Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Zoya Usch vilken mardröm ni befinner er i! Uppdatera gärna om läget, låter än värre att det hela tiden är nya hästar som får feber .
@Zoya hur går det, hur mår din häst?
Tackar som frågar. Vår häst mår fortsatt bra och är symtomfri. Vi har låtit installera meetingboxar i lilla ridhuset och där står nu sju "friska" hästar (jag skriver så eftersom alla ju blivit utsatta för smitta men dessa är "gröna" och visar inga symtom). Dessa hålls helt åtskilda från övriga hästar för att om möjligt få dem att klara sig helt. Alla går själv i hage för att undvika nos-mot-nos och ev. smittöverföring.
I stora stallet finns 54 hästar varav alla utom 15 är eller har varit sjuka . En-två om dagen har blivit sjuka hittills. Så sjukdomen "betar" av hästarna en efetr en typ. En del har "bara" fått feber medans andra även utvecklat neurologiska besvär. Av dessa har majoriteten fått stå på klinik i minst 4-5 dagar.
Idag kom två hästar hem från UDS och en är fortsatt kvar där. Tre hästar har hittills dött. De som stått på klinik är merparten fortfarande så dåliga att de står på boxvila. De orkar inte ens gå ett varv i ridhuset och beskrivs som "hjärntvätta". Jag personligen är tveksam till att det blir "häst" av dessa igen och jag är livrädd för att Teddy ska få smittan, den är helt enkelt bara så hemsk att man önskar den inte ens på sin värsta fiende.
@Zoya Herregud så illa det är! Det går knappt att föreställa sig . Håller verkligen tummar och tår för att din Teddy klarar sig!
Hos oss går det framåt. Om allt går som det ska så släpps vi ur karantän helgen den 6-7 april. Teddy har fortsatt hållit sig frisk och igår gjorde vi en vet.check (vet. som kom till stallet) som visade på att han är fräsch och fin även om han fortsatt är ganska omusklad och lite småtjock. Inte så konstigt då han i princip vilat sedan i somras och bara ridits väldigt lätt sedan årsskiftet.
Visa bifogad fil 27000
Vad jag tror händer är följande: Eftersom hon är extremt känslig för när ryttaren kommer ur balans och för skänkeln i synnerhet har jag tolkat det som att hon blir extremt sur på ytterskänkeln i fattningen,
Sorry för inhopp men när jag hade en ponny med samma problem fattade jag galopp endast med innerskänkeln. Den ponnyn blev också väldigt störd på en bakdragen ytterskänkel, kanske värt att testa?