Chico's Boy

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Siekan
  • Startdatum Startdatum
S

Siekan

Hej!
Har sett en att det finns en svensk importör på en hingst som heter Chico's Boy e. Carpaccio-Silbersee. Har läst om hans prestationer och sett en video men kan inte hitta en exteriörbild eller en exteriörbedömning. Därför undrar jag om någon av er kan hjälpa mig? Tycker att hingsten är väldigt intressant och skulle bli jätteglad om någon av er har en exteriörbild:)

Tack på förhand!

/Elin

Sv: Chico's Boy

Jag har inte någon information om honom men skulle gärna vilja se det du har hittat! Vart finns han?

var har du sett video, finns den på nätet? Eftersom jag är ute efter en dubbeltalang tycker jag också att han är intressant. Det är svårt det där att få fram exteriörbeskrivningar och att hitta vettiga bilder på de tyska hingstarna där man ser dem ordentligt från sidan, det verkar var mer poppis att fota dem i alla möjliga andra konstiga vinklar.
Det är Klinga semin som tar in honom, har varit i kontakt med dem och de ska åka ner till Sprehe över påsken och prata med dem, så efter det så kanske vi kan få lite mer information om både honom och Stalypso som också är en fin dubbeltalang.

ok, nu har jag sett videon på Sprehes hemsida. vilken trav, han ser faktiskt helt perfekt ut!

var har du sett video, finns den på nätet? Eftersom jag är ute efter en dubbeltalang tycker jag också att han är intressant. Det är svårt det där att få fram exteriörbeskrivningar och att hitta vettiga bilder på de tyska hingstarna där man ser dem ordentligt från sidan, det verkar var mer poppis att fota dem i alla möjliga andra konstiga vinklar.

Har precis samma uppfattning. Det borde väl vara i hingstägarnas intresse att få ston som verkligen passar deras hingstar, och då underlättar de ju om man sett en riktig exteriörbild så man t.ex kan se så att hingsten och stoet inte har samma svagheter.

[/QUOTE]Det är Klinga semin som tar in honom, har varit i kontakt med dem och de ska åka ner till Sprehe över påsken och prata med dem, så efter det så kanske vi kan få lite mer information om både honom och Stalypso som också är en fin dubbeltalang.[/QUOTE]

Jag är också intresserad av dubbeltalanger och vad jag har sett av Chico's Boy hittils så är jag mycket positiv. Håller med dig, traven är verkligen jättefin:love:

Jag har en avkomma efter Chico's Boy & rekomenderar honom starkt! Ger ett jätte bra temprament och spänstig trav och fina språng i hoppningen. Även en väldigt smäcker kropp.

Jag puttar upp en gammal tråd eftersom jag är lite intresserad av Chico's Boy i framtiden. Men jag undrar verkligen hur man hittar info om hans exteriör, främst benställning och gärna individuella poäng på hans gångarter. Är det någon som vet detta om honom eller som är bekant med hur man söker reda på info? Allt jag googlar ger samma info där det "bara" anges snitt poäng, stam, avkommor etc.

Här är avkommeindex på de avkommor han har i Hannoveraner Verband:

Index på 27 visade döttrar 77% säkerhet

Typ 86
Huvud 95
Hals 81
Sadelläge 98
Rahmen 76
Ras/könsprägel 89

Extremiteter 84
Framben 72
Bakben 74
Benens korrekthet i rörelse 113

Index på 33 testade ston och auktionshästar 83% säkerhet

Dressyr 110
Skritt 98
Trav 112
Galopp 132
Ridbarhet 93

Hoppning 134
Hoppning temperament 137
Hoppning förmåga 131

Tack för infon om avkommorna. En intressant hingst tycker jag också. Han lämnar nog ganska så smått har jag förstått, liksom hans far har gjort enligt mina källor i Tyskland, så ett rejält sto passar han nog bäst till.

Jag blir lite fundersam över hans siffror på benen, ganska låga när han står still, men över "medel" när han rör sig, eller har jag fattat fel? Jag tänker på en jämförelse med vår bedömning och hur det bedöms i Sverige där man bara har en poäng för ben både stillastående och i rörelse, hur vägs detta samman hos oss, 50/50?

Jag föll direkt för denna hingst första gången jag såg honom och har knappast ändrat inställning om honom. Däremot har jag hört några negativa kommentarer om honom som ex att han är medioker mm men även om jag lyssnar på vad andra säger och värderar många andras åsikter rätt högt så är det något som jag inte riktigt håller med om:p

Tusen tack! Vad roligt att det är fler som verkar gilla honom. Har undrat lite varför han inte har fler ston här i sverige, kanske dålig marknadsföring?

Vad gäller bedömningen på extremiteter i sverige så har jag förstått det som att det är en helhetsbild av stillastående och i rörelse, men det är nog svårt att säga 50/50 eller någon annan fördelning.

Jag tycker det är positivt att han har så högt på benen i rörelse, jag vill ju ha en hållbar avkomma och då känns det som att det är viktigare att den rör sig korrekt än att den ser helt korrekt ut stillastående. Även om allt spelar in såklart. Nu har jag lång tid på mig med tanke på att mitt sto är 2 år och jag ännu inte bestämt om hon ska betäckas, får ju se hur hon blir när hon är mer färdigväxt.

elle12 Hur smått menar du med smått? ligger avkommorna runt 160?

Jag har inget snitt på hans avkommors mankhöjd, men jag såg tre avkommor som var 2 år i Tyskland, och ingen av dem var jättestor. Sprehes personal sa också att han lämnat en hel del ädlare avkommor som var lite mindre typ, men extremt små var de inte, kan tänka mig att de skulle bli runt 160, kanske något högre, de tre jag såg. Jag har en 10a som troligen kommer lämna ganska stort som han kan vara intressant till, men det är lång betänketid till ev. betäckning 2013, och många hingstar hinner väl snurra runt i huvudet innan dess antar jag.

Fö så marknadsförde inte Flyinge Sprehes hingstar sådär jättemycket vad jag märkte, så det är säkert en anledning till att hingstarna därifrån inte användes speciellt mycket.

samma här, min 10 är 164 nu och verkar växa på rätt så bra... Tänkte mest för det är så olika vad man menar med små.. Jag tycker allt under 167-168 är smått eftersom jag själv är över 180.. Så inte helt fel verkar han vara. är en i stallet som funderar att betäcka med honom i år men det fölet kommer ju troligtvis inte hinna födas förrän det är dags att betäcka min om det blir ngt.. =) tycker nästan att det känns som för kort betänketid till 2013, det finns ju så många hingstar och jag vet ännu alldeles för lite! :P

Min är 166, visserligen född tidigt, 26/2, men hon kommer bli över 170 och har stort på mödernet.

Undrar om någon kommer ta in på Chico´s Boy i år? Är man flera nästa år och ingen annan tar in kan man gå ihop och betala licensen istället för att lösa enstolicens.

Ja, tiden går egentligen väldigt fort, sedan får man i år se lite vad som händer nu när PS kommer in på den svenska marknaden och vilka hingstar han tar in på.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Jag är mycket intresserad av att i år betäcka mitt sto med Comfortuna. Då jag bor relativt högt upp i landet har jag...
Svar
4
· Visningar
2 083
Senast: Grynet12
·
Ridning Hej alla bukefalister! Jag har nyligen påbörjat kiropraktisk behandling och fick klart för mig att det var en del som inte stod rätt...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: akleja
·
Avel Hej! Jag undrar om det är någon som vet om det finns en New forest hingst på gotland som är tillgänglig för avel? Har sökt en del på...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: NewForest
·
Övr. Hund Hej på er! Först och främst, jag är inget troll! Har läst här i många år men inte skrivit något hundrelaterat vad jag vet. Nu behöver...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 199
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈