Choklad och lök

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag vet att choklad och lök verkligen är jätte-farligt för hundar, men vad är det som kan hända egentligen om de äter det?

Tacksam för svar!

/Frida

------------------------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Vad jag hört så kan de dö :(om de får i sig stora mängder, tror t o m att det är något i chokladen som lagras i kroppen på dem, men är ej helt säker. Skulle de få i sig mindre mängder av ovanstående behöver du nog inte oroa dig. Man får ju också tänka på att mindre hundar tål mindre mängder än stora.

Har också hört d där om chokladen, men då borde min hund va död för länge sedan... :crazy:

Olika hundar tål olika mycket.

Så jag tycker du skall passa din hund mycket noga för vad han stoppar i sig i choklad väg.

Du vet inte när dosen blivit för mycket för din hund

Lök ger hemolytisk anemi = blodbrist.
Jag har haft en hund som stal godis så
fort hon kom åt och hon överlevde bl.a.
en kartong belgiska havsfrukter, men de
innehåller ju mest nogat.
Jag har försökt slå upp vad choklad gör,
men kan inte hitta det så jag vill också
väligt gärna veta vad som sker.

Det är ett ämne i chokladen som hundar inte jan bryta ner och som lagras hela tiden. Jag kommer inte ihåg vad ämnet heter men det är farligare än du tror. Hunden mår jättebra och allt är frid och fröjd tills den en dag får i sig så att bägaren rinner över så att säga.

Jah har alltid get mina hundar en choklad bit då och då, klart dom ska en liten bit om husse äter. Sen läste jag om det här och tänkte "en choklad bit då och då under flera år det blir en del". Nu är jag benhård inget choklad till hundarna överhunudtaget.

Varför ta en risk, ge dom en godisråtta eller nått mkt bättre :banana:

Jag ger inte min hund choklad, men hon är en tjuv o om nån glömmer att ställa undan en chokladask e hon snabbt där o ska länsa hela asken... Vet inte hur många ggr hon lyckas med detta...

Nej jag förstod att du inte givit din hund choklad
frivilligt. Men var mer noga med att inte lämna asken otömd
och fri tillgång för hunden :)

Vad bra att det här ämnet kom upp, för jag har funderat på att lägga ut en tråd om det här med lök. En bekants dalmantiner hade dragit upp lök ur trädgårdslandet och mumsat i sig och blev jättesjuk. Hon klarade livhanken med nöd och näppe.

Men min fråga är: Gäller det enbart rå lök? När jag tänker efter så finns det ju mycket vanlig mat med lök i tex köttbullar (godis som för hund inte går att motstå?) Är även tillagad lök farligt?

Hundar får hjärtklappning av choklad. Kom inte ihåg vilket ämne exakt.. kanske koffein? Ett under att våran settertik lever fortfarande, så många godisskålar som hon plundrat...

Det finns ett ämne i choklad som heter teobromin (tror jag) som hundar kan vara överkänsliga mot. De blir rastlösa,vingliga,diareer,hjärtklappning och vill det sig riktigt illa så kan det sluta med döden.

Bara en lite historia.....

Hade gjort mys inför helgen en gáng och laddat upp med en skál med smágodis och choklad och visst blev det mys för somliga..... :angel:
Min tik tömde hela skálen!
Jag ringde min kompis som är veterinär och frágade vad jag skulle göra....rádet var att ge lite salt (vilket absolut inte är bra att överdosera) och om hon inte kräktes av det sá skulle jag ge henne mjölk för att spä ut chokladen.
Efter mjölken sá kom det upp en brun sörja, tack och lov!
Jag var lite nervös dá.... :crazy:

Hejsan!

Eftersom jag vet att det är farligt har jag aldrig gett honom något av det. Kommer aldrig göra det heller.
Undrade bara vad, varför och avd som händer när de får det!

Tack för svaren!

/Frida

------------------------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Hej!
Har Du fått något svar ang. lök i köttbullar???
Jag har alltid använt det när jag tränar, men nu kom det en person som påstod att köttbullar inte är bra iom löken.
Hade varit glad att få veta!
Christin

Nej, tyvärr har jag inte fått något svar. Och jag vågar inte heller ge köttbullar till min hund innan jag vet (vinthundstårar :cry:).

Så både jag och Vintisen frågar igen om någon på forumet vet: Är även tillagad lök farligt?

Det finns trådar om detta tidigare. I en av dem (Hundar och choklad) skriver jag bland annat;
------------------------------------------------------------
Här kommer mer info, saxat från Agrias hemsida;

Det är vanligt att olika djurslag är mer känsliga för vissa mediciner, växter och gifter än andra. Det beror på skillnader i olika enzymsystem och ämnesomsättningen i olika djurslag. Det finns mediciner som en hund eller människa tål bra men en katt kan dö utav eller tvärtom!!
I chokladen finns teobromin och kaffein, som blockerar vissa receptorer vilket leder till att kärl drar ihop sig, hjärtat slår fortare och nervsystemt stimuleras. Allt detta kan leda till kramper.
Hundarna kräks, får diarré 2-4 timmar efter intaget av choklad, de visar oro, kissar massor, de kan bli stela och få allvarliga kramper.
Chokladförgiftning kan inträffa om en hund sätter i sig mycket choklad. Orsaken är att choklad innehåller teobromin och caffein. Om hunden blir förgiftad eller ej beror på vilken sorts choklad det rör sig om. Kakaobönor är mest giftiga, mörkchoklad något mindre och vit choklad väsentligen mindre. Man räknar med att 500 gram mjölkchoklad kan vara livshotande för en 8 kg hund.
Ex. Mörk choklad innehåller 4,5- 16 milligram teobromin per gram choklad.
Giftig dos är 20 milligram per kilo kroppsvikt. Dödlig dos är 90-250 milligram per kilo kroppsvikt.

Källa: Giftinformationscentralen
Räkneexempel:

En chokladkaka (med mycket teobromin) innehåller 15 miligram teobromin/gram chokladkaka. Det innebär att en chokladkaka på 100 gram innehåller 1500 miligram teobromin.

En dödlig dos teobromin för en hund är ca 100 miligram/kg (dödlig dos är ~ 90-250 milligram per kilo kroppsvikt).
Det innebär att ovanstående chokladkaka i detta räkneexempel kan döda en hund på 15 kg!

Det var intressant att läsa.
Hur ligger det till med lök i köttbullar?
Har du koll?
Christin

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 005
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 382
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka