Choklad och lök

Sv: Choklad och lök

Choklad innehåller kakao som bland annat innehåller teobromin, ett ämne som många djurslag är känsliga för. Hundar och katter verkar vara extra känsliga.

Symtom kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillstöta.

Vår erfarenhet är att hundar utan svårighet kan sätta i sig en farlig mängd choklad medan katter mycket sällan får i sig sådan mängd att det blir frågan om någon förgiftning.

Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?
Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan varierar.

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg
En hund kan äta 12 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.

Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.

Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

Vi fick in en hund av liten ras för 1-2 år sen på djurkliniken där jag då praktiserade som hade enligt matte fått i sig ca 300gr choklad vid samma tillfälle så det blev kräkmedel för vovven. Jag personligen såg aldrig att hunden led av att fått i sig så mycket choklad på så kort tid men det kanske också berodde på att matte var snabb in till kliniken så att hunden fick hjälp.

EDIT: Vår gamla hund fick människochoklad vid ett tillfälle i hela sitt liv av just mig (då typ 10 år) i form av en Dumle godis. Ingenting hände (förutom det grymt irriterande smaskandet eftersom det fastnade i hans tänder :crazy:) men sen dess fick han endast hundchoklad. Det finns ju av en anledning så varför inte hålla sig till det om hunden nu ska få choklad? Dessutom smakar deras choklad nästan likadant som vår choklad fast nyttigare typ... :p

Senast ändrad av en moderator:

Oj, en 7 år gammal tråd har kommit upp till ytan :D
Men det är ju ett intressant och viktigt ämne i allafall.

Man bör även se upp med vindruvor, russin och ekollon. Det är också giftigt för hundar.

De forsta symptomen vid forgiftning med vindruvor och russin ger krakningar och diarrhea, ungefar 24 timmar efter att de atit vindruvor kommer 'kidney failure'. Det har hant att hundar som fatt i sig sa lite som 7 vindruvor har dott och "Animal Poison Control" har i USA recommenderar en aggressive behandling med magpumpning, activated charcoal och annat.

Det har hant att hundar som fatt i sig sa lite som 7 vindruvor har dott.
Yikes! :eek: Tur att man aldrig gett vindruva till gamla hunden då han levde. Dock så tror jag att vovvarna på förra praktikplatsen (djurklinik) fick smaka vindruvor vid olika tillfällen. (Personalens egna hundar alltså.) :crazy:

Måste säga att denna tråd var verkligen bra läsning; listas ett par grejer jag hade ingen aning om. Det där med choklad vet ju alla men resten är nyheter för mig. :o

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 005
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 382
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka