Civiliserad häst

the_connemara

Trådstartare
Det är rätta ordet att beskriva unghästen vi har hemma. Han är civiliserad. Pigg o vaken, känslig o lättmanövrerad men hela tiden uppmärksam på människan i första hand, inte "farorna" i omgivningen. Han kan haja till och bli skrämd (spec för nya människor och i synnerhet män) men han tyr sig alltid till den som har honom just då.

Tror ni detta är ngt man som människa plockar fram ur en häst eller tror ni det är ngt som vissa hästar bara alltid har "ytligt" eller inte har? För jag tror till väldigt stor del att man kan plocka fram det ur hästen om man vill!

Unghäst my ass, han beter sig bra mkt bättre än många vuxna hästar. Visst är han väluppfostrad och välhanterad men just grejen att i nya situtationer direkt ta koll på vad hans människa säger om saken, vad är det?

Ex på körkursen då han stod still o vilade och var lite trött - tog ett steg bak för att släppa på trycket från däcket han drog och klev på/utanför slangen som däcket hängde i. Han satte inte ned benet, han sparkade inte, han rörde sig öht inte ur fläcken utan behöll benet lite tveksamt i luften och viftade lite på örornen o vände lite på huvudet "Hallå matte, vad ska jag göra nu?". Han hade ju klart dragit däcket och fått slangen lite mot benen innan när de legat på yttersidan men ändå.

Eller på djursjukhuset (skadat hovväggen i hagen o har boxvila och byter bandage där) då de bygger om. Lastbilar o gubbar som håller på o arbetar så högljutt att de ibland inte hörde varandra inuti byggnaden. Han tittar nyfiket och klampar över en smal träbro och står sedan inne på gången i oväsendet och tittar lite med huvudet på sned när det ibland hänger ned en gubbe från taket utanför fönstret. Han har aldrig gått över konstiga saker hemma/borta innan o lastbilar, högljudda maskiner och färgglada arbetsgubbar har vi inte gott om i skogen, iaf inte i den mängden.

Och han var "precis" som alla andra unghästar när han kom i höstas lite stressad och rastlös, stod inte still o bökade runt mest hela tiden. Var dessutom knappt tam (väldig reserverad hela hans släkt på mors sida) och mkt lättskrämd (flög i luften om man fint la in höet i början osv). Och det verkar ju finnas många som låter allt sådant beteende bero i flera år mer orden "han är inte så gammal" eller "det är bara en unghäst".

Eller är det bara att hästen är "välhanterad/väluppfostrad"? Civiliserad och världsvan trots sin ringa ålder och just klena världsvana är vad jag skulle vilja kalla min lille prins... :love:
 
Sv: Civiliserad häst

Välhanterad och med bra psyke skulle jag säga. Ta vara på det! Han skulle bli en superduktig körhäst med dom egenskaperna!
 
Sv: Civiliserad häst

Jo, körtränaren är helt överväldigad :D Hans halvsyster (samma mamma) är redan mkt lovande körhäst för att vara så ung om jag förstått rapporterna rätt som uppfödaren fått av hennes ägare :)

Men jag funderar ändå vidare. Du säger bra psyke, tror du inte alla hästar har bra psyke i grunden? Att det bara behövs lite från människan för att plocka fram lugnet och viljan hos större delen av hästarna? Många klassar ju sina hästar som stirriga, okoncentrerade, rastlösa eller rent av respektlösa precis som att det är deras alldeles egna och totalt oförbätterliga psyke.

"Han är sån, sådan har han alltid varit"
 
Sv: Civiliserad häst

Jag tror inte alla hästar har det i grunden. Jag har fött upp många hästar och alla på samma "linje", vissa (som en jag red in i våras) har ett underbart spyke redan från fölsben och gör allt man ber om. Andra (som den jag tävlar nu) tar det 12 år för att mogna och klara av att ge sig ut på tävlingsbanorna, men nu är han helt enastående. En som jag hade för många år sedan blev aldrig bra, jag försökte med allt tills han var 8 år, sen tog vi bort honom. Det var något som inte stämde i huvudet på honom... Den jag håller på att rida in för tillfället är fruktansvärt underlägsen och rädd för allt som rör sig (tror han) men vill ändå vara till lags till 100% och blir alldeles förtvivlad om man skäller på honom, mendans den jag tävlar bara kaxar upp sig, men ändå förstår vem som bestämmer i slutändan. Så det finns alla sorter :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 093
Senast: Siggan
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 874
Senast: Lala
·
M
Hästvård Vi köpte en 18årig läromästare som i december blev jagad av vår unghäst och fick en 30% senskada på yttre böjsenan. Hon vilade helt 2...
Svar
12
· Visningar
2 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp