Cortison till eksemhäst?

Sv: Cortison till eksemhäst?

Jag har hört, men väldigt obekräftat, att de föredrar stillastående vatten, just svidknotten? Stämmer det?

Jag begriper inte hur de kan trivas här dock, är kilometervis till närmsta vatten, men det tycks inte hindra dem. (I somras var det ju så torrt med att alla små bäckar etc torkade ut fullständigt, men de frodades ändå)

Forskningen på svidknott har hittils varit ganska eftersatt men har nu fått en jätteskjutts.
Får se om jag får lite nyheter när jag skall åka till Halmstad o vaccinera nästa månad.
PL

Aldrig hört om MSM, vad är det?
Neem oljan däremot har jag läst nånting om.Lär vara bra.

Jaa hoppas du får det:bow:
Du kommer väl ihåg att berätta för oss sen:D;)

Minns inte exakt vad MSM stod för, men det är i princip ett svaveltillskott som enligt distrubitörerna ska vara bra mot det mesta. Jag har testat både på hästen och mej, det enda som hände var att vi båda blev väldigt uppblåsta och gasiga, och luktade svavel.. Funkar säkert för en del, men inte för oss.

Ett tips när man läser om olika produkter: Försök hitta en oberoende källa, inte tillverkare eller återförsäljare. En forskningsrapport vore inte helt fel att hitta (men det är rätt svårt..). Det marknadsförs så mycket saker som ska "bota" eksem och andra åkommor, och ofta är man så desperat att man sväljer allt.

Angående tipsen om kutana lösningar:
Elocon rekommenderar jag inte. Jag använder det till mina egna eksem, det svider och kliar (trots att det ska motverka just klåda), innehåller mycket alkohol. Det känns på lukten i hela huset när jag behandlat eksemen, ingen trevlig upplevelse.. Visserligen börjar det ge resultat nu efter två veckor med Elocon och kortisonschampoo, men jag ser det verkligen som en sista utväg!

Nää Elocon lär det verkligen inte bli... Jag använder det också till mig själv. Effektivt, men det svider som du sa. Och sen känns det ju inte helt rätt överhuvudtaget att smörja cortison kräm på en hud som redan är tunn och öm......

Tycker väl inte elocon är så himla vettigt val att ha på häst nej, fast svider? Jag har elocon för min psoriasis och tycker inte den känns alls?

Lucky bastard :p På mej gör det mer ont och kliar mer i ca en timme efter jag har behandlat, sen går det tillbaka till hur det var innan. Men jag ska inte klaga, nu kan jag sova någorlunda bra på nätterna utan att klia sönder mej..

Förresten, går Elocon verkligen få tag i utan recept? Det är ju trots allt rätt starkt..

Skulle tro att Elocon är receptbelagd.
Det är kanske om man har nåt litet sår som det svider som :devil:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 209
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp