Chirlon tillbaka i Svenskavel

Sv: Chirlon tillbaka i Svenskavel

**kl**
Jag tror faktiskt att det hade varit spännande till mitt sto, men jag har inte hittat någon uppställd bild, men vad jag kan läsa mig till kunde det vara intressant. Har honom som en potentiell reserv om något skulle inträffa.. ;)
Hoppas han får fina ston så det kan producers en hingst.. Hur många avkommor har han fått utrikes?
U

*kl*

Jag blev också glatt överraskad när jag läste nyheten igår! :bump: Har ett sto med Chirlon som morfar (pappa Bayron). Hon är ca 170 cm hög och GUDASNÄLL! Helt underbart temprament, väldigt nyfiken och kontaktsökande. Jag har ju hört att Ceylon i stammen kan bli skrapt...men detta stämmer inte på henne. Jag antar att hon har fått storleken från morfar och inte humöret:angel:

Blir lite halvsugen att använda honom på mitt andra sto e Magritte-Statos xx-Aleppo xx Eftersom hon fått en avkomma e Tip-Top innan...som i sin tur blev mor till Maserati som gick Bruksprovet nu. Så jag anser att det var en lyckad kombination;) Men vet inte ifall jag vågar eftersom hon kan vara skarp i vissa lägen. Vad tycker ni??? :confused:

Nu är hon gudasnäll iofs, högdräktig som hon är :love: Som det känns just nu så är vårt första val till båda dessa ston Don Primero.

Ska på Tullstorps hingstvisning om en vecka så jag hoppas få se honom då!

/Kristin

Hittade ett föl som inte såg jättetrågig ut, varken på bild eller film, e Chirlon http://www.kwakenhoeve.be/eng/frost_eng.htm#
Hittade inget om modern
U

Det står en del om modern om man klickar vidare på hemsidan, och det är ju inget dåligt möderne direkt. Mamman är efter Weltmeyer II undan Isa e Urbino, helsyster bla till Isidors mamma. Har för mig att det var en artikel om henne i ridsport (Isa alltså) för en tid sen?

Det är en jättesnygg hingst med fina meriter, men är det inte lite uppförsbacke där han står....? Tänk att det ofta är backigt där man fotar hingstar :angel:

**KL**
Betyder Chirlon något? Har försökt att hitta något på nätet men det går inte så bra. Är det bara ett egenhändigt komponerat namn?
U

KL

Jag vill använda Chirlon våren '09. Tror att han och mitt sto hade blivit en bra kombination.
Jag är i och för sig inte så förtjust i honomn, men har sett att hans avkommor blir väldigt fina.

**KL**

Är planen att han ska stanna i Sverige resten av livet? Någon som vet?

U

kopierat från www.svenskahalvblodshingstar.se (så hoppa kunde han :) )

Exteriört utlåtande:
"Maskulin utmärkt modell, lång välansatt hals, välliggande bog, välbenad , ordinär skritt, mycket bra trav. Poäng: 99878=41"

Gång: 6-9-7-8
Löshopp: 9-10
Uppsutten hoppning: 8-8

Chirlon 870 var både ridprovs- och bruksprovstvåa våren 1993 och han AB-premierades efter endast ett prov. Efter provet vidareutbildades han av Jan Brink, som rosade honom för hans stora talang för de svåra rörelserna.

Chirlon 870 var premierad AB.

Betäckta ston/år:
1993 = 23 st
1994 = 51 st
Totalt 74 stycken betäckta ston.

En fråga om poängen: Han fick alltså en 7 på skritten och en 8 på traven (visning för hand) om jag tolkar det rätt.

Men raden:
Får jag inte riktigt ihop. 6 på skritten, 9 på traven och 7 på galoppen men vad är 8 för något? Antar att detta är poäng under ryttare?

Mvh

Tora

Vet faktiskt inte. Men det hoppas jag. Iallafall ett par år.

Är det inte någon slags poäng på totalintrycket, ringer en liten klocka om det, dock väldans liten och osäker.
U

Kl

Kan meddela att Chirlon är höjd till A.

Taget från Ridsports hemsida:

Chirlon 870 höjd till A

Hingsten Chirlon (e Ceylon u Wisita 18395 e Kaliber, uppf Kenneth Säfström, Huaröd) som återkommit till svensk avel efter 13 års bortavaro har av AVN tilldelats A.

Chirlon verkade endast under två säsonger på 90-talet men flera av hans avkommor har tävlat med framgång på Grand Prix-nivå i dressyr. De 15 som deltagit i kvalitetsbedömning har givit honom BLUP-index 119 i dressyr och 106 i hoppning

En fråga om poängen: Han fick alltså en 7 på skritten och en 8 på traven (visning för hand) om jag tolkar det rätt.

Men raden:
Får jag inte riktigt ihop. 6 på skritten, 9 på traven och 7 på galoppen men vad är 8 för något? Antar att detta är poäng under ryttare?

Mvh

Tora

8an står väl för utvecklingsbarhet.

Tycker att det är roligt att han är tillbaka igen,jag hann ju alldrig använda honom när han stog här. Mycket trevlig hingst och jag hoppas också att han får många ston. Tyvärr har jag väll insett med åren att han kanske inte passar till mitt sto men man vet alldrig, är han kvar nästa år så kanske jag prövar ändå.

Liknande trådar

Avel Jan Brink har köpt tillbaka Chirlon, enligt Ridsport. JAAAAAAAAA! Han berättade för mig för massa år seda hur glad han var i Sack...
Svar
17
· Visningar
1 870
Senast: pastejja
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 147
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka