Sv: Chinchillor!
Jag svarar jag med, med pojkvännens hjälp (f.d. uppfödare).
Kissing Spine skrev:
Skräpar de ner mkt? Om man jämför med tex. undulater
Ja, det tycker jag. Päls i massor, pluttar och höskräp är att räkna med. En del kissar även lite runtomkring sig, men mina kissade bara nere på burbotten så det stänkte inte ett dugg.
Kissing Spine skrev:
Hö och chinchillapellets. Russin som godis, men bara i mycket begränsad mängd. Fett och sött kan skada dem, så jag håller helt med i att det inte ska ha gnagarblandning. Men man kan blanda i exempelvis lite torkade morötter eller flingade ärtor i pelletsen som "festmat".
Kissing Spine skrev:
Är de skygga eller är de flesta tama?
Mina var definitivt inte skygga, men ville inte bli hållna eller gosade med. De satt gärna på mina fötter eller ben när jag satt hos dem på golvet, men om jag försökte klappa dem så skuttade de iväg. En av dem tyckte om att bli kliad på huvuvet - när HAN kände för det alltså.
Så jag skulle inte kalla en chinchilla för ett keligt djur.
Kissing Spine skrev:
Man ska nog helst ha ett par, har man bara en måste man umgås riktigt mycket med den, då blir ju DU dess partner. En kastrerad/steril hane och en hona är det bästa om man inte vill ha bebisar.
Kissing Spine skrev:
Är det vanligt att de får sjukdomar?
De är faktiskt rätt friska av sig rent allmänt. Tandfel kan de dock ha (slobbers = de dreglar), att tänderna är felväxta och inte slits normalt, men det är också rätt sällsynt... Köper du av en bra uppfödare bör risken vara minimal.
Skulle kunna tro att en av de vanligaste "sjukdomarna" är värmeslag, de mår inte bra av fukt och hög värme. Deras idealtemperatur ligger på 16 grader, de levde ju i Anderna på hög höjd medan de fanns i det vilda. Led med mina stackare när det var 28 grader i lägenheten förra sommaren, fy vad slöa de var!
Blev så allergisk att jag var tvungen att sälja dem, det var tråkigt.