Chip o pass?!

Sv: Chip o pass?!

Nej, det är bara de ponnyer som ska tävla som behöver chippas (om dom inte är frysmärkta). Iallafall än så länge, man vet ju aldrig vad dom hittar på.

Sv: Chip o pass?!

Ang chip o pass
Tänkte bara hjälpa till att klarlägga de frågetecken jag vet om detta.
Passet är något som alla hästar måste ha enl bestämmelser från EU. Det skall enbart vara till för livsmedelshanteringen och om en häst har fått något läkemedel med livslång karens (t ec fenylbutazon) så skall detta skrivas in i passet av behandlande veterinär.
Chipmärkning krävs av vissa rasföreningar och av andra inte men när det gäller pass så krävs det chipmärkning då hästen inte är registrerad någonstans. Har man bara tillgång till ett reg nr men har slarvat bort hästens regbevis så kan man istället DNA-testa hästen. Det skall då göras av en ID-kontrollant.
Jag har welshponny och quarter själv så om någon har funderingar ang dessa raser hjälper jag gärna till med det jag vet.
FG

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka