connemaror, viktbärande??

H

hästgalna

jag har hört att connemaror är väldigt viktbärande. vad har ni för erfarenhet, är det okay som vuxen att sitta upp på dotterns mara" och rida till" lite? :D hästen ifråga är 1.39 hög och ganska kraftigt byggd, ingen "speta"

Sv: connemaror, viktbärande??

Beror väl på. HUr tung och lång är den som ska rida till den???

Jag skulle kunna tänka mig att kliva upp en kortare stund om den dummade sig. Jag är 163 cm och väger 65 kg. Fast jag skulle nog tycka att jag var i största laget iofs.

..men jag har hört att där marorna kommer ifrån alltså irland så red stora farbröder dessa hästar och använde i gruvorna...hmm.

Är den musklad och bär sig någorlunda så sitt upp och banka på den en liten stund det dör den inte av.

Jag har ridit/bankat till både russ på 125 och smäcker tunn litn NF på 134, och jag är 165, väger 59 kg hästarna har inte dött än. dock så sitter jag max 10 min på en sån liten och bara nån enstaka gång när det verkligen behövs. ser inte varför man inte ska kunna göra det ibland, hästen dör inte av nån enstaka gång en liten stund.
Fick i vintras hoppa en Cponny på 138 (lc på tävling) normalbyggd, den hade inga problem med mig.
Rider o tävlar en connemara på 146 idag förutom min egna storhäst.

En connemara är ju viktbärande. Men det beror helt på hur musklad hästen är och hur mycket du väger..

men sen är det ju skillnad på någon gång och 2-3 ggr i veckan. man bör ju inte regelbundet rida en ponny som vuxen.

På min Övervuxna connemara (152,5 cm) är maxvikten 60 kg. Men hon är ju ung och maxvikten därav.

Jag passar en ponny ibland, dock inte connemara men hon är drygt 1.42. Jag är 170 och väger runt 60 och det är inga problem men det beror ju på hur hästen är byggd!

Jag rider min dotters connemara emellanåt, men han är nästan maxad. Jag väger 60 kg och nog känner jag mig lite stor....

Men det säger man ju om shetiisar oxå... Det med farbröder och gruvor osv...

Själv rider jag ett connemarasto för utbildning. Hon är kort och kompakt, rejält byggd men endast 129,8 cm hög. Jag är 168 och väger 59 kg. Låter ofantligt stort men funkar bra. Är bara jag som ridit henne ännu och hon har hittat på bra med bus med mig, skulle inte velat ha en unge till att rida in och utbilda henne, hon är rätt tuff. Var klart mkt korta pass i början och hon har gått i så bra form som möjligt hela tiden (dvs ingen tid har getts att springa omkring, det har varit koll hela tiden, varje steg) och hon rids inte så länge. Blir det lite galopp i backar o så så leder jag henne hem, alternativ leder henne en bit mitt i passet beroende på hur trött hon blir (känns direkt när hon blir trött). Men mestadel så blir det "dressyrpass" på fält för att få så go balans och bärighet som möjligt samt att hno ska bli så ridbar som möjligt innan hon blri såld. Ut rids hon mest för "att kunna det", dvs ska gå i bra form, lyssna, kunna gå med andra hästar, gå i vatten och över broar osv osv. Sådant som man inte vill att en liten unge ska behöva ta tag i själv :crazy:

Dock så hoppar jag henne inte, är på tok för lång för det, det går inte att ge hästen en schyst chans att balansera sig med en sådan lång ryttare anser jag.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 183
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 640
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama