Contender!

granger

Trådstartare
Är det någon som har koll på om det går att få sperma efter denna?
Alternativt Montender?
//granger

Sv: Contender!

Så vitt jag vet skall det gå att få semin från Contender. Jag tror det som finns är fryst. Priset jag sett har varit 1000 Euro + 250 vid levande föl, men det är nog special villkor för honom skulle jag gissa.
Minns att han är född -84

Han ägs ju av Holsteiner förbundet så det borde vara enkelt att få uppgifter ifrån dem.

Du vet att det finns en mycket nära släkting till honom i Sverige antar jag. Hingsten Cornetto är bror med Contender på mödernet men efter Caletto I istället för Calypso II som Contender. Kan vara värt att kika på om du är intresserad av stammen.

Om jag inte misstar mig, sa avlar man inte pa Montender pga tempramentet :cry:

Montender går att få sperma efter (han används i avel och fick in åtminstone en ny son i aveln i fjol) och möjligen fryst på Contender. Färsk går inte eftersom han har EVA.
Är du tidig kan du få färsk på Contendro, men han blir fort fullbokad. Han finns på fryst i Sverige annars.

maria-mp skrev:
Om jag inte misstar mig, sa avlar man inte pa Montender pga tempramentet :cry:

Som sagt, där är du nog lite tokigt ute eftersom han har flera hingstar godkända efter sig.

Du uttrycker dig lite oklart, är det hingstens temperament som påverkas eller avkommornas temperament?
Kan inte riktigt se att temperament skulle kunna ge upphov till avlesstopp, det måste vara upp till stoägarna att avgöra hur mycket humör deras ston tål.
Ett av våra ston tror jag kan ta vad som helst, hon är extremt lugn och trygg, skulle kunna bli polishäst. Finns säkert fler sådana som skulle gilla Montender.

Om det är hingsten som inte mår bra av det tror jag det går att tappa (och frysa) honom "off-season" när han inte gör så mycket ändå. Många som gör just så, speciellt inför stor mästerskap.

Det var en artikel i Ridsport för ett tag sedan där man hade undersökt hur de mest framgångsrika hingstarna på tävlingsbanan kunde kombinera avel och tävling.Där stod det att det inte gick att kombinera på Montender, så han fick bara tävla nu.

KickiH skrev:
Det var en artikel i Ridsport för ett tag sedan där man hade undersökt hur de mest framgångsrika hingstarna på tävlingsbanan kunde kombinera avel och tävling.Där stod det att det inte gick att kombinera på Montender, så han fick bara tävla nu.

Det betyder nog att han inte gör det samtidigt men det hindrar nog dem inte från att tappa honom under perioder då han ej tävlas. Det är nog ett ganska starkt tryck på semin efter honom med tanke på hans frangånger med Marco

Jag ifragasatter inte efterfragan pa honom! Som jag skrev, Om jag inte misstar mig, alltsa, jag var inte saker. Det ar min favvo nr. 1 !:love:

***Svarar alla***

Tack allesammans för svar. :bow:
Finns det dessutom någon som vet hur/var jag ska vända mig för att få tag i sperma efter dessa två respektive hingstar? Länkar tex?

MVH granger

Hej!

Sorry för sent inlägg - antagligen har du svaret redan, men här kommer lite info annars...

Vad gäller Contender så är han en av några få hingstar hos Holsteiner Verband som är så eftersökt att han endast tillåts betäcka registrerade Holsteiner-ston (Zuchtbuch 1) där ägaren är medlem i Holsteiner Verband och betäckning sker endast på station i Holstein. Dessutom finns det en regel att ston som året innan betäcktes med en unghingst som var godkänd i Holstein får företräde (vilket gör det mkt svårt att få komma till annars). De är stenhårda med dessa regler och det är därmed inte möjligt att få sperma till Sverige, ens om man uppfyller övriga krav.

Möjligen kan det vara så att det finns frusen sperma att få tag i från den tid han var uthyrd till Oldenburgförbundet, men jag tvivlar på det.

Vad gäller Montender vet jag inte mycket mer än att han i alla fall är godkänd som försökshingst i Holstein i år, så nog tappas han i alla fall...

Intressant info, så här står det i a f på Holsteiner Verband idag:

• Station: Badendorf, Dägeling, Haselau, Wellinghusen
  • Decktaxe: I EURO 1.000,- + MwSt..
  • Besamungspauschale: EURO 115,- + MwSt.
  • zuzüglich Fohlengeld EURO 250,-

Men sen står det också:
Bitte beachten: Sonderregelung
Exakt vad det gäller står dock inte men skulle ju kunna vara det du talar om. Vart hittar du dessa regler?

Jo, det är precis de reglerna de syftar på! Såg hemsidan själv - det är lite dåligt med info där, faktiskt. Utförligare information får man i Holsteinerförbundets medlemstidning, eller i aktuell hingstkatalog.

För att få köpa sperma från Contender krävs det att man har ett sto
som är intaget i holsteinerstamboken, skulle tro att det gäller för
Montender oxå!!
Sparar på det bästa åt sig själva gör dom....:smirk:

Vi kan fa sperma pa Irland av Montender genom www.eeg.ie
Contender har jag inte kollat upp, men jag ramlad over Montender av ren tillfallighet tidigare idag.

Vem administrerar seminet från Contendro i år? Hittar inte honom i årets hingstkalender.

Frank Kutscher som flyttat till Sverige har med sej två ston efter Montender en 6 åring och en 7 åring. Fina avelsston, lugna och fina i tempramentet kolla in mer om dem på http://www.frank-kutscher.se

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 459
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka