container för gödselhantering!?

Beppo

Trådstartare
ska flytta till eget stall och skulle behöva nånstans att lägga gödseln för vi har ingen gödselplatta. finns det företag som hyr ut container o sköter hämtning och lämning av container?

hur gör ni som har eget stall o inte har någon gödselplatta?

Sv: container för gödselhantering!?

Brukar finnas att hyra container med tömning kolla gula sidorna där ni bor. Är ganska dyrt. Billaste brukar vara att fixa med någon bonde som kan tömma.

okej....tack för svaret. vet du vad det kostar på ett ungefär?

Jag tror om jag inte minns helt fel att det kostade 800:- att få det tömt, i allafall här.

I ett stall jag stod så hade grannbonden ställt dit en traktorvagn, så när den var full så hämtade han gödseln och spred på sina åkrar. Fråga närmsta bonde.

Kolla också upp regler vad som gäller för hantering i övrigt av gödsel, för såvitt jag vet är det inte alls säkert att varenda bonde kan ta hand om gödslet för egen del. Våran bonde har annonserat att han endast kan ta emot gödsel från egna stall numera, för det är vad han har marker för. Annars blir det tal om någon slags återvinning, och den gjordes tydligen endast på en plats i Svergie, fast vart det var vet jag inte. Tidigare hade han några extra stall som han tömde åt, men de har fått se sig om efter en annan som gör detta.

Ring miljö och hälsa i aktuell kommun och gör en förfrågan, de borde kunna ge dig ett svar som du kan lita på.

tack så mkt Boj! då ska jag ringa och höra... ska höra med bönder i närheten likaså! Kanske får napp... :-)

Priset varierar en hel del kan kosta bortåt 4-5000 kr i hyra tömning o utsättning om man inte har någon bonde som kan ta gödsel så måste den lämnas på någon återvinningscentral o det kostar per kg...
Ibland kan man hitta någon som vill ha torvgödsel o står för container o hämtning Kolla Gula sidorna på containeruthyrning.Och ring runt till bönder ,kolla med närliggande stall hur dom gör.

tack så mkt för informationen! ska genast kolla gula sidorna!

fred - Just runt Malmö (såg att det stod under ditt anv.namn) finns möjlighet att hyra o. tömma gödselcontainer betydligt billigare än de summor du anger. Känner ett par runt M-ö som använder sig av det systemet för stallgödseln.

Själv bor jag lite högre upp i Skåne och här finns inte den möjligheten. Innan vi investerade i dyngplatta förra hösten och nu kan förvara själva, gjorde jag en deal med den vi köpte hö av. Skaffade en stor beg. traktorkärra (sk lastbilsbaskända) med plåtbotten. Byggde sen en ramp som en brygga, där vi har nivåskillnad utanför stallet. Bara att tippa rätt ner i kärran.

Vi betalade inget för att bli av med själva gödseln, men fick betala timpenning till bonden för körningen och tömningen. Att göra så är ju det allra bästa, höet kommer tillbaks till samma gård fast i omvandlad form ;).

Rampen och kärran höll i mer än 10 år, det fungerade alldeles utmärkt så länge bonden kunde ta gödseln.

Javisst det finns säkert billigare men om du inte har några kontakter utan ska tippa på tipp kostar det så mycket som jag skrev med moms o kvitto på det hela . Din lösning är jättebra vet fler som gjort så o kommit undan billigt.

fred skrev:
... utan ska tippa på tipp kostar det så mycket som jag skrev med moms o kvitto på det hela .

Från årskiftet får ingen gödsel köras på deponi. Allt måste återvinnas till jordbruk. Väldigt hårda regler som jag anser drabbar hästägare hårt. Först konstateras det att hästägare är en "oupptäckt marknad" sedan gör man sitt bästa för att döda den nya guldgåsen :mad:

Till trådskaparen: för att själv ta reda på vad som gäller (lagar och regler) kan jag rekommendera lite litteratur som finns hos Svenska Ridsportförbundet: http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=94211

Senast ändrad:

Vi har conteiner till gödsel. En täckt på 11 kubik. räcker ca 2 ½ månad till tre renliga hästar. Vi har torv. Och då är vi noga med att fulla och packa väll. kostnad för denna är 12 kr om dagen + moms, då vi har ett års avtal med företaget. Kortare avtal dyrare kostnad.

Tömnings avg beror på hur långt dom behöver att köra för tömma och komma till baka med conterinern. kostnad för oss är ca 600 kr + moms för detta. Då har vi en grannbunde som tar emot vår gödsel.

Då det någon skrev innan är det inte möjlighet att lämna på deponi efter 2005. Skulle vi har gjort detta innan skulle kostnaden ligga på ca 1500 + moms för en tömning.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 251
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 040
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama