Chip o pass?!

sasucatu

Trådstartare
Någon som vet hur det ligger till med pass kontroll o chip på westerntävlingar. Har inte fixat det ännu :o :crazy: :angel:

Kan ju passa på att fråga här om någon vet om alla ponnyer måste vara chipade?! Har mailat ridsportsförbundet med inte fått ngt svar..

Sv: Chip o pass?!

Jag har för mig att man inte kommer att kolla pass på tävlingar (men pass bör man ju skaffa i alla fall, dels för att det är lag på det, och dels för att det "krävs" vid t.ex veterinärvård och liknande) och chip tror jag inte heller att man kollar?

Jag tror inte att man kollar pass på "vanliga" tävlingar i dressyr och hoppning heller...

Jo, jag ska ju naturligtvis fixa det, efter det som sagt är lag på det. Tänkte bara hur det blir nu innan jag hinner få det.

Har hört att ponnyer som ska tävla dressyr o hoppning tom måste uppvisa att de är chippade....?

Texaz skrev:
Ja, alla ponnyer måste vara chippade!!

Av ren nyfikenhet - gäller det alltså alla hästar av alla raser, som hamnat under ponnymått? T.ex. quartrar som är under 1,48?

har som hört det... har du ngn källa? Jag tror på dig, vill bara läsa själv :cool:

Det är upp till rasföreningen om man måste cippmärka, vad jag vet behövs det inte på quarter och paint. Iallafall inte ännu.

wigdul skrev:
Det är upp till rasföreningen om man måste cippmärka, vad jag vet behövs det inte på quarter och paint. Iallafall inte ännu.

Näe, inte när det gäller ponny väl? Är det inte så att alla ponnyer, oavsett ras, måste chipmärka? Nån som vet mer exakt?:confused:

När jag skaffade pass till min Pinto valde jag att inte chippa då han är skäck plus har ett igenkännbart ärr vid ena ögat. Enligt hon som ritade konturdiagrammet behövde man inte chippa om man inte ville.

Jag har quartrar somm ligger på 145-148 cm och dom behövdes inte chippas.

har det inte varit en massa tjorv med pass och chippen redan från början:crazy: . det var inte nån som visste exakt hur det funkade och så...

men det enda jag vet säkert är att min fjordis blev chippad..

Det står på ridsportförbundets hemsida. Gäller bara ponnyer som ska tävla på ridtävlingar, alltså arrangerade av klubbar anslutna till Svenska Ridsportförbundet.
Ponnyer på westerntävlingar lär inte beröras.

Men betyder det att man inte alls behöver chippa en ponny som inte ska tävla?

Texaz skrev:
Det står på ridsportförbundets hemsida. Gäller bara ponnyer som ska tävla på ridtävlingar, alltså arrangerade av klubbar anslutna till Svenska Ridsportförbundet.
Ponnyer på westerntävlingar lär inte beröras.

Vilket i så fall måste betyda att alla små som stora ridklubbar måste köpa en apparat för att kunna kontrollera att det är rätt häst som deltar i tävlingen, om man vill annordna tävlingar förståss.:devil:

Men man får väl ett papper som visar att ponnyn är chippad? Inte tar dom ju blordrpv för att kontrollera om hästen är vaccinerad heller. Om man nu ens kan göra det :smirk:

jo man får ett papper där det står vars chippet är satt och vilket chippnummer hästen har.

men är inte chippen mest till för att kunna kollas upp ifall att hästen blir stulen eller så? har för mej det :confused:

jepp, jag tror det. vad det nu hjälper, dom kollar ju ändå inte nå hästar. dom snos ju iaf :mad:

vet inte hur det är med hästarna men dom i mitt stall som hade sina frysmärkta behövde inte chippa..vet ej hur det var med de övriga

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka