Cortison till eksemhäst?

P

puppe

Finns det nån här som har erfarenhet av det?
Har nämligen haft kontakt med vet då vår ponny har det verkligt jobbigt med knotten. Hon sa att vi kunde prova ge honom cortison tabletter då injektionen var en risk för att få fång. Men hon var ändå inte så säker på att tabletterna skulle hjälpa heller:confused:
Så nu undrar jag om nån av er har givit cortison till en ponny med eksem? Och med vilket resultat och eventuella biverkningar?

Sv: Cortison till eksemhäst?

Det vet jag faktiskt inte,det var veterinären som sa det. Och jag ifrågasatte det aldrig. Men kan tänka mig att det kan ha att göra med nå salter i olika cortisoner. Äh, jag vet inte.

en av våra fick kortison tabletter (i kur) för bronkiten och fick fång (lindrig roteration) vilket är en hyffsat vanlig biverkning.

exemhästen har vi smörjt exemet med kortison salva då det lindrar klådan. använder exemtäcke samt lägger flusa och renons för flygfäna. har även haft en exemhäst som blev hjälpt av antihistamin tabletter.

Vad jag hört ska man vara försiktig med cortison preparat överhuvud taget.Detta gör blodkärlen känsligare och tunnar ut huden(vid salv användning).

en av våra fick kortison tabletter (i kur) för bronkiten och fick fång (lindrig roteration) vilket är en hyffsat vanlig biverkning.

Jag har alltid trott att det är kortison överhuvudtaget man bör vara försiktig med. Det var därför jag undrade vad det är för skillnad mellan att ge det som spruta jämfört med tabletter. Jag minns när vår yngste son var liten och hade falsk krupp. Vi gav honom kortisontabletter när han fick ett anfall. Det tog bara ca två minuter sedan kunde han andas som vanligt igen. Därför har jag alltid trott att det är ett ämne som snabbt tas upp av kroppen. Är det inte det som är i alla fall en av skillnaderna annars på att ge sprutor/tabletter?

Lite utanför tråden
Jag har förstått det som att i alla fall en av anledningarna till att kortison kan bidra till ett fånganfall är att det påverkar dvs hindrar insulinets förmåga att få in sockret i cellerna. Detta kan ju då påverka insulinkänsligheten. Någon som vet om det är så?

till ts
Jag hade nog hört med ngn mer veterinär innan jag gav det till ngn av mina hästar, speciellt som det tydligen enligt din vet är osäkert om det hjälper.

Senast ändrad:

Kortison måste vara den sista utvägen om hästen lider med tanke på följdsjukdomar.
Först och främst skall hästen skötas som en eksemhäst med allt vad det innebär.
Annars utsätter man hästen för något den inte tål för att sedan medicinera.
Det handlar om att förbygga för att hålla hästen symtomfri och glad.

Som många redan sagt, man ska undvika kortison. Biverkningarna är otrevliga, och tyvärr vanliga, oavsett om man använder det på in- eller utsidan.

Jag har inte behandlat min eksemis med kortison av just den anledningen. Salicylsyrevaselin fungerar bra för oss, även om det är lite bökigt att få ner salvan till huden (han har som tur väl är kvar mycket av sin tjocka man i år, och nästan all svans :D). Jag själv går på kortisonkur (yttre) för eksem och tro mig, det är inga roliga biverkningar.. En biverkning är håravfall och klåda. Perfekt va?

Det bästa är som alltid att förebygga! Börja redan nu förbereda för nästa år, ffa med fodret. Linfröolja ska ju vara bra, ska finnas en studie (länkad i tidigare trådar, sök på linfröolja här i forumet så kommer den nog upp). Det är dyrt, men helt klart värt att testa!

Jag antar att ditt svar inte var riktat till mig. jag har definitivt inte några planer på att ge det till min exemhäst. Han har inte haft fång men ändå.

Han får linfröolja och har klarat denna sommaren mkt bättre än tidigare. Jag har också för mig att jag har läst att de ofta blir bättre om mage och tarmar mår bra. Han har fått samma behandling mot magen som fånghästen så det kan ju också vara en anledning till att han mår bättre nu.

Enligt studier i Australien och Frankrike (tyvärr hittar jag inte referensen just nu men kan leta) är risken för fång bara någon tusendel när man ger en betydligt större mängd cortison än den som ges vid depåinjektion pga sommareksem.

Har inte sett ngn jämförelse med po Opticortén i underhållsdos så jag vet inte om den orala doseringen är mer/mindre eller lika vad gäller fångrisk. HH

Enligt studier i Australien och Frankrike (tyvärr hittar jag inte referensen just nu men kan leta) är risken för fång bara någon tusendel när man ger en betydligt större mängd cortison än den som ges vid depåinjektion pga sommareksem.

Jag läser den gärna om du har tid att leta. Det är inte alla gånger jag lyckas när jag ska leta upp ngt.
Om jag förstår dig rätt så är det inte så farligt med kortison som man tror?

Du kan väl be veterinären att skriva ut antihistamintabletter och prova det i första hand. Det finns många eksemhästar som blir hjälpta av det. Har du dessutom en liten ponny så blir det inte så dyrt. Det antihistamin som ska ha bäst effekt på häst är Cetirizin (0,2-0,4 mg/kg) kostnad 100 st 10 mg tabletter ca 47 kr (för det billigaste "märket" )

Ge det i alla fall en vecka innan du utvärderar resultatet! Om det ej hjälper och hästen har stora besvär kanske den måste få kortison trots biverkningsrisk.

Jag svarar er alla i samma inlägg:)
Jag har behandlat denna ponny iförebyggande syfte sen i fjol den här tiden då vi köpte honom. Linfröolja,speciellt kraftfoder för eksem(innehåller en massa olika örter,kommer tyvärr inte ihåg namnet just nu) ,eksemtäcke sen mars-april,olika smörjor och krämer(bla prob).
Och sommaren var väl helt ok,men det är nu då knotten svärmar som han kliat sig blodig, mest då i ansiktet,men också andra ställen. Det lustiga är att han fått behålla stora delar av manen, cch lite av svansen också.
Jag har iallafall beslutat att jag INTE kommer att ge honom nån cortison.
Det där med antihistamin låter ju intressant !?!
Salicylsyrevaselin då? Var får man tag på ngt sådant?
Tack alla som svarat:bow:

Jag läser den gärna om du har tid att leta. Det är inte alla gånger jag lyckas när jag ska leta upp ngt.
Om jag förstår dig rätt så är det inte så farligt med kortison som man tror?

Jodå cortisonpreparat är mkt potenta mediciner som kan orsaka komplikationer typ diabetes, insulinresistens mm mm hos både människor och djur vid längre tids bruk. Men vid säsongsbunden allergi där man ger 1-2 depåinjektioner under sommaren finns det mkt få biverkningar i de studier som gjorts (som jag inte hittar just nu men ska leta). Kanske jag ändå inte skulle välja det om jag hade en smällfet häst som haft fång av tidigare. Men annars kunde jag nog tänka mig det. HH

Det vore intressant att läsa undersökningen. Kommer du ihåg vilken typ av kortison det var som gavs i depåform?

Egentligen borde det vara bättre att INTE ge kortisonet i depåform. Då det inte alls är "styrbart" på samma sätt som då det ges i tablettform eller som kortidsverkande injektion. Vid fall av biverkningar kan man ju i dessa fall snabbt sluta behandlingen vilket man inte kan vid depåinjektion.

Själv gav jag min gamla fånghäst (som dessutom har Cushing ) Opticorten i somras. Var inte så mycket att välja på då hon akut hade svullnat i svalget och fått svårt att andas. Jag hade bara Opticorten att tillgå annars hade jag nog valt Prednisolon som är ett "mildare" kortison. Det gick bra som tur var.

Cortison är jag heller inte förtjust i att använda. Jag testade Horsol till min ponny denna sommaren och han är jättefin och kliar sig inte alls lika mycket. Han har grav eksem.Ihop med ordentligt bad imellan åt med Prob schampo eller Hexocil samt täckning av hela honom plus huvan från Boett så är han kanon fin iår.Horsol innehåller ju b.l.a salicylsyra.

Om din häst har det så besvärligt som du skriver så skulle jag ha den inne så mycket som möjligt, speciellt på kvällen då det är som mest knott. Den måste nog även ges kortison akut för att försöka "bryta" denna klåda. Biverkningsrisken är ju inte så stor vid korttidsanvändning eller engångsdoser. Det kanske räcker med Antihistamin efter detta samt lokalbehandling och eksemtäcke förstås. Antar att du också använder något medel mot knott redan. Det är väldigt plågsamt att ha sådan klåda så det är bättre för hästen att vara inne, förhoppningsvis så är knottsäsongen slut inom en månad.

Prova horosol eller så fungerar nylanders hästsalva samt "tjär" salvan mkt bra...

Tack för svaret. Då¨har jag nog förstått det rätt med hur det påverkar insulinet.
Jag har undrat över kortison många gånger och känner att det kan vara bra att veta med tanke på min fånghäst förutom att det är intressant i sig.
Jag har aldrig hört talas om depåinjektioner, vad är det? Det låter som ngt man ger som ska vara en längre tid.

Senast ändrad:

Jag kommer nu inte ihåg exakt var jag läste det, men jag vet att det har gjorts en undersökning på antihistamin till exemhästar. Den studien visade att hästar inte tar upp antihistamin på samma sätt som människor och att det därför inte gav någon vidare effekt att ge hästar antihistaminer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 209
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp