A

annmik

Det ska ha funnits en arabhingst vid namn Cicero ox verkande i svensk avel för dryga tio år sedan.

Är det någon här som vet något om dennes avkommor? (Temperament, meriter mm)

MVH annmik
 
Sv: Cicero ox

Ser att tråden är från november och att du ej fått svar.
Jag såg den först nu. Jag hade en russ/ arab korsning efter honom. E: Cicero U: Ramona.Hon va F: 1994 och togs tyvärr bort som 6 åring då hon fick benet avsparkat i hagen av en annan häst.
Hon tävlade lite hoppning, inte några stora klasser men hon va trevlig.
Jag vet att han hade någon avkomma med ett halvblod också, en fux.
Så ska det finnas en Tyson f: 1996 E: Cicero ox U: Zimona ( Whels).
Jag tror att de kastrerade Cicero sen, han var väl aldrig godkänd.
Har du nån avkomma till honom själv eller vad vet du om honom?
 
Sv: Cicero ox

annmik skrev:
Det ska ha funnits en arabhingst vid namn Cicero ox verkande i svensk avel för dryga tio år sedan.

Är det någon här som vet något om dennes avkommor? (Temperament, meriter mm)

MVH annmik

;) ;) ;) ;) ;) :banana: :banana:

Om du vill veta mera om denna hingst så ring till Svenska Arab hästföreningen, tel 046 - 255551, och de hjälper dig vidare.

Lotta
 
Sv: Cicero ox

Letade fram mina gammla papper på min Ciceroavkomma, har där bilder på Cicero (har inte en anning hur man lägger ut bilder).
Hon som ägde Cicero heter Irene Johansson i Stockaryd, hon har i ett brev skrivit till mig att Cicero var f:1987 E:Angel U: Caritza och Irene köpte honom som ettåring.
Hon skrev även att han hade avkommorna
Exotica F:94 E: Cicero U: Erica UE: German ( hlavblod)
Ernie E: CiceroU: Erica UE: German
? F: 91? E: Cicero U:? UE: Alpen Furst, tävlat dressyr i stockholmsomr.
 
Sv: Cicero ox

Är det någon arabkännare som vet om denna hingst är visad någon gång?
Och i sådana fall hur var kritiken?
 
Sv: Cicero ox

Åh jag vet att det är hundra år sedan den här tråden var vid liv men jag kan inte låta bli att skriva! Jag satt och sökte lite på min älskade Cawats släktingar och så hittar jag hit! Och någon har till och med skrivit om Cawat, nördig som jag är tycker jag allt att det är lite coolt! Haha

Att blanda arab med Alpen Fürst var nog inte det smartaste egentligen, Cawat är nervös, envis, extremt smart (det slår min varje dag hur intelligent han är), märker allt (Höjer man ett hinder med två cm så märker han det och vägrar. ) och blir rädd för (nästan) allt! Han har mycket humör och återigen, han är väldigt smart. När man spänner sadeljorden så siktar han med vänsterhoven och stämplar en (om man inte är van och redan står i spagat ;)) ska man kratsa bakhovarna så ger han en en noga av vägd men smärtsam snärt med svansen, kittlig är han också! Oftast går det inte att rida ut med honom ensam för vill han inte så bockar han, bockar och bockar och bockar tills han har bockat hem igen, stegra kan han också, högt!

Nu låter det som han är en jobbig tjurskalle, och det är han väl kanske till viss del, men han är också så otroligt fin och fantastisk. Han gillar att bli borstad i ansiktet, då står han still och myser, och om han tycker att han har varit duktig så ger han en en puss, för då vill han ha godis. :p
Jag började rida honom i september år 2010 (har sedan dess ridit honom som min egen, jag är dock "bara" medryttare), han är den klurigaste hästen jag har suttit på och det tog närmare ett år innan vi började lära känna varandra och jag började förstå honom. Han är en otrolig häst. Han fyller 21 nu i årsskiftet men folk som ser honom frågar om han är unghingst och tror inte på mig när jag berättar att han är så gammal. Fint musklad och vi tränar på som vanligt med dressyr på olika nivåer 5 dagar i veckan. Han är det bästa som har hänt mig och trots att han har sina jobbiga sidor så är jag så glad att han finns i mitt liv, och att den kanske inte mest lyckade betäckningen trots allt blev av! Han förgyller mitt liv och de två dagar i veckan han vilar och jag inte är i stallet så saknar jag honom.

Nu blev det väldigt långt här och jag ber om ursäkt för det, blev lite för ambitiös där, haha. Juste trådskaparen frågade om meriter. Ja så särskilt bra meriter har han inte, strulpelle som han är. Men på träning är han toppen ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 406
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok För någon som alltid velat vara anonym, som inte velat ta plats och som knappt vågat göra sin röst hörd. Som alltid levt i skuggan av...
Svar
8
· Visningar
1 306
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 651
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 269
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp