Sv: Cippyn Red Crusader
Grattis till fint sto. Jag gissar att den är ren cob? Vad är det för stolinje? Är hon också D-ponny? Vad väljer du för hingst till henne. Går du på matchande cob-linjer, eller väljer du efter hoppförmåga? Så mycket frågor, men jag ser ju att folk verkar ha väldigt olika avelsmål med sina cobbar...
Ida är ren cob. Vi har betäckt henne med hingstar som presterat i ridning utan att för den delen tappat exteriören.
2 avkommor med Henfynyw Tywysog som både hoppar och ser bra ut, äldsta stoet fick avelsdiplom i förra året.
Sen har hon 1 avkomma med Gribsvads Rosehal och ytterliggare en till föds vilken dag som helst. Sen har hon en avkomma med Ekbäckens Savoy om ser väldigt trevlig ut, visad med 39p, och ägaren är övernöjd med hennes temperament.
I år betäcker vi med en stor cobhignst som kan både hoppa och röra sig samt har en temperament och en stam som vi tycker passar Ida.
Det blir lite linjeavlat men inte så nära. Jag gillar den lite tyngre modellen och lättare modell än Ida vill jag inte ha. Hon är fullt rörlig trots sin storlek och lättare än henne, ja då kan man avla new forest el halvblod i mitt tycke
Vårt avelsmål,,,,,,typade korekta cobbar som går att köra och rida på. Körning ligger oss varmt om hjärtat och därför vill jag ha ett mkt bra temperament på våra avelsdjur. Idag har vi enbart ston som är inkörda i vår avel. Även våra hingstar som vi har idag är inkörda, 2 års hingsten är under inkörning nu. Samtliga djur som kommer till oss för avel körs in.