Cortison till eksemhäst?

Sv: Cortison till eksemhäst?

Dollar var överkänslig mot några insekter, och på henne funkade switch en hel del. Inte helt, men mkt bättre med switch än utan (fick börja rejält tidigt på våren).
Hon är inte eksemhäst, utan hon blev svullen överallt där hon var vit (appaloosa, brun med vit rumpa med mörka prickar i det vita. Det var enbart där hon var vit, inte på prickarna, som hon blev insektsbiten).
Hade flugtäcke på henne också långa perioder.

Jag har haft cortison i tablettform en sommar till min häst med grav eksem. Han mådde mycket bättre. Fångrisken är mycket liten. Han hade en skön sommar och fick lite ro och jag vågade t o m lämna bort honom på en veckas semester i hage under den tid knotten var vilande.

Den hästen behandlades med alla vettiga salvor som finns, installning, linfröolja, Probimin och täcke överallt där det går få på.

Den tiden var nog en av våra bästa....

Okej!Tack för tipset.
Då ska vi nog inte köpa switch då iallafall. För pengarna rullar nog iväg fortare än fort iallafall:crazy: Men man gör ju allt man kan för att djuren man har ska må bra.
Vi verkar inte ha så mycket fästingar här,inte i år iaf.Alltid något att trösta sig med.:grin:

Aah det låter ju positivt.Men varför bara en sommar?
Men jag tror iallfall att jag ska höra mig för med fler veterinärer, och sen ska jag nog efterlysa lite alternativa behandlingar. Inte iform av salvor då, men har som sagt hört om nåt nässelhopkok eller liknande.Den hästen hade blivit hjälpt så han kunde gå utan täcke då knotten var lite lugnare:bow:

Prova ha hästen inne i stallet större del av dygnet. Hagvistelse mellan ca 8-15 då knottaktiviteten är som minst. Gärna öppna och blåsiga hagar utan intilligggande vattendrag. Detta i kombination m boetttäcke för att minska chansen för knottangrepp är det allra viktigaste. Om detta inte är tillräckligt kan andra medel också provas, men lång utevistelse eller dygnet runt fungerar inte om hästen har besvär.

jag vet en som hade sin häst i en hage utan ett enda träd eller buske hela sommaren för ett antal år sedan, just pga exemet. Då inte den slapp och klia sig såg den ju rätt hyfsad ut, men knappast var det djurvänlig hästhållning. Min egen herre har exem av en mycket lindrigare form och jag är verkligen glad att han klarar sommrarna med endast täcke utan salvor då han är allergisk mot trätjära, som ju de flesta bättre exemsalvorna innehåller.

Jag tror inte du läst hela tråden;)
Jag har gjort ALLT och lite till.... Täcke dygnet runt OCH huva,begränsad utevistelse, salvor,krämer,sprayer.............

Jo jag har förstått att det finns såna som tror att man kan ha hästen ute dygnet runt bara det inte finns träd eller annat att klia sig på i hagen. Tänk så enkelt med eksemhäst:mad: Skulle snarare kalla det djurplågeri! Tänk vilken plåga att inte kunna klia sig när det kliar och svider som:devil:
Nej det är klart att har man eksemhäst måste den skötas på alla tänkbara sätt för att leva så drägligt som möjligt.

Våran eksemponny har fått Opticorten halva´sommaren och går på bete. Hon är en mästare på att klä av sig sina täcken och går därför otäckt. Hon började inte klia sig förrän i slutet av juli, då satte vi in 1 tabl varje dag i 1 v tid sen gick vi ner till ½ tabl och nu efter en månad är vi nere i ½ tabl varannan dag. Hon kliar sig inget alls sen vi startade behandlingen. Går ute dygnet runt i beteshage och ser väldigt nöjd ut.

Jag tycker att det är en ställningstagande man får göra om man har en eksemhäst. I vårt fall har vi valt att låta henne äta kortison med alla dess risker för att att hon ska få gå med flocken och slippa täcken o klådan. Håller det 1 år el 2 el 10 år så är vi glada för varje år hon slipper lida. Får hon sen biverkningar av kortisonet så får vi ta ställning till det då. Vem vet, hon kan bryta benet i morgon pga ojämnheter i hagen? Missuppfatta mig inte nu. Det är mer värt i mina ögon att låta henne få ett "riktigt" hästliv med flocken, klådfri i några få år än låta henne bli uppstallad med täcken och smörjor hon inte gillar, med klåda i flera år.

*KL*

En sak att tänka på med kortison förresten, inte specifikt riktat mot någon i tråden, utan andra som läser och tycker det verkar vara en smidig lösning (för det ÄR det om det fungerar) är att det är karenstid för tävling på det, 14 dagars karens.

Hejsan alla!

har5 noggrant gått igenom alla tips och kurer,,
men är rent ut sagt förvirrad..
jag vill undvika kortison då min häst inte är så utsatt.
han är spansk import som nog kan vara en av dem som reagerat efter tre vårar..

han var symptomfri i skåne där det blåser men här i dalarna led han och jag fick omgående kasta mig över info om allt vad insektskänslighet innebar.

jag använder lantmännens avs 14 vilket funkat mycket bra under värsta tiden även utan täcke om jag var noggrann men oj oj vad salva det gick åt..

eftersom han inte är ett jättesvårt fall tänkte jag prova linfröolja och vill gärna veta vad det var för foder som var för exemhästar och vad det innehåller inte innehåller då jag har en häst som har lite svårt att hålla hullet..

jättetacksam för svar om alternativa utfodringar som är testade framtagna....:)

e vårar..

eftersom han inte är ett jättesvårt fall tänkte jag prova linfröolja och vill gärna veta vad det var för foder som var för exemhästar och vad det innehåller inte innehåller då jag har en häst som har lite svårt att hålla hullet..

jättetacksam för svar om alternativa utfodringar som är testade framtagna....:)

Dum fråga kanske men finns det speciella foder för exemhästar? Det skulle inte förvåna mig i och för sig men det känns som om jag har missat det.

Marstall( vet inte om det är rätt stavat) exzem har vi fodrat med hela förra vintern. Plus linfröolja.Så nog finns det speciella foder till eksemhästar.

Du har ju en point där ,men sen då... om hon drabbas av fång som KAN vara en biverkning av cortisonet. Då kan hon ju inte heller gå fritt med sin flock på bete:confused:
Men jag förstår hur du tänker.Funderar ju själv på att ge cortison eller inte.
En sak är iaf säker det är inte lätt att ha eksemhäst

Jo, jag har läst hela tråden men skulle kanske förklarat tydligare hur jag menar:). Förstår din oro, vet hur det kan vara. Dú har haft din häst ett år bara. Till nästa säsong kan du börja med linfröolja 3 månader före knottsäsongen, finns flera trådar om dett sen tidigare. Använd täcket och begränsa utevistelsen redan i mars/april och fortsätt så hela säsongen. Det finns tyvärr inga mirakelkurer som hjälper, än så länge. Begränsad utevistelse är trist för hästen men klådan är ju ännu värre.

Jag håller med dig även om jag kanske vill lägga till horsol som ngt som verkar fungera.
När det gäller olika foder så har jag läst om Marstall exzem fodret på deras hemsida. Det innehåller massor av olika tillsatser som tex kiselgur, vitlök, ej namngivna örter mm. Jag har svårt att förstå att alla dessa verkligen hjälper mot eksem. Men det gör de kanske?

Linfröoljan började jag med i januari...
Täcket på sen mars.....
Jag VET att det inte finns mirakelkurer, men det är så skönt att få diskutera med andra som har samma problem, för ibland känns det ganska hopplöst.

Nja ,jag har ju inget att jämföra med då det här är vårt första år....
Och nu ser det ju inte ut ha hjälpt ett dugg:crazy:
Vet inte om jag ska ge det till honpom iår också. Får se.

Jag tror på att örter kan hjälpa och kanske förebygga det mesta, men bara om man ger det i rätt mängder och inte i färdiga musliblandningar. Visserligen gav jag också det Marstallfodret ett tag, men det var mest för att hästen gillade det, och just det året passade det perfekt med värdena på vårt hö.

Linfröoljan har jag förstått som att man ska ge alltid, året om? Det är vad jag tänker göra (om inte hästen går upp alldeles för mycket i vikt, efter två veckor med olja har han redan börjat lägga på sig en del igen..), trots att det är dyrt. Märker jag ingen skillnad alls så är det ju synd. Det finns ju en studie om hur linfröoljan påverkar eksemhästar, den ligger i ett par trådar inne i foderforumet.

Jag trodde min lus hade slutat klia sig för i år, i början av september nångång. Men icke. Han började igen för bara någon dag sen, och kliar värre än han gjort på hela sommaren! Det finns inga bitande insekter kvar här vad jag märkt av, men däremot har det börjat gå spindlar i vinterpälsen på både min och hans minishettis-sällskap. Lillan blir helt salig så fort man stryker henne över pälsen, min har fått bullig mankam och svansrot igen.. Ja, jag vet inte vad jag ska tro, men visst blir man lite misstänksam alltid!

Jag skulle använda heltäckande exemtäcke dygnet runt (börja innan exemet börjar för säsongen) och smörja med kortisonlösning.
Inte kräm eller salva som bara är kletigt, utan försöka få recept på stark kortisonlösning grupp 3 eller 4 (betnovat eller elocon till exempel) och använda två gånger dagligen.

En del provar tydligen med antihistamintabletter men jag är osäker på effekten.

Kortison i tablett/kapselform känns som en nödlösning som dessutom är väldigt dyr om du inte har försäkring som täcker. Måste vara ett ruggigt exem för att vet ska föreslå tabletter.

Fångrisken borde inte skilja mellan tabl/injektion, däremot sitter effekten av en kortisoninjektion i under ganska lång tid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 209
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp