"childerickopian" Santa Cruz Leopold

Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Den passar rätt "normala" hästar.. hästar som är raka mot det lite svängdare hållet..

Vi provade den på en hyfsat svängd häst med monstermanke o en liten backe upp mot korset och på den låg den liite i brygga.

Ryttaren upplevde det som det fanns mkt sadel mellan henne o hästen, själv provade jag den aldrig men den ligger bland top 5 att prva på nästa projekt :)

Min har ju en lite knepig ryggprofil Han är bred baktill över ryggen sen fram åt manken på sidorna smalnar han av sen kommer ganska så rejäla bogar ..Han är något överbyggd också och har sin tyngdpunkt långt fram.
*suck*
Så här såg han ut i somras och nu har han bläffat på sig ytterligare.(han står lite snett som synes.Men man får ett hum i allafall hur han ser ut)
31616251.jpg

Hur är den här sadeln för långa ryttare undrar jag också..Jag har väldigt långa ben i förhållande till resten av kroppen.. 174 lång och har nästan en meter ben mätt från insidan :o

undrar om inte min kallblodstravare har lite liknande rygg som din? möjligtvis lite bredare fram kanske, men jag upplever också att han är bredare bak än vid manken.. kan tänka mig att det är himla svårt att hitta en sadel som är bred baktill o lite smalare fram :crazy:

jag hoppas också nån kan komma med lite erfarenheter om sadeln. :)
t.ex. vad är vinkeln för den bredaste bomvidden? har för mig att de är små i storlekarna..

kl

Puttar lite i tråden och vill gärna veta om någon testat GenTec-systemet, antingen på Leopold eller på någon annan modell?

Mkt intresserad av en Leopold med ställbar bom (GenTec) men har ingen koll på hur deras system fungerar, söker för fullt efter info. :)

Har flera Jensen med ställbar bom men detta verkar inte fungera riktigt på samma sätt, någon som har koll på GenTec-systemet?

Hittade mer info nu, hoppas att det är ok att länka, annars får moderator ingripa ;)

http://santacruzofscandinavia.se/getpage.asp?do=18

Någon som testat detta?
Ser lite pilligt ut att ändra vidden med den lilla inställningspennan, vet att Jensensadlarna jag har kan var lite tröga att skruva emellanåt och där har jag ju ett bra mycket rejälare skruvredskap. Undrar hur GenTec funkar efter nåt år när det blivit lite trögt?

Hmmm, vill känna och klämma på en NU!

Senast ändrad:

*kl*

Provade en idag på min häst. Tycker den följer rygglinjen fint (hon har aniingen svängd rygg), men detta är en xxvid och den var rätt så smal tycker jag. Provred inte då den låg an riktigt hårt och pålle gillade inte ens när jag spände gjorden löst.
32313688.jpg

*kl*
Lyfter fram en gammal tråd...

Jag har idag provridit en Santa Cruz Malmö Dressage 17½'', normal bom, på connemaran.
malmo_big.jpg

Den låg jättebra och både jag, ponnyn och hästägaren älskade den. Imorgon ska jag prova den på halvblodet... Om den passar även halvblodet så ska hästägaren köpa sadeln åt mig!!! :eek: :love: :banana: :bump:

För ett par veckor sedan köpte vi en Santa Cruz Leopold.
leopold%20_big.jpg

Den rider både hästägaren och hennes dotter i, på båda hästarna. Men eftersom den är bara 17'' och jag har en gigantisk rumpa så blir det en till sadel... för min skull!

Tilläggas bör att vi har en Childeric som vi byter ut mot dessa nya sadlar.

Senast ändrad av en moderator:

Åh kan du inte lägga ut bilder på Malmön hur den ligger? Tycker den ser superskön ut, men har ingen aning om vilken häst den passar på och om den kanske kanske är vidare än Leopolden?

Det är samma bom och den passar samma häst som Leopolden passar.
Den var verkligen jätteskön! Det var som att komma hem. :)

Jaha, det var ju synd. Leopolden var ju alldeles för smal för min tunna:(.

Köpte en till min häst för någon vecka sen, supermjuk och skön att rida i! Tycker mycket om den! Den ligger på en PRE med svängd rygg och ganska mycket manke!

Jaha, ja då finns det ju liksom inget vidare att prova på de modellerna...

hur har det gått för dig med sadlar?

Jag har en kompis som köpt malmön och jag tycker den känns mycket tunnare i bossorna och kommer ner mer över ryggen så den kan nog ändå va värd att prova. tycker den kändes vidare också än leopolden

Senast ändrad:

KL
Jag har köpt en xvid 18" o den är funktionell o går att skritta i;) mjuk.

Jag köpte den billigt 7´.
Tyvärr har jag problem då stropparna är för korta. Skulle behöva en rak gjord som är minst 80. Den svängda bruna som är den längsta som jag har :o gillar jag inte då trycket på bröstbenet blir fel.

lånar knappen

jag är intresserad av en annan santa cruz sadel. ngn som sett den?

Dressyrsadel Experience GenTec

info om sadeln är:

"
Ny dressyrsadel! ”Den inställsamma sadeln”

Kalvskinnsklädd sadel med djup sits.
Med de nya ullstoppade panelerna ”Soft Touch Panel”
Överkåpan är mer framskuren för en mer avslappnad höft och om så önskas mer vinklat knä

Förutom den inställbara bommen genom GenTec är knästöden justebara i sidled för perfekt inställning till din skänkel.
Vinkla eller skjut hela knästödet mot din skänkel om så önskas.
Efter inställning, låses knästödet på undersidan av kåpan.
Med sadeln medföljer två storlekar av knästöd för rätt längd till ditt ben"

ngn som testat denna, och vilken föredrar du utav denna och leopolden?

Man kan få Leopold med GenTec också.
Rent visuellt ser man ju att Leopolds kåpor är bakskurna medan Experience inte är det. Det gör att jag tror att Leopolden ger större bogfrihet för en häst som behöver det.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 380
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 223
Senast: super
·
Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
594
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info