Circumanalfistlar, någon med erfarenhet?

Lindasi

Trådstartare
Har vart hos veterinären i veckan med min Schäfer, det visade sig att han fått fistlar. Fick Apatica och Fungoral utskrivet och ska tillbaka på måndag igen. Undra om det är någon som har erfarenhet av detta och har lite information och tips eller kan länka till bra sidor med fakta. Är det svårt att bli av med? vad kan va bra att tänka på? Med mera allt som kan vara till hjälp. tacksam för svar.

Sv: Circumanalfistlar, någon med erfarenhet?

Har haft tre schäfrar med circumanalfistlar, det var faktiskt anledningen till att jag till slut bytte ras... :(

Alla tre insjuknade ungefär i fyraårsåldern, de två första hundarna behandlades med operation och en av dem höll sig frisk resten av livet, den andra fick tillbaka fistlar vid 11 års ålder men fick då gå på en låg dos kortison och antibiotika för att hålla det i schack, då han hade andra sjukdomar och förmodligen inte skulle överleva hur länge som helst, det kändes då inte vettigt att låta honom genomgå ytterligare en stor operation.

Den tredje hunden behandlades med en variant av ciklosporin (som Atopica är, fast då fanns det inte något som var anpassat till hund på samma sätt) och Fungoral och det var helt klart en bra behandling. Tog dock rätt hårt på hunden under tiden men fistlarna läkte ut fint, förutom en. Vi fick tyvärr avbryta behandlingen då hunden fick erlichia och blev jättesjuk av det, sen opererades den sista fisteln bort men något år senare återkom den och vi tog beslutet att avliva honom, han var då bara 6 år gammal.

Förhoppningsvis fungerar det bra att behandla med den medicinkombinationen förutsatt att hunden klarar det och håller sig frisk i övrigt, jag hoppas att det funkar bra på din hund och att han blir frisk.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
969
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar