Cippyn Red Crusader

Sv: Cippyn Red Crusader

Är en hingst man inte ser avkommor till här uppe :banana:hos mig MEN i söndas så vann en Crusse avkomma hoppningen för 4 åringar på kvalitetsbedömningen på Finsta. Är han en multitalang el är det en ren slump att detta stoet är så bra på att hoppa? Ni som bor mer söderöver, hur ser hans avkommor ut?
Det är ju alltid roligt när en Cob kommer bra till på prestationsbedömningar.

Nu bor ju jag norröver men jag hoppas jag får svara ändå... :D

Jag har en positiv inställning till Crusse, gillar både honom och de avkommor jag sett.

En annan avkomma till honom som är multitalang är Charm (u. Ronja Emm ue. Beauty) som kom tvåa i finalen på kvalitets 2003 med 8,40 i hoppning. Han har därefter tävlats mest i dressyr och har placeringar upp till LA:1.

Överlag har jag lite blandade känslor inför temperamentet hos cobbar och cobkorsningar. Det är minst sagt.. ojämnt.. bland de jag träffat. Men när det gäller just Crusse och hans ungar, måste jag säga att där är det högsta betyg temeramentsmässigt! Kanonspsyken!

Håller med dig. Charm såg jag en del som 2-3 och ev 4 åring(minns inte riktigt). och det var en riktig goding.
Crusses avkommor har bra temperament över lag. och framförallt en god arbetsvilja.
Jag är också väldigt skeptisk till att korsa sektioner fram o tillbaka ...

*Lägger till Crusse på min intresselista*...Mycket intressant läsning om denna hingst. Enligt info jag hittade är han 148 cm...men ser rejäl ut. Kan nog passa min fröken;)

Den har inte tävlat regionalt iaf. Vad den tävlat lokalt tar så lång tid att titta igenom så det orkar jag inte ;)
Iaf, inte behöver en 5-åring vara väldigt hårt tagen för att den är trea i en Debutant. Nu vet jag inte vad den gjort mer men lokal nivå är ju inte jättehöga klasser iaf.
Eftersom jag sett detta sto på diverse olika tävlingar, många lokaltävlingar under kort tid, samt sett denna ponny hopptränas flera ggr varje vecka, tagas direkt från 4 veckors bete (ej ridits) direkt till tävling, tager jag mig friheten att ha åsikten att denna ponnyn, liksom en hel del andra är för hårt tagen.
Men ingen kan förneka att det är ett mkt snyggt elegant sto av ädel modell som är mor till en mkt snygg ettårshingst som sannolikt är ett hingstämne som WPB, så summan av det hela är nog att Cippyn Red Crusader ger trevlig avkomma med hoppförmåga./Madde

Överlag har jag lite blandade känslor inför temperamentet hos cobbar och cobkorsningar. Det är minst sagt.. ojämnt.. bland de jag träffat. Men när det gäller just Crusse och hans ungar, måste jag säga att där är det högsta betyg temeramentsmässigt! Kanonspsyken!

Ja tyvärr så kan en del cobbar vara nerviga. Jag har iof träffat även Crusse avkommor som är lite..... ängsliga.....av sig utan att vara hysteriska. Dock med mammor som varit coola.

KL
Crusse mättes in som 155 vid stambokföring. Kanske var han väldigt på tårna den dagen?

Självklart får du ha den åsikten, jag var bara nyfiken på vad du grundade den på. Det var nämligen inte alldeles lätt att utläsa av ursprungsinlägget :)

vad heter ponnyn på bilden? Jättefin! Har du sett C-ponnyn B.Melizza som också varit duktig i dressyr, men tidigare också gått hopp och ft. Hon finns i stockholm.

Hur hög är han?

Jag har blivit rekommenderad att använda honom på mitt halvblodssto. Jag tror inte att jag gör det, men jag såg ponnyn Welsh skriver om, och hennes hoppförmåga fick mig att önska att jag var yngre och kortare:D

"Crusse" finns på min intresselista också, så jag har sett många avkommor. Han har en del efter halvblodsston och dom har varit av mycket blandad kvalitet, tyvärr. Han verkar passa till ädla, högresta ston. Ärver ofta ner mycket god hoppförmåga. Temperamentsmässigt finns det ju alla sorter, men många verkar ha väldigt mycket energi, och det är ju bra för hopphästar!

Såg precis att en avkomma efter Cippyn Red Crusader skall starta i 6-årschampinatet i Falkenberg i helgen. Ponnyn heter Rasmus på Luffen, modern till honom heter Ladys Mistake ue.Gangster. Han är reg som korsningsponny, någon som vet ras på modern och ev mer info om morfadern Gangster?

Hlsn Helena

Ladys Mistakes mamma heter Sweet Lady xx e Carnoustie u Sweet Lassie e Hyperbole. http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=318040

Vem Gangster är har jag ingen aning om, men han borde vara gul eftersom Ladys Mistake är det i tävlingslicensregistret.

Det finns 2 ej godkända hingstar som heter Gangster och har samma far,
den ena fanns på Öland under tiotalet år och användes på diverse ston innan han såldes till västkusten, Gangster 1 var efter Golden coin u Jonte (eng imp) född i början av 80-talet, han var gulbrun med silverfärgad man/svans ca 140-5 cm hög, han gav många gulingar. Sen fanns Gangster 2 , han var också efter Golden Coin och u GaizaOX e Bakir, han var fux och minst 155cm hög, född på 90-talet och såldes till stockholm som 3 åring och lär ha betäckt ston där.

Golden Coin tror jag stod hos en av våra bukevänner, så han kan kanske klargöra vilken Ganster som är den rätta.

Såg precis att en avkomma efter Cippyn Red Crusader skall starta i 6-årschampinatet i Falkenberg i helgen. Ponnyn heter Rasmus på Luffen, modern till honom heter Ladys Mistake ue.Gangster. Han är reg som korsningsponny, någon som vet ras på modern och ev mer info om morfadern Gangster?

Hlsn Helena

Gangster med SPAR nr 31892/80 är en connemara efter Millfields Ensign RC 32, och en mamma som hette Prudence Girl RC 19, efter Inver Rebel - Gil....

Jag skulle våga vara så djärv att påstå att "Crusse" lämnat hög andel prestationshästar (och -ponnyer) i förhållande till antal avkommor. Han har ju någon avkomma med till finaler varje år och flera som gått nationellt i dressyr. Själv har han ju två SM-medaljer i ponnydressyr, så det är säkert ingen slump. Det finns även många som hoppat med bra resultat, men där har jag inte kollat upp statistiken. Han har själv tävlat hoppning LA.

Hlsn Helena

mormor heter Sweet Lady 4394 xx IIa

Antar att vi pratar om Cippyn Red Cruzader, och ionte hans som B Capriole?

"Cruzze" är tävlad som maxad D-ponny, men är förmodligen högreNågonstans mellan 152-155 påstås det i "kullisserna:o

Så är det nog... Provred honom i urminnes tider - som spekulant. Den dagen var han klart över ponnymåttet.
Inget köp pga att vi inte trodde han skulle hävda sig (=accepteras av dressyrdomare) i högre dressyrklasser.

Liknande trådar

Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
4 075
Senast: Långnos
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
W
Avel Då jag själv är intresserad utav dressyr, och dess avel, så har mitt ena sto använts för just det. Men med facit i hand och hennes...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Stenmagi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar