Hej på er!
Först och främst, jag är inget troll! Har läst här i många år men inte skrivit något hundrelaterat vad jag vet.
Nu behöver jag er hjälp, vad ska jag göra?? Här kommer följande problemet/orsaken:
* Har två stycken små sällskapsraser av samma ras, tikar båda två. Kastrerade. N blir snart fyra år detta år och O blev tre år i somras. Först och främst, vill jag säga att jag älskar dom båda lika mycket och att det inte är något alternativ att sälja/omplacera någon av dom. Problemet handlar snarare om en av hundarna ( N), den äldsta.
Den andra är relativ okomplicerad hund.
Problem som N har är följande:
- Hon skäller väldigt mycket! Hon vaktar/larmar tomten, i huset när någon ljud hörs osv.
- Hon skäller på andra hundar! Ute på promenaden, på hundcafe, hundkurser...
- Hon kan ej vara helt ensam! Enbart trygg när hon är tillsammans med min andra hund. DÅ inga problem att lämnas ensamma hemma. Men själv?, skäller.. mer som hon blir förbannat för att hon inte får hänga med! Därför lämnas hon aldrig själv.
Nu undrar jag vad jag kan göra för minska/ta bort dessa problem? Hon är kollad hos UA hos veterinär nyligen och kommer kollas av en fysioterapeut snarast. Allt för utsluta smärta osv.
Önskar även tips på "schema" på hur mycket motion och hjärnjumpa dessa hundar behöver. Allt är välkommet!
Tack på förhand!