Collie ägare!!??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Texas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 359
Sv: Collie ägare!!??

Hej!!!

Jag undrar om du använder något fästingmedel på din collie!?
Är dom överkänsliga mot en del?!?!:confused:

är collie känsligare än andra raser för sånt?

Jag har en LH collie skit.. De är överkänsliga mot ämnet IVERMECTIN som kan finnas i t.ex. vissa avmaskningsmedel..

Finns varken i frontline eller exspot..

Använde exspot på vår grabb förra sommaren utan problem, fick det utskrivet av veterinär då han ev. kunde ha blivit smittad av löss:laugh: Slapp fästingarna den sommaren iaf!:bow:

Denna sommaren har det inte blivit av att vi har använt något fästingsmedel alls faktiskt.. Trots att han har haft många rackare på sig..

Min collie har nu borrelia, men vi vill inte ha det igen.

Jag blir så jäkla osäker för på olika hundforum skriver en del att man inte får ha scalibor.vet tex på collie.
Och att giftet i dom andra två du nämde kan vara livshotande.

Jag har bärnstenshalsband och bioband på henne men det hjälper inte.
Har nu beställt "fästingstopp" oxå.

När vi behandlade vovven sa veterinärerna att det inte finns något medel jag får använda med gift i på henne...varför skulle dom säga så annars?!
Ska då även säga att hon var överkänslig mot antibiotikan oxå...

Enligt min veterinär är exspot och frontline ofarliga för min hund..

Men, om din hund är överkänslig mot de ämnen som finns i ovanstående lösningar så ska man givetvis inte använda dem. Dock att ämnena skulle vara livshotande har jag svårt att tro? Enligt apotekets hemsida är det enbart enstaka fall som har fått komplikationer och då har det sådana i stil med darrningar, lokala hudreaktioner etc..

Kan inte tänka mig att det är samma ämnen i antibiotika som i fästingsmedel? Att man är allergisk mot A betyder väl inte att man är det mot B också?:confused:

Jag kan bara gå utifrån vad som har funkat på min familjs collies (totalt 4st)..

Letar efter collieägare! Finns det några här?!:)

Jag har en korthårig Collie.

På frågan om fästingmedel så använder jag Frontline alltid och lägger på lite PROB Deo när vi ska till särskilt fästingrika områdem som extraskydd.

Det finns känsliga hundindivider inom alla raser som inte tål det ena eller andra fästingmedlet, så det enda är nog att prova på sin egna hund.

När vi behandlade vovven sa veterinärerna att det inte finns något medel jag får använda med gift i på henne...varför skulle dom säga så annars?!
Ska då även säga att hon var överkänslig mot antibiotikan oxå...

Ivermectin är det som vissa collies inte tål. Det finns ju bl.a. i Ivomec precis det som skrevs i inlägg ovan.

Har beställt "fästingstopp" skall se om det kan skrämma bort de små äcklen!:devil:
och så har vi ett bioband och ett bärnstenshalsband ;)

Det är som AnnaHo skriver inte ens alla collie som är överkänsliga mot Ivermectin och liknande preparat - det går t o m att göra ett test för att avgöra om en hund bär det anlag(enkelt eller dubbelt) som gör den känslig.

Själv använder jag inte något fästingmedel helt enkelt eftersom min hund får så få fästingar. Hittills i sommar har jag plockat tre stycken som hunnit sätta sig och ytterligare några som krupit i pälsen, trots att vi rör oss mycket i skog och mark i fästingtäta områden.

Ha, va fuskigt!!!;)

Vi undviker de värsta buskarna men kan ändå ta 10-15 st per dag..
Våran andra hund har nästan inga på sig...
Daisy måste vara go´helt enkelt!:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 202
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 081
Senast: Sasse
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 583
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka