Click and Cash

Sv: Click and Cash

Tänkte putta upp och höra om det är någon som vet något om hans avkommor?

Typ, temperament, storlek och gångarter?

Jag såg inte C&C själv men han blev 2:a i 1,50 i Stävie i helgen som gick.

kl: nån som vet hur click and cash lämnar gångartsmässigt? Är sugen på att betäcka mitt sto e: silbersee med honom men blev lite tveksam då jag såg att han bara fått en 6:a på traven, då det är en av punkterna jag skulle vilja ha en förbättring på. (min häst har också en kort och oelastisk trav) Vad tror ni?

KL
Det finns en 1åring i stallet efter Clicken. Långa ben (fast mamman är lite burkig och pansarvagnsaktig) och jättevackert huvud, dock väldigt osäker och hatar nya saker. Blir upprörd för varje sak som sker och det verkar inte bli bättre.

Vill du ha en holsteinerhingst med bra trav vore Cohiba, Capriano eller Cartier (9 på traven) ett bättre alternativ.

kl: nån som vet hur click and cash lämnar gångartsmässigt? Är sugen på att betäcka mitt sto e: silbersee med honom men blev lite tveksam då jag såg att han bara fått en 6:a på traven, då det är en av punkterna jag skulle vilja ha en förbättring på. (min häst har också en kort och oelastisk trav) Vad tror ni?

Alltså, helt ärligt, varför bekymra sig över traven på en hopphäst om allt annat stämmer?? Den biten har jag aldrig förstått. Du får gärna förklara din tanke för jag har undrat över sådana kommentarer förut. :confused:

Alltså, helt ärligt, varför bekymra sig över traven på en hopphäst om allt annat stämmer?? Den biten har jag aldrig förstått. Du får gärna förklara din tanke för jag har undrat över sådana kommentarer förut. :confused:

Det är väl inte konstigt dels är ju knappast hoppning det man sysslar med 7 dagar i veckan utan markarbete är ju den största biten, en häst som rör sig bra är bra mkt trevligare att rida. En häst som rör sig bra genom kroppen i alla gångarter jobbar också mer rätt naturligt och får därför en bättre hållbarhet än en som inte gör det, man travar rätt mkt under en hästs liv.
Sen har du även biten att en häst som rör sig bra har också en alternativ inriktning att syssla med om den inte blir en lysande hopphäst alternativt får någon typ av skada som gör den olämplig som hopphäst men som kanske inte påverkar den som dressyrhäst.
Skall man gå till ytligare saker så är det inte så lätt att få några bra resultat på tex 3-års, kvalitet, bruksprov eller dylikt om hästen har dålig trav då travbetyget räknas in även för hopphästarna.
Naturligtvis skall man avla mot den optimala hästen som är bra på allt om man har möjlighet ju mer komplett en häst är ju bättre är den naturligtvis, att sen skritt och trav betyg på en hopphäst är sådant man kan jämka med om den är så outstanding i hoppningen att det uppväger men finns det en mer komplett hingst som är lika bra på hoppbiten väljer man ju hellre den.

Stort plus en på den:bow:. Jag kan inte för mitt liv förståa varför man vill sitta och rida på en häst som travar som en skadeskjuten kråka. Markarbetet blir tråkigare, svårare och jag är helt säker på att hållbarheten blir lidande. (Helt ovetenskapligt antagande efter mina egna erfarenheter efter ett flertal avkommor till en känd hopphingst som lämnar riktig pisstrav).

svar: det är väl självklart att hoppningen är viktigast men nu står jag och väger mellan två hingstar, då jag verkligen gillar click and cash "hoppmässigt" Dessvärre tycker jag att han går lite mot handen och ser inte lika ridbar eller rörlig ut som t ex nintender som jag också funderat på. Givetvis är det trevligare att rida en häst som är mjuk och elastisk i traven varje dag än en som har lite kort och stötig trav som min (som för övrigt har en jättefin galopp och skritt tex) I mitt fal tror jag det är den korta raka ryggen som sluttar lite ner mot manken som gör att hon inte har lika bra rörlighet och ryggverkan i trav och tyvärr upplever jag att det kan vara samma med Click and cash, men då jag gillar honom så mkt hoppmässigt tänkte jag att det kanske är nån som vet vad han lämnar, alla avkommorna hittills kanske har haft jättebra rörliga gångarter och då behöver jag nog inte oroa mig för det till exempel.... Men SÄG att hästen jag föder upp inte kan hoppa ö h t, då är det väl också trevligt om den kunde få i af en 7:a på traven så kanske den går sälja till dressyr...

Han ger otroligt fina typer med låpbga ben o bra trav o fantastisk gallopp.

Har endast sett 5 st men de har verkligen varit fantastiskt fina!

svar: det är väl självklart att hoppningen är viktigast men nu står jag och väger mellan två hingstar, då jag verkligen gillar click and cash "hoppmässigt" Dessvärre tycker jag att han går lite mot handen och ser inte lika ridbar eller rörlig ut som t ex nintender som jag också funderat på. Givetvis är det trevligare att rida en häst som är mjuk och elastisk i traven varje dag än en som har lite kort och stötig trav som min (som för övrigt har en jättefin galopp och skritt tex) I mitt fal tror jag det är den korta raka ryggen som sluttar lite ner mot manken som gör att hon inte har lika bra rörlighet och ryggverkan i trav och tyvärr upplever jag att det kan vara samma med Click and cash, men då jag gillar honom så mkt hoppmässigt tänkte jag att det kanske är nån som vet vad han lämnar, alla avkommorna hittills kanske har haft jättebra rörliga gångarter och då behöver jag nog inte oroa mig för det till exempel.... Men SÄG att hästen jag föder upp inte kan hoppa ö h t, då är det väl också trevligt om den kunde få i af en 7:a på traven så kanske den går sälja till dressyr...

Varför sälja hopp till dressyrryttare? Det finns ju hästar som är avlade för dressyr.

Bifogare en bild på avkomma efter Click and Cash - Calido I - Caletto I.
Hingst född 17/5-11 och på bilden några dagar gammal. En mycket pigg, orädd och framåt kille.
Fol2011-028.jpg

Ser jättefin ut! Långa ben o fin hals. Bra gångarter?

Så sugen på att köpa en clickavkomma med bra möderne som är kvick. Causa har nu fått 2 lillasystrar med Clicken som pappa o de är riktigt snygga. ( finns bild på Causa click bl.a. På Penarpsgårdens hemsida).

Tack! Killen har, som morsan, en stor galopp. Ska lägga in en film på YouTube när jag fått tummarna loss. Han är även tll salu.

Varför sälja hopp till dressyrryttare? Det finns ju hästar som är avlade för dressyr.

varför sälja till hopp bara för att den är hoppstammad om den inte nu skulle kunna hoppa? (nog för att jag inte tror att så blir fallet men) men jag förstår inte vad felet är att vilja ha en hopphäst som även rör sig hyfsat. Mycket trevligare att rida om dom kan trava också ;)

Naturligtvis vill man ha en häst som är ridbarh och rör sig ok men vad har det med saken att göra?

Om du avlar hopphingstar o siktar på dressyr är man ju lite risky.

Frågan kvarstår!

I Sverige borde man liksom i Holland o andra länder dela upp aveln för att komma ngnstans vilket är på G.

Om man ej avlar på prestation för prestation så spelar det ju ej roll hur man gör.

Varför tro att dressyrryttare som vill ha en speciell trav skulle vilja leta hoppstanmadw hästar. Stor risk att avla på ston som ej har prestation bakom sig o börjar man blanda dressyr o hopp så är man ju ännu mer illa ute.

Senast ändrad:

Hej!
@Gylle/Fiorano+TS
Ja, jag håller med om att det är trevligare. MEN vad jag syftade på är att om hingsten för övrigt är vad man tror den perfekta partnern till ens sto, så förstår jag inte om man till en hopphäst hakar upp sig på att den travat en 6:a, det är ju ändå "ok".

Naturligtvis vill man ha en häst som är ridbarh och rör sig ok men vad har det med saken att göra?

Om du avlar hopphingstar o siktar på dressyr är man ju lite risky.

Frågan kvarstår!

I Sverige borde man liksom i Holland o andra länder dela upp aveln för att komma ngnstans vilket är på G.

Om man ej avlar på prestation för prestation så spelar det ju ej roll hur man gör.

Varför tro att dressyrryttare som vill ha en speciell trav skulle vilja leta hoppstanmadw hästar. Stor risk att avla på ston som ej har prestation bakom sig o börjar man blanda dressyr o hopp så är man ju ännu mer illa ute.

Nu tänker du nog inte riktigt rätt. Ingen har väl sagt att man skall välja bort hoppningen för gången däremot är det en klar fördel att ha BÅDE OCH om möjligheten finns. Ingen har väl någonstans sagt att man skall välja en hingst som hoppar sämre för att den har bra gång. Har du två hingstar som hoppar lika bra och passar stoet lika bra ge en enda anledning till att man skall välja den som rör sig sämst då ?

Vad gör man om inte hästen blir en stjärna på hoppning för tyvärr föds sådana hur bra föräldrarna än är på det, skall man avliva den då ?
Sämre gångarter ger sämre hållbarhet är sämre hållbarhet något du tycker man skall ha som mål när man avlar.

Bara för att hästen har en alternativ karriär att ta till om det behövs så avlar man ju inte specifikt för dressyr man avlar ju fortfarande hoppning även om dressyrfolket suktar efter ens föl lika mkt som hoppryttarna gör. Inte alls fel dels som marknaden ser ut idag att det finns en bred grupp spekulanter dels om något händer. Har tex en unghingst nu 2 år gammal som blev trampad av sin mamma som föl och fick skador på ligament i ett bakben verkar inte ha några problem av det merän att området är fullt dock får tiden utvisa om han håller för hoppning. Hoppar absolut kanon dock är jag väldigt glad att han även rör sig som en gud i alla gångarter han har definitivt också gången för att bli en kanon dressyrhäst vilket är väldigt skönt om inte benet håller för att gå de högsta klasserna i hoppning som han är avlad för.

Ju mer komplett en individ är ju bättre är den det kommer man aldrig ifrån därför avlar jag enbart på ston som är kompletta alla med klar kapacitet eller meriter för att gå svår hoppning OCH samtliga kan närsom helst sadla om och hävda sig på en dressyrbana. Det ena måste liksom inte utesluta det andra.

Mitt ena sto är väl ett tydligt exempel, bedömd med 10 på trav och 10/10 på hoppningen.

herregud, här är man alltså dum om man bryr sig om hur hopphingsten rör sig ? Kraftigt ifrågasatt blir man i vart fall vilket jag tycker är konstigt :O. Återigen, självklart är det en hopphäst jag vill avla fram, men det står mellan två hingstar som jag tycker är likvärdiga, varav den andra rör sig bättre. Det är väl inte fel att välja den som lämnar bättre elastisitet i steget då om båda troligen kommer att passa lika bra till mitt sto? Och OM avkomman inte skulle hoppa tillräckligt bra för mig så kan man ju alltid sälja den som allroundhäst eller nåt. Den blir ju lättare att sälja om den rör sig bra. Det jag var ute efter var bara att veta om cc lämnar hyfsade gångarter självklart är det inte det som avgör på nåt sett men det ÄR ETT PLUS I KANTEN.

Min häst har säkert en värdelös stam i dina ögon då hon är e. silbersee - herkules - Crown Point xx. Varav herkules är en dressyrhingst. Min häst har gått 1.45m hoppning trots att hon har bra gång bakom och inte hoppförmåga på mammans sida. Hon köptes faktiskt som tvååring av en dressyrryttare, trots sin "hopp-pappa" silbersee men såldes till mig som 3åring då det visade sig på löshoppningen att hon verkligen hade mer fallenhet där!

Jaja, jag kan inte förklara mig bättre än så här tyvärr.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 442
Senast: Lyxzen
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?