisonliknande ämnen lindrar mkt. Åtminstone så sent som förra året var innehållet i Ökozons salva anonymt. HH

Inga andra referenser än att 'hon har sett det hjälpa många'. Det är alltså hennes 'personliga' rekommendation eller hur mans ka säga, det är inget hon skulle skriva i en journal att 'behandling: Djurägaren uppmanas inhandla ökozon'.

Utan det är vad hon sett hjälpa flest/mest, spec i de fall 'inget annat hjälper' (dvs när hon rabblat igenom täcke, intag, horsol, mjukgörande salva vilken som helst, kortisonsalva etc).

Min hemmavet föreslog allra först faktiskt helosan, för precis som du säger så allt mjukgörande. När han hade tagit sig igenom alla förslag (som jag redan provat) så hamnade han ju på individuellt tillblandad kortisonlösning.

Jag vågar inte ens tänka på hur vår ponny skulle se ut otäckad:eek:
Men det är ju verkligen inte den lindrigaste eksemen han har. Tvärtom,han har nog det väldigt jobbigt.
Manen är ok för tillfället,svansen ser också ut som en använd gammal toaborste,skorvig och tjock men tur nog inga sår för tillfället. Men sen ansikte,mellan benen både fram och bak..ojojoj illa illa:cry:
Ska se om jag lyckas ta en bild idag före flickorna rider, det är endast då han är utan huva. Så får ni se att jag verkligen inte överdriver.
Så ni har inte mycket knott där du bor då?

Nu är det hyfsat lugnt på knottfronten, däremot är det mygg till förbannelse. Men sex frostnätter i rad gillade inte knotten. Myggen är tillbaka, men knotten är rätt få än. Herrn har dock inte gravt eksem, han har ju inte kliat sår än. Klia av sig manen lyckades han ju med 'genom' eksemtäcket med. Dock 'höll' svansen med täcke, nu är den som du säger en anv toaborste (men inte förtjockad). Uppe på korset där det är förtjockat, så där var de skorvigt med täcke, men inte förtjockat.

Ansiktet, benen, magen och luggen har hela tiden fått vara faktiskt, alltid något =)

Sen, han står ju inne i gryningen, och fram till nu gick in innan skymningen med. Han är switchad (varit hela sommaren) och insmord i mankam & svansrot (horsol) och insektsmedel på skapet och 'extra utsatta'. Men mest är det nog de där frostnätterna som gjorde att det 'höll sig på den här nivån' och inte blev värre.

Har du varit nöjd med switch? Dessvärre är det inte godkänt i Finland,så det lär väl bli svårt att få tag på.

Jag har denna säsong även använt horsol till vår lille ponny. Det är ganska så effektivt men man måste börja med det långt i förväg alltså på vintern. Jag har också gett honom linfröolja. Han har lite svårt att behålla sina täcken på. Men denna sommar har han klarat sig bra. Han har bara kliat lite, lite på svansen annars är resten helt OK.

Men din ponny mår tydligen ganska dåligt? Min erfarenhet av exemhästar som då bara grundar sig på vår lille minsting är att det tar ganska hårt på dem. Han har tidigare somrar inte mått så bra alla gånger. Han är visserligen inte ngn ungdom, är nu 23 år, men ändå. Jag tror att det är viktigt att få ner reaktionen så snabbt som möjligt annars blir det jobbigt för dem.
Han verkar inte ha några anlag för fång alls så om han hade blivit mkt sämre hade jag kanske övervägt att ge honom kortison.

Jo men det som oroar mig är att hovslagaren frågade mig om han haft fång tidigare,då hon tyckte det såg ut så:confused:
Men vi har ju bara haft honom ett år ,så jag vet ju inte från tidigare hur han varit. Han är nu nio år och enligt de förra ägarna hade han varit frisk, förutom eksemet som då börjat ifjol,just innan vi köpte honom. De hade dessvärre inte behandlat vare sig med täcke elller något annat:mad:
Ska se nu hur de närmaste dagarna blir. Idag har det blåst så mycket att det inte funnits ett enda knott. Gud så skönt:)

OK då är det naturligtvis svårare.
Vi fick inte reda på att vår häst hade exem när vi köpte honom. Han var då 8-9 år. Jag kan tänka mig att det finns olika mkt knott på olika ställen men undrar ändå om inte de förra ägarna kände till det. Jag tycker att det verkar lite väl sent att utveckla en allergi vid den åldern. Men det är kanske möjligt.

Ja det kan väl det ,för vår ponny var ju också åtta år då det bröt ut.
Jag har läst eller hört nånstans att tredje eller fjärde sommaren efter en import är då det börjar om det börjar. Det stämmer iallafall på vår ponny som kom till Finland från Estland som tre-fyra åring. Nu vet jag ju inte vad din lilla ponny är för ras och var den är född.

Har du varit nöjd med switch? Dessvärre är det inte godkänt i Finland,så det lär väl bli svårt att få tag på.

Mot fästingar - absolut

Mot insekter - inte ett dugg

Har switchat i många år. Av alla hästar jag provat har det haft insektsavskräckande effekt på exakt EN häst tyvärr. Men 99.9% hade jag lika gärna, insektsmässigt, kunnat hälla vatten på. Däremot är det skitbra mot fästingar, och därför jag häller på det ändå.

Men mot knott/insekter - spar pengarna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 209
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka