Click and Cash

Sv: Click and Cash

Var inne och kikade på hans avkommebilder och håller väl inte med dig om att den typ du skriver, påfallande är på alla bilderna man ser (de har av någon anledning lagt två kort över alla de andra så flera bilder syns inte helt) att alla ser ut att ha korta framben. Påfallande lika typ på allihop och den byggnad de har är typiskt något som kan ge kort steg i traven.

Kraftigt ifrågasatt blir man i vart fall vilket jag tycker är konstigt :O. Återigen, självklart är det en hopphäst jag vill avla fram, men det står mellan två hingstar som jag tycker är likvärdiga, varav den andra rör sig bättre. Det är väl inte fel att välja den som lämnar bättre elastisitet i steget då om båda troligen kommer att passa lika bra till mitt sto?

Ville inte "hoppa på någon", ifrågasätter gör jag dock men bara för att lära mig mer. Dock trodde jag från början att det var Clicken som var ditt "perfekta" val, men att du hängde upp det på traven och då undrade jag över det eftersom jag tyckte att en 6:a ändå är ok om allt annat blir bra matchning. Men nu väljer du mellan 2 och om den andra är lika bra på övriga måttstockar så är jag med på att du tar den med bättre trav.

Måste dock säga att jag är barnsligt förtjust i Clicken. Han har sådan härlig galopp, lååånga ben och fantastiskt hopp. Traven är inte så dålig att jag hade brytt mig. Förmodligen hade jag bara galopperat hela tiden i markarbetet :banana::banana: !

Jag har ju träffat han många gånger och jag gillar han . Tycker det är stört skön hingst som står snällt i gången när man pysslar om han

som står snällt i gången när man pysslar om han

:confused: vad har du träffat för egendomliga hingstar om det inte hör till fullt normalt att de står snällt i gången när man pysslar med dem ?
Alla normala hingstar står väl snällt i gången får man hoppas det är ungefär som när man ser kommentaren att någon hingst har så bra temperament för den kan stå i samma stall som ston :cool:
Tror folk på fullaste allvar att hingstar är några brölande bråkmakare som aldrig uppför sig som normala hästar och som måste särbehandlas med allting ?
Majoriteten hingstar är tävlingshästar = hästar som skall funka hundra procent i vardagen, de skall kunna stå uppstallade var som helst i blandade stall ofta med hästar så väl sto, hingstar och valacker som de inte ens har träffat förut, naturligtvis är de lätta att syssla med när de fixas igjordning annars hade det aldrig funkat, dessa trycks ihop i lastbilarna med andra hästar kloss inpå sig mm.
Tror ni på fullaste allvar att det hade fungerat om hingstarna var bråkstakar, vist finns det någon enstaka sådan som ägaren inte har vett att skära kulorna av, för är de sådana så skall de heller inte vara hingstar. Majoriteten tävlingsryttare pallar inte med allt extrabry med sådana hingstar därför är de få som var sådana som hingstar ganska snart snälla valacker istället :cool:

Tacktack!! Du kunde dock ha framfört det på ett trevligare sätt, men bättre än inget!
Tror många fler förstår nu, fast man ska heller inte tro att alla hingstar är superlugna hela tiden och gör precis vad man säger, hehe. :D

Nog finns det bråkstakar till hingstar allt, håller med dig! ;)

Jag kan inte mycket om hingstar, men en av mina barndomskamrater var under en tid ihop med en uppfödare/hingsthållare av halvblod som väl hör till Sveriges mest kända och framgångsrika. Och som "snaskigt skvaller" berättade min kompis att en viss dressyrhingst faktiskt hade lynnesfel, det var den enda hingsten hingsthållaren inte kunde få fason på!
Trots det användes den hingsten flitigt, man ser fortfarande att hingsten i fråga finns i stammen på mååånga ston!

En bra dag vann visst hingsten allt, en dålig lämnade han dressyrbanan med ryttaren på ryggen! :angel:

Bifogar en ny bild på fölet efter Click and Cash.
På fölbedömningen fick han 9-8-7-7-7-9=47p och blev 3:a på regionalt fölchampionat i Åstorp med slutkommentar -Ett kraftfullt föl med mycket god galopp för hoppning.
Cash%20Maker%201.jpg

cashmaker.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 442
Senast: Lyxzen
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?