Coachning inför jobbsökning

Rent krasst måste DE välja dig! :D Så fungerar det för de flesta. Sen finns det alltid en klick som är så extremt eftertraktade på arbetsmarknaden att de inte behöver söka jobb på det konventionella sättet men de är nog inte i majoritet
Ja, men eller hur? Tänker så jag med :laugh:
 
Åh, flashback... min fd chef skrev ut mail och satte in i pärmar :banghead: Han sparade dem i diverse foldrar på företagets externa hårddisk också. Gissa vem som fick "ärva" skiten när han slutade? :meh: Jag har fått skyffla igenom så mycket meningslös dynga när jag behövt någon specifik information (som grädde på moset fanns det heller ingen enhetlig struktur på foldrarna, samma typ av sak för olika projekt kunde ligga i olika foldrar...).
När jag anställdes i en relativt liten kommun 2003 fanns en gemensam server där alla skulle spara dokument som var intresanta för andra (till skillnad från sånt som vi sparade på egen hårddisk). Den hade två mappar som hette "word" och "excel". Jag var i chock.
 
Jag tänker nog att vanliga datakunskaper är att öppna en dator, hantera word och grunder i de programmen och komma ut på nätet och läsa sin mail typ... att lägga till skrivare eller arbeta i specifika system tycker inte jag hör till grunddatakompetens. På vårt jobb tar det 30 minuter att installera något nytt, till exempel en skrivare och du måste förbi både brandväggar och lägga den på rätt ställe. Oftast får centrala IT avdelningen sitta med sådana grejer. Finns ingen tid för oss handläggare.
 
Är det? Kanske inom vissa branscher? Inget jag stött på. Det har antagits att man kan hantera en dator, har enklare it-kunskaper samt kunna hantera typ office iaf.
Definitivt, men det beror på bransch som sagt. Alla på mitt jobb kan hantera en dator (IT-branschen) men de vi jobbar mot kan variera enormt. I synnerhet äldre som inte använder datorer i jobbet i någon större utsträckning har ibland stora problem.
 
Man kan göra det ganska svårt att lägga till en skrivare. Vi har en fin 17 sidors PDF som måste följas till punkt och pricka annars får man ingen skrivarpolare att fungera. Jag vet kollegor som ber IT göra det åt dem, för att de ska påminnas om att det är helt absurt.
Ouch, det låter direkt krångligt, byt till oss som leverantör så klarar ni er med max en sida :) (om ni nu inte har någon riktig specialkrånglig skrivare).
 
Ja VERKLIGEN! För bara ett par år sedan hade jag en kollega som använde Excel som ett anteckningsblock. Dvs. hen gjorde alla kalkyler med räknare, för hand, och skrev in resultatet i Excel. :arghh::eek:

Words och Outlooks mer avancerade funktioner är det inte så vanligt att folk behärskar heller, fast de jobbar i programmen varje dag.

Det är faktiskt ganska vanligt att folk är dåliga på datorer, sämre än väntat. Jag har en kategori långt ner i min cv där jag skrivit it-kunskap som rubrik och så listar jag det jag kan. Har skrivit Office-paketet först, och räknar sedan upp rent yrkesmässiga program som jag behärskar.
Det låter fullt rimligt, Excel är programmet från helvetet! :D Vågar jag berätta om när jag och några kursare skulle redovisa ett projekt på universitetet? Samtliga i gruppen ca 25 år gamla naturvetare med högsta betyg i så gott som alla ämnen, så vi borde kunna åstadkomma en enkel graf av värdena i Excel kan man tycka. Det slutade med att vi gav upp och presenterade med overhead istället.. :angel:
 
Det låter fullt rimligt, Excel är programmet från helvetet! :D Vågar jag berätta om när jag och några kursare skulle redovisa ett projekt på universitetet? Samtliga i gruppen ca 25 år gamla naturvetare med högsta betyg i så gott som alla ämnen, så vi borde kunna åstadkomma en enkel graf av värdena i Excel kan man tycka. Det slutade med att vi gav upp och presenterade med overhead istället.. :angel:
Japp, Excel är vidrigt...... :wtf: Det känns som om man behöver kunna programmera för att använda de allra enklaste funktioner. Inte speciellt användarvänligt med andra ord..... :cautious:
 
Ju mer jag läser av era erfarenheter, ju tacksamma är jag för mina egna kollegor

(Word, xlx, ppt, någorlunda logisk filstruktur oxh att inte printa grejer till pärmar hör allt till grundkunskaper...)
 
Japp, Excel är vidrigt...... :wtf: Det känns som om man behöver kunna programmera för att använda de allra enklaste funktioner. Inte speciellt användarvänligt med andra ord..... :cautious:
Nja, man måste kunna hantera kalkyler och kalkylark, då blir det hyfsat begripligt. (alla kalkylprogram funkar på likartat sätt) Kan man inte det är det så gott som omöjligt. Sen finns det enorma mängder funktioner och möjligheter att programmera men det behöver man inte kunna för att använda det för lite enkla beräkningar men man kan lätt gå vilse
 
Ja VERKLIGEN! För bara ett par år sedan hade jag en kollega som använde Excel som ett anteckningsblock. Dvs. hen gjorde alla kalkyler med räknare, för hand, och skrev in resultatet i Excel. :arghh::eek:

Words och Outlooks mer avancerade funktioner är det inte så vanligt att folk behärskar heller, fast de jobbar i programmen varje dag.

Det är faktiskt ganska vanligt att folk är dåliga på datorer, sämre än väntat. Jag har en kategori långt ner i min cv där jag skrivit it-kunskap som rubrik och så listar jag det jag kan. Har skrivit Office-paketet först, och räknar sedan upp rent yrkesmässiga program som jag behärskar.
Jag förstår mig inte alls på Excel. Alls. Sambon tycker det är så lätt och bra, men jag förstår verkligen inte hur man använder det på ett bra sätt :p.
 
Jag har inte skickat iväg ansökan än eftersom jag behövde bolla lite saker med min lärare idag, men nu funderar jag över cv:t. Borde jag lägga tid till att arbeta om den till ett funktionellt cv, eller kan det duga med den jag har? Det tar emot att göra om den. Är det värt besväret?
 
Jag har inte skickat iväg ansökan än eftersom jag behövde bolla lite saker med min lärare idag, men nu funderar jag över cv:t. Borde jag lägga tid till att arbeta om den till ett funktionellt cv, eller kan det duga med den jag har? Det tar emot att göra om den. Är det värt besväret?
Det duger helt säkert. De kronologiska är fortfarande de vanligaste så bara kör!

(Vill du ändå ha ett funktionellt, eller förslag på utformning av ett sådant utifrån ditt befintliga, så kan du pm:a :))
 
Det duger helt säkert. De kronologiska är fortfarande de vanligaste så bara kör!

(Vill du ändå ha ett funktionellt, eller förslag på utformning av ett sådant utifrån ditt befintliga, så kan du pm:a :))
Tack! Har ju hittat en sådan mall online, men känner att jag inte pallar att fixa till en sådan med mina uppgifter. Behöver ju bara få iväg den där ansökan, men verkar sitta fast. Det är som om jag är rädd att ansökan inte duger.

Behöver jag förresten en Sammanfattning och mål i cv? Jag har ingen aning om vad skulle skriva där i så fall.
 
Tack! Har ju hittat en sådan mall online, men känner att jag inte pallar att fixa till en sådan med mina uppgifter. Behöver ju bara få iväg den där ansökan, men verkar sitta fast. Det är som om jag är rädd att ansökan inte duger.
Ja, jag såg att du hade hittat mallar, det var om du ville ha hjälp att rodda ihop ett utkast, textbearbetning och dokument är en del av min vardag så hade varit gjort på ett kick!

Men igen, det klassiska duger jättebra - och så klart att din duger. Skickar du inte in den har du inte ens gett dig själv (eller dem) chansen, och det vore ju synd! :)
 
Jag har inte skickat iväg ansökan än eftersom jag behövde bolla lite saker med min lärare idag, men nu funderar jag över cv:t. Borde jag lägga tid till att arbeta om den till ett funktionellt cv, eller kan det duga med den jag har? Det tar emot att göra om den. Är det värt besväret?
Var tvungen att Googla, och jag tror att det var ett funktionellt cv jag stötte på senast idag...
Om du väljer ett funktionellt cv skulle jag tipsa om att hålla det så enkelt som möjligt, less is more. Håller just nu på att rekrytera och det CV jag fick i knät idag fattade jag knappt varför personen sökte jobbet för alla "styrkor: bla bla", "gruppspelare, fyra av fem toasters" typ... Fick nästan gissa mig fram till om personen ens hade de grundläggande erfarenheter vi efterfrågade för alla färger och staplar...
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Rosett
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 362
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 812
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp